Nowoczesna kontrola kompozytowych elementów statków powietrznych przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas lotu

Novel aircraft composites inspection technology
Novel aircraft composites inspection technology

Przemysł lotniczy aktywnie poszukuje metod umożliwiających zmniejszenie kosztów eksploatacji przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa i zrównoważonego wykorzystania zasobów. Nowa technologia bezdotykowego monitorowania stanu konstrukcji oparta na wbudowanych wrażliwych na naprężenia przewodach magnetycznych rozwiązuje wszystkie dotychczasowe problemy, a jednocześnie umożliwia zmniejszenie kosztów.

W ciągu ostatnich dziesięcioleci wraz z rozwojem globalizacji nastąpił znaczny wzrost natężenia ruchu lotniczego, a wszystkie prognozy wskazują, że będzie ono nadal rosnąć przez kolejne dwie dekady. Udoskonalone nieniszczące technologie kontroli mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju. Takie technologie mogą lepiej wykrywać wady oraz uszkodzenia na wczesnym etapie, co prowadzi do skrócenia czasu poświęcanego na konserwację, a także do zmniejszenia kosztów napraw. Pozwalają one również na ograniczenie ciężaru wynikającego z zamontowania dodatkowych urządzeń zabezpieczających, a tym samym zmniejszają obciążenie samolotów oraz zależne od niego zużycie paliwa i poziom emisji.

Naukowcy prowadzący działania w ramach wspieranego ze środków UE projektu MAGNASENSE (Magnetostrictive sensor applications for self-sensing of composite structures) opracowali inteligentne technologie konserwacji wytrzymałych i lekkich konstrukcji kompozytowych wzmacnianych włóknami węglowymi. Opierają się one na wrażliwych na naprężenia przewodach magnetycznych wplecionych w metalową siatkę i wbudowanych w elementach kompozytowych wzmacnianych włóknami węglowymi.

Bezdotykowe czujniki wykrywające strumień magnetyczny skanują i mapują obciążenie w konstrukcjach kompozytowych za pomocą prawdopodobnie najbardziej innowacyjnej funkcji systemu — śledzenia optycznego. Odbywa się to przy użyciu kamery na podczerwień oraz przetwornika z dołączoną diodą LED na podczerwień. Dioda LED naprowadza kamerę na miejsce kontroli. System akwizycji danych rejestruje sygnał i konwertuje go do formatu numerycznego w celu przeprowadzenia analizy — wszystkie te procesy odbywają się za pomocą technologii bezprzewodowych.

Połączono funkcje oprogramowania i sprzętu, aby stworzyć zaawansowany system czujników do monitorowania stanu konstrukcji wykonanych z materiałów kompozytowych wzmacnianych włóknami węglowymi. Zwiększono też dokładność dzięki zaawansowanym algorytmom filtrującym. Narzędzie do korelacji obrazu za pomocą metrologii optycznej porównuje powierzchnię struktury w warunkach referencyjnych i testowych i zapewnia charakterystykę naprężenia pełnego pola. System MAGNASENSE skutecznie wskazywał obszary potencjalnych uszkodzeń podczas testu demonstratora elementów — uszkodzonego usztywnionego panelu naprawionego za pomocą zespolonego kawałka materiału kompozytowego.

Metoda pozwala na szybkie, tanie i niezawodne wykrywanie uszkodzeń wewnętrznych w sposób bezdotykowy. Partnerzy projektu oczekują, że uda im się bardzo szybko wprowadzić system MAGNASENSE na rynek, co znacznie zwiększy globalną konkurencyjność przemysłu lotniczego UE, a także całego łańcucha dostaw produktu. Ponadto szerokie zastosowanie przyczyni się również do zapewnienia bezpieczeństwa i zrównoważonego wykorzystania zasobów podczas lotu.

opublikowano: 2015-10-23
Komentarze


Polityka Prywatności