Uderzenie planetoidy w Ziemię – pytanie nie czy tylko kiedy

W przededniu oficjalnego Dnia Planetoid, który odbędzie się 30 czerwca, członek finansowanego ze środków UE projektu NEOSHIELD-2 ostrzega, że uderzenie planetoidy w Ziemię jest tylko kwestią czasu.

Profesor Alan Fitzsimmons z Centrum Badań Astrofizycznych Uniwersytetu Queen Mary w Londynie, członek konsorcjum projektu NEOSHIELD-2, stwierdził, że uderzenie w Ziemię planetoidy lub innego obiektu bliskiego Ziemi (NEO) to tylko kwestia czasu. Wraz z Brianem Coxem, profesorem fizyki cząstek elementarnych i astronomii na Uniwersytecie w Manchesterze, oraz astronautą z Apollo 9, Rusty’m Schweickartem i astronautką z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, Nicole Stott, profesor Fitzsimmons podkreśla zagrożenie taką kolizją przy okazji Dnia Planetoid, ogólnoświatowego wydarzenia, które odbędzie się w piątek, 30 czerwca.

Dnia 30 czerwca 1908 r. niewielka planetoida eksplodowała nad rzeką Podkamienna Tunguzka, na słabo zaludnionym obszarze wschodniej Syberii, wyniszczając powierzchnię 2000 kilometrów kwadratowych, na szczęście bez – najprawdopodobniej – żadnych strat w ludziach. Wydarzenie zaklasyfikowano jako zderzenie, choć nie odnaleziono żadnego krateru. Uważa się, że planetoida rozpadła się na wysokości 5-10 kilometrów nad powierzchnią Ziemi. Tak zwana katastrofa tunguska jest największym oficjalnie odnotowanym zderzeniem w historii świata.

Profesor Fitzsimmons ostrzega, że podobne uderzenie w dzisiejszym świecie mogłoby bez trudu zniszczyć duże miasto, a większa planetoida mogłaby stworzyć jeszcze większe zagrożenie. „Warto wiedzieć, że naukowcy i inżynierowie dokonali ogromnych postępów w wykrywaniu planetoid bliskich Ziemi oraz poznawaniu stwarzanych przez nich zagrożeń. Jak dotąd odkryto ponad 1800 niebezpiecznych obiektów, ale wiele jeszcze czeka na odkrycie” – zauważa. „Astronomowie znajdują planetoidy bliskie Ziemi codziennie, ale większość jest nieszkodliwa. Istnieje jednak zagrożenie, że kolejna katastrofa tunguska spadnie na nas znienacka i chociaż coraz lepiej odnajdujemy większe planetoidy, to w niczym nam to nie pomoże, jeżeli nie będziemy przygotowani do podjęcia działań”.

Dzień Planetoid to globalna kampania, która gromadzi ludzi z różnych stron świata, aby informować o planetoidach, stwarzanym przez nie potencjalnym zagrożeniu uderzeniem oraz tym, co możemy zrobić, aby chronić naszą planetę, rodziny, społeczności i przyszłe pokolenia przed tym niebezpieczeństwem. Wspierany przez rząd Luksemburga Dzień Planetoid LIVE będzie pierwszą w historii całodobową relacją z Luksemburga. W programie przewidziano relacje na żywo z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Japońskiej Agencji Badań Kosmicznych (JAXA) oraz z NASA.

Projekt NEOSHIELD-2 poświęcony był opracowaniu nowych technik i instrumentów do naprowadzania, nawigacji i kontroli (GNC) w bliskim sąsiedztwie planetoid i komet. Innym celem projektu było prowadzenie obserwacji astronomicznych obiektów NEO celem lepszego poznania ich właściwości fizycznych. Partnerzy skupiają się na mniejszych obiektach, które stanowią stosunkowo największy problem w kontekście ograniczania zagrożenia. Mają także nadzieję na zidentyfikowanie innych obiektów do zanalizowania oraz na potrzeby zademonstrowania odchyleń NEO. Rozpoczęty w marcu 2015 r. projekt, którego zakończenie przewidziano na wrzesień 2017 r., otrzymał nieco ponad 4 mln EUR dofinansowania i był koordynowany przez Airbus DS z siedzibą w Niemczech.

witryna projektu