Bezproblemowa transgraniczna łączność 5G w samochodach autonomicznych

Spółki Ericsson i Volvo Cars zademonstrowały pierwsze udane przełączenie połączonych samochodów pomiędzy dwiema sieciami 5G działającymi w różnych krajach.

Firma Volvo Cars, szwedzki producent luksusowych samochodów i spółka Ericsson, czołowy dostawca technologii informacyjnych i komunikacyjnych, wykonały niezwykle ważny krok w kierunku osiągnięcia bezproblemowej transgranicznej łączności 5G w pojazdach. W ramach realizowanego wspólnie przez obie firmy finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu 5GCroCo udało im się przeprowadzić skuteczne przełączenie połączonych samochodów pomiędzy dwiema krajowymi sieciami komórkowymi 5G.

Przeprowadzone próby odbyły się w położonym na terenie Szwecji obiekcie testowym AstaZero – wyjątkowym torze oferującym możliwość testowania różnych warunków ruchu drogowego, co umożliwia ocenę działania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdów we wszystkich sytuacjach występujących na drogach. Ośrodek dysponuje drogą wiejską o długości 5,7 kilometra, fragmentem obszaru miejskiego, drogą szybkiego ruchu i trasą wielopasmową.

Testy na torze w ośrodku AstaZero wykazały, że łączność 5G może działać pomimo granic. W czasie testu autonomiczne samochody Volvo z powodzeniem przełączyły się pomiędzy dwiema sieciami 5G firmy Ericsson, utrzymując stałe połączenie z co najmniej jedną z nich w czasie trwania eksperymentu. Wykorzystane w ramach testów sieci stanowią jeden z elementów transgranicznego korytarza 5G łączącego miasta Merzig w Niemczech, francuskie Metz oraz Luksemburg.Spółka Ericsson odpowiadała za wdrożenie sieci komórkowej 5G, natomiast dwa pojazdy testowe dostarczone przez Volvo otrzymały mapę trasy w wysokiej rozdzielczości. Tego rodzaju mapa pozwala na określenie położenia pojazdu na drodze, stanowi też źródło informacji na temat ograniczeń prędkości, zamkniętych odcinków dróg oraz prowadzonych robotach drogowych. Aby taka mapa była niezawodnym i rzetelnym źródłem danych, musi być stale aktualizowana przez możliwie jak największą liczbę samochodów dzięki danym z zainstalowanych w nich czujników. Pojazdy przesyłają także informacje w czasie rzeczywistym do chmury Mobile Edge Cloud, dzięki której samochody jadące za nimi mogą odbierać najnowsze dane. Mapa w wysokiej rozdzielczości dostarczana przez Volvo umożliwiała samochodom rozpoznawanie różnych sytuacji dzięki informacjom dotyczącym granic pasów do skrętu i jazdy na wprost. Jak czytamy w informacji prasowej opublikowanej na stronie spółki Ericsson, „działanie tej funkcji opiera się na ekosystemie mobilności współpracujących, połączonych i zautomatyzowanych pojazdów (CCAM), dzięki któremu pojedyncze autonomiczne i połączone samochody mogą łączyć się i tworzyć inteligentne klastry”.

Mówiąc o testach na torze i napotkanych wyzwaniach, Mikael Prytz, dyrektor działu zajmującego się badaniami w zakresie sieci w spółce Ericsson, skomentował: „Przekazywanie aktualnej wersji mapy innym pojazdom na drodze jest zadaniem wymagającym minimalnych opóźnień, w związku z czym wymaga wysokiej wydajności i przepustowości w ramach pojedynczej sieci, a także pomiędzy kilkoma sieciami. W czasie testów na torze AstaZero udało nam się sprostać temu wyzwaniu i osiągnąć obiecujące rezultaty. Cieszymy się możliwością kontynuowania naszej współpracy ze spółką Volvo Cars, dzięki której będziemy w stanie nadal rozwijać możliwości przełączania autonomicznych i połączonych pojazdów między sieciami”.

Współpraca obu spółek mająca na celu opracowanie bezpieczniejszych, sprawniejszych i bardziej interesujących połączonych pojazdów trwa już od 2012 roku. W ramach wspomnianego projektu 5GCroCo (Fifth Generation Cross-Border Control) obie firmy należą do konsorcjum skupiającego 24 partnerów z europejskich sektorów motoryzacji i komunikacji mobilnej. Projekt skupia się na rozwoju i zwiększaniu dostępności usług CCAM wzdłuż korytarzy transgranicznych, a także ograniczaniu niepewności związanej z wdrażaniem sieci 5G w warunkach transgranicznych.

Więcej informacji:

strona projektu 5GCroCo


data ostatniej modyfikacji: 2021-07-05 17:15:02
Komentarze
Polityka Prywatności