Nauki biologiczne

Source
Zespół badaczy wykazał, że ziarniste mikrocząsteczki w komórkach roślinnych zachowują się jak ciecze, gdy reagują na grawitację. Ich wyniki mogą utorować drogę do powstania nowych rozwiązań inżynieryjnych i zastosowań technologicznych imitujących systemy biologiczne.
Pierwsze bezpośrednie datowanie zęba należącego do wczesnego człowieka potwierdza wiek Homo antecessor, najstarszego znanego gatunku hominidów w Europie Zachodniej.
Przypadki chorób układu krążenia (CVD) i demencji w populacji osób starszych są często wynikiem czynników ryzyka związanych z trybem życia. Stwarza to możliwości profilaktyki i właśnie na tę potrzebę pewien projekt finansowany przez UE odpowiada za pomocą interaktywnej platformy internetowej.
Nowe badanie nad kostnym fragmentem ucha wewnętrznego dostarcza wskazówek na temat historii ludzkości.
Podejście oparte na otwartym oprogramowaniu (open source) i współpracy przy projektowaniu wyrobów medycznych pomoże uwzględnić w tym procesie potrzeby pacjentów i opinie obywateli. Wymiana informacji i oceny peer-to-peer w całym procesie opracowywania produktów sprawią, że proces projektowania inżynieryjnego będzie bardziej zrównoważony, zasobooszczędny i bezpieczny.
Nowy czujnik przeznaczony do noszenia na skórze mierzy poziom pH potu, umożliwiając bezigłowe monitorowanie przewlekłych schorzeń.
Nowe badanie pokazuje, że bogata w tłuszcze dieta śródziemnomorska, zawierająca orzechy i oliwę z pierwszego tłoczenia, może modyfikować funkcję genów niektórych komórek. Właściwości te powinny pomóc w walce z szeregiem chorób, szczególnie układu krążenia.
Naukowcy wykazali, że maleńkie, nanoskalowe kapsułki przeciwbólowe działają nawet 20 dłużej niż standardowe zastrzyki, a dodatkowo nie dają efektów ubocznych.
Naukowcy twierdzą, że geny naprawy DNA u nietoperzy mogą być kluczem do zrozumienia procesu starzenia.
Naukowcy twierdzą, że tetrapody przetrwały masowe wyginięcie roślin, jakie miało miejsce 307 mln lat temu w Europie i Ameryce Północnej, i rozprzestrzeniły się dalej, tworząc nowe siedliska.
Z uwagi na rosnące globalne zapotrzebowanie na zrównoważone i energooszczędne produkty oraz procesy, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie biosurfaktantami. W ramach nowego badania dokonano przeglądu ich zastosowań w dziedzinie biotechnologii, koncentrując się na mikroorganizmach występujących w środowisku w niskich temperaturach.
Naukowcy odkryli, że brak różnorodności genetycznej mógł doprowadzić do wymarcia gołębia wędrownego, chociaż ostateczną przyczyną tego stanu była działalność człowieka.
Nagłą dywersyfikację zwierząt można wytłumaczyć rewolucją w ich własnej biologii, a nie wzrostem poziomu tlenu na planecie. Jest to nowa hipoteza zespołu badaczy, którzy przedstawili wyniki przeprowadzonego niedawno badania dotyczącego białek występujących w guzach.
Liczba przypadków alergii i astmy na świecie rośnie, a naukowcy starają się ustalić przyczyny tego zjawiska i je powstrzymać. Ostatnie badanie wskazuje na nieoczekiwanego winowajcę… pasożyty jelitowe.
W jaskini w Izraelu znaleziono fragment prehistorycznej ludzkiej szczęki, wraz z zachowanym rzędem zębów. Pochodząca sprzed około 180 000 lat skamielina jest niemal dwa razy starsza niż dotychczas znane szczątki Homo sapiens odkryte poza kontynentem afrykańskim.
Pewną grupę północnoamerykańskich koni z epoki plejstocenu dzielono do niedawna na odrębne gatunki. Teraz wyniki badań genomu mitochondrialnego i częściowego genomu jądrowego wskazują, że był to jeden gatunek, należący do nowego rodzaju.
U zachowanych w bursztynie pająków sprzed około 100 mln lat znaleziono ogon podobny do tego, jaki mają współcześnie żyjące skorpiony.
Empatia sprzyja zachowaniom prospołecznym, natomiast jej deficyt jest powiązany z zaburzeniami psychicznymi. Dzięki dokładniejszemu przeanalizowaniu mechanizmów związanych z empatią, autorzy nowego badania mają nadzieję na stworzenie analizy ryzyka wystąpienia antyspołecznych zachowań oraz lepszych metod ich leczenia.
Chemicy z Monachium dowiedli, że zmiany suchych i mokrych warunków na młodej Ziemi mogły być wystarczające, by zapoczątkować prebiotyczną syntezę nukleotydów RNA, występujących we wszystkich odmianach życia.
Stare porzekadło? Mit? Tak czy inaczej, stwierdzenie „Od szczura nigdy nie jesteś dalej niż dwa metry” skłania do nerwowego rozglądania się wokół siebie. Odkąd zakładanie siedlisk przez człowieka stworzyło środowisko, w którym populacje szczurów dobrze się rozwijają, nieustannie z nimi walczymy – w większości bez powodzenia.
Od urządzania sobie maratonów oglądania seriali telewizyjnych po rodziców snujących opowieści swoim pociechom na dobranoc, moc opowieści fascynowała nas od najwcześniejszych czasów. Ale dlaczego? Z perspektywy ewolucyjnej, czy nie lepiej spędzać czas na zdobywaniu pożywienia?
W ramach badań nad jednodniowymi larwami omułków analizowane jest oddziaływanie zmiany klimatu na formowanie się muszli, co może zaowocować potencjalnymi zastosowaniami w akwakulturze i biotechnologii.
Badania obejmujące ludzi i zwierzęta wskazują, że traumatyczne zdarzenia doświadczane przez matki mają wpływ na wczesny rozwój potomstwa. W ramach najnowszych prac badawczych odkryto, że są one także kodowane w DNA kolejnych pokoleń.
Naukowcy zmapowali mózgi ponad 800 osób i na tej podstawie znaleźli dodatnie powiązania między zachowaniem a wykonywaniem swoich funkcji przez pamięć krótkotrwałą.
Wyniki badań, wspartych przez finansowany ze środków UE projekt SPACERADARPOLLINATOR, pokazują wpływ doświadczenia wzrokowego, uczenia się wzrokowego i zdobywania pożywienia na strukturę neuronalną trzmieli.