Nowatorskie rozwiązania reagowania kryzysowego

Fire hydrant and truck, fot by RealGrouchy, public domain
Fire hydrant and truck, fot by RealGrouchy, public domain

Podczas poważnych katastrof lokalne zespoły ratunkowe zwykle potrzebują pomocy jednostek z całego świata. Jedna z inicjatyw UE zajęła się projektowaniem rozwiązań uwzględniających specyficzne potrzeby współpracy międzynarodowej w sytuacjach kryzysowych.

Jednostki ratownicze zwykle działają według własnych procedur zarządzania, wsparcia i reagowania. Wprowadzenie na miejsce katastrofy zespołów regionalnych i międzynarodowych może wiązać się z problemami komunikacyjnymi i utrudniać akcje.


Finansowany ze środków UE projekt "Interoperability of data and procedures in large-scale multinational disaster response actions" (IDIRA) zajął się stworzeniem zestawu narzędzi, interfejsów i procedur usprawniających proces koordynowania i wymiany informacji między jednostkami w terenie.


Prace projektu skoncentrowano na opracowaniu systemu internetowego udostępniającego lokalnym i międzynarodowym jednostkom ratowniczym i decydentom interoperacyjne usługi integracji danych, wymiany informacji, planowania zasobów i wspomagania decyzji.


Uczestnicy projektu zaczęli od analizy bieżących warunków i stworzenia mapy potrzeb użytkowników w zakresie interoperacyjnych systemów i procedur. Wyniki posłużyły za podstawę do opracowania specyfikacji, architektury i zasad integracji systemu.


Badacze zaprojektowali i przetestowali interoperacyjne struktury danych, interfejsy oraz komponenty programowe i sprzętowe systemu. Następnie pomyślnie stworzono prototyp.


Działanie systemu IDIRA polega na dostarczaniu kluczowych informacji z różnych źródeł personelowi działającemu w terenie i centrach zarządzania kryzysowego oraz służbom obrony cywilnej — przed rozpoczęciem akcji i podczas jej trwania. Do wspólnego centrum informacyjnego wprowadzane są wszystkie dane dotyczące wymagań, zasobów i warunków na miejscu katastrofy. Jednostki terenowe mają też możliwość zdalnego komunikowania się z centralą.


Badacze analizują wyniki testów oraz przygotowują szkolenia dla użytkowników i scenariusze demonstracyjne. Pozwoli to sformułować rekomendacje, najlepsze praktyki i wnioski w celu zwiększania interoperacyjności i efektywności reagowania kryzysowego.


Nowatorskie technologie i procedury z projektu IDIRA pozwolą usprawnić komunikację, dostarczanie informacji i podejmowanie decyzji podczas akcji ratowniczych. Wyniki projektu powinny przyczynić się do zmniejszania liczby ofiar i szybszego usuwania skutków katastrof.

opublikowano: 2015-04-10
Komentarze


Polityka Prywatności