Przedmioty STEM nie są takie złe, czyli rozwój codziennych umiejętności dzięki nauce

Unijna inicjatywa pomaga nauczycielom zainteresować uczniów naukami przyrodniczymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM).

Czasami na samo hasło „algebra”, „geometria” lub „rachunek różniczkowy i całkowy” część uczniów natychmiast umiera z nudów. Ale kto powiedział, że matematyka musi być nudna? Czy można powiedzieć uczniom, że mogą nakryć do stołu z wykorzystaniem ciągu Fibonacciego oraz złotego podziału, a następnie wytłumaczyć im, w jaki sposób tak nakryty stół odzwierciedla harmonię i absolutne piękno występujące w naturze i ludzkiej cywilizacji? Oczywiście! Pod warunkiem, że jest się nauczycielem poszukującym inspiracji do pokazywania uczniom związku pomiędzy codziennym życiem a najbardziej znienawidzonymi przedmiotami STEM.

Dzięki finansowanemu przez UE projektowi Scientix 3 i zorganizowanemu przez jego zespół masowemu, otwartemu kursowi internetowemu (MOOC) „STEM jest wszędzie!” setki nauczycieli otrzymało możliwość włączenia codziennych problemów do programu nauczania przedmiotów ścisłych. Kurs był dostępny na platformie Akademii European Schoolnet. Podczas kursu uczestnicy mogli także opracowywać własne plany lekcji, udostępnione wszystkim zainteresowanym w repozytorium zasobów projektu Scientix.

Komunikat prasowy na stronie internetowej projektu wyjaśnia: „W kursie MOOC wzięło udział 2 164 uczestników, a ukończyły go 853 osoby, z których 274 przesłały swoje plany lekcji jako propozycje do publikacji w repozytorium zasobów projektu Scientix. Ostatecznie wybrano 36 planów w oparciu o ich tematykę i jakość”.

Inspirujące tematy pomagają w rozwiązywaniu codziennych problemów

Dostępnych w internecie 36 planów lekcji to plany interdyscyplinarnych zajęć dla nauczycieli i praktykantów oraz uczniów w różnym wieku. Plany zawierają wytyczne i praktyczne przykłady oraz obejmują szeroki zakres zasobów, narzędzi i strategii promujących stosowanie wiedzy z przedmiotów ścisłych w codziennym życiu. Są także ukierunkowane na rozwój współczesnych umiejętności, np. umiejętności korzystania z informacji, komunikacji, współpracy, kreatywności, myślenia krytycznego, rozwiązywania problemów, sprawności intelektualnej oraz zdolności adaptacji. Tematy lekcji są bardzo różnorodne: od zdrowia i otyłości po drony, a ich tytuły są bardzo zachęcające, np. „Matematyka zdrowego życia” lub „Drony w naszym mieście?”. Inne dostępne lekcje, wspominane w komunikacie prasowym, to: „Naturalna apteka wokół nas”, „Rozświetlmy ciemność”, „Zatroszcz się o swoje pieniądze!”, „Moje 24 godzinne zarządzanie czasem”, „Laboratorium fizyczne w Twojej kieszeni” oraz „Wpływ kwaśnego deszczu na pomniki historii”.

Organizatorem kursu był zespół projektu Scientix – inicjatywy promującej współpracę pomiędzy nauczycielami przedmiotów ścisłych, badaczami edukacji, decydentami i innymi osobami zawodowo zajmującymi się nauczaniem przedmiotów ścisłych. Jak możemy przeczytać na stronie internetowej projektu, w pierwszym etapie projektu (2009–2012) stworzono portal internetowy, mający gromadzić i prezentować informacje o europejskich projektach edukacyjnych z dziedziny przedmiotów ścisłych i ich wyniki, oraz zorganizowano kilka warsztatów dla nauczycieli. Podczas drugiego etapu, realizowanego od 2013 do 2015 roku, projekt Scientix docierał do krajowych społeczności nauczycieli i przyczyniał się do rozwoju „narodowych strategii mających na celu zwiększenie udziału metody opartej na dociekaniu oraz innych innowacyjnych podejść w nauczaniu treści matematyczno-przyrodniczych”.

Trzeci i ostatni etap inicjatywy, Scientix 3, rozpoczął się w 2016 roku i zakończył we wrześniu 2019 roku. Projekt Scientix koordynowała sieć europejskich ministerstw edukacji – European Schoolnet. Akademia European Schoolnet, czyli platforma uruchomiona w ramach sieci, która udostępniła kurs MOOC „STEM jest wszędzie!”, niedawno zaktualizowała swoją stronę internetową.

Więcej informacji:

strona projektu Scientix 3


opublikowano: 2019-10-29
ostatnia zmiana: 2019-11-05
Komentarze
Polityka Prywatności