Nauki biologiczne

Rozporządzenie Komisji (UE) 432/2012 zawiera szereg wymogów, które muszą spełnić producenci, aby móc zgodnie z prawem reklamować korzyści zdrowotne polifenoli w swojej oliwie z oliwek. Dzięki projektowi OLEUM można teraz wykorzystać prostą metodę w celu wykazania zgodności z tym rozporządzeniem.
Dostępne są już wyniki zakrojonego na szeroką skalę badania dawców krwi na Martynice, prowadzonego podczas wybuchu w 2016 r. epidemii wirusa Zika, którym wedle danych państwowej służby zdrowia zakażonych zostało 568 ciężarnych kobiet. Nie tylko precyzyjnie opisują obserwację przypadków zachorowań oraz seroprewalencję, ale dają także cenny wgląd w problematykę zarządzania systemem krwiodawstwa oraz w naturalną historię zakażeń wirusem ZIKA wśród dorosłych.
Nowa technologia łącząca fotoakustykę z ultradźwiękami pozwoliła pracownikom Uniwersytetu w Twente odróżnić palce z artretyzmem od zdrowych, zdiagnozować marskość wątroby, a nawet zmierzyć prędkość przepływu krwi. Już niedługo urządzenie być może zostanie przetestowane w wykrywaniu takich problemów jak rak skóry, oparzenia czy stwardnienie tętnic.
Naukowcy dochodzą do wniosku, że rosnący głód cyfrowych technologii może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i umysłowe, rozwój neurologiczny oraz relacje osobiste.
W ramach dofinansowanego ze środków UE projektu T-FORCES naukowcy odkryli, że bioróżnorodne lasy nie zwiększają składowania dwutlenku węgla powyżej pewnego pułapu.
W starannie zaprojektowanym polimerze naukowcy z Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie odcisnęli fragment pojedynczej nici DNA. Otrzymany negatyw pozostawał chemicznie aktywny i był zdolny do przyłączania odpowiednich zasad nukleinowych tworzących kod genetyczny. Polimerowa matryca – pierwsza tego typu w dziejach – funkcjonowała więc dokładnie jak fragment prawdziwego DNA.
W ramach wspieranego ze środków UE projektu PALEOPLANT przeprowadzono szereg analiz genetycznych nasion prehistorycznych, które zaowocowały odkryciem tysiącletniego jęczmienia na Wyspach Kanaryjskich i rzuciły nieco światła na rdzenną historię tych wysp.
Zespół australijskich naukowców opublikował nowy artykuł, w którym argumentuje, że ludzie dobierają swoich partnerów życiowych na zasadzie pewnej formy kojarzenia selektywnego, co ma wyraźny wpływ na ewolucję genomu człowieka.
Jeżeli ktoś przesadził nieco w okresie świątecznym i czuje, że jego układ pokarmowy jest przeciążony, niech pocieszy się faktem, że irlandzcy naukowcy odkryli zupełnie nowy organ trawienny, zwany krezką, otwierając w ten sposób drogę do całkiem nowego pola nauk medycznych.
Odkryty fragment szkieletu dinozaura zatopiony w bursztynie przez ponad 99 milionów lat wraz ze skamieniałymi piórami został po raz pierwszy powiązany z nieptasim dinozaurem.

Szkoły policealne