Żywność i zasoby naturalne

Kawa to jeden z najpopularniejszych napojów. Na świecie konsumuje się około 2,25 mld filiżanek tego napoju dziennie! Wielu z nas ma związane z nią rytuały. Nie wyobrażamy sobie rozpoczęcia dnia od filiżanki kawy, pijemy kawę zaraz po przyjściu do pracy, organizujemy przerwę w pracy na kawę czy umawiamy spotkania towarzyskie przy kawie. Dla urozmaicenia smaku i nowych właściwości warto od czasu do czasu sięgnąć po napar imbirowy zamiast kawy. Połącz przyjemne z pożytecznym, serwując sobie i swoim bliskim ten aromatyczny napój.
W Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) opracowano metodę, dzięki której hurtowi odbiorcy mleka będą mogli szybko i skutecznie sprawdzić, czy dostarczany do mleczarni surowiec nie jest ”oszukany”. Autorzy nowego rozwiązania podkreślają, że jego zastosowanie umożliwi wyeliminowanie tzw. fraudów mleka już na pierwszym etapie łańcucha dostaw.
W ramach eksperymentów zrealizowanych ze studentami programu Erasmusa (kurs pt. Plantish) profesor Hazem M. Kalaji z Instytutu Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) wraz z jego zespołem po raz pierwszy na świecie wykazali, że proces fotosyntezy został zahamowany podczas znieczulenia roślin.
W Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie rozwijane są technologie, które w przyszłości pozwolą zredukować użycie sztucznych konserwantów żywności. Naukowcy wykorzystają produkty pochodzenia naturalnego – metabolity różnych szczepów bakterii kwasu mlekowego i kwasu octowego.
Badania naukowe dowodzą, że żywność ma płeć.

Założenia kontra rzeczywistość

Żywność projektowana z myślą o określonej płci to najczęściej żywność funkcjonalna, która uwzględnia profilaktykę chorób dietozależnych występujących u kobiet i mężczyzn, jak również zaspokaja specyficzne potrzeby żywieniowe. Żywność ta oprócz zaspokojenia głodu i dostarczenia niezbędnych składników odżywczych może zawierać na etykietach oświadczenia żywieniowe lub zdrowotne, poprawiać stan zdrowia, samopoczucie albo jakość życia konsumentów danej płci, dla której jest przeznaczona. Możę też charakteryzować się walorami smakowymi trafiającymi w upodobania kobiet, bądź mężczyzn [1, 2].
Rośliny posiadają swój własny język i komunikują się z nami, między sobą oraz z insektami i zwierzętami. Ludzie wciąż nie w pełni rozumieją ten język. „Plantish” (na wzór języków takich jak Polish, Spanish, English) to język, który od kilku lat używam do komunikacji z roślinami - mówi prof. dr hab. Hazem M. Kalaji z Instytutu Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Ten rok przyniósł zaskakujące decyzje Unii Europejskiej w zakresie konsumpcji owadów, które wywołały burzę w debatach społecznych. Entomofagia, czyli spożywanie owadów, to temat od lat eksplorowany na świecie, ale w Polsce i Europie wciąż stanowi nieodkryty kierunek kulinarny. Czy jednak owady mogą być przyszłością naszego żywienia, czy jedynie kontrowersyjnym eksperymentem? Rozważmy to, przyglądając się zarówno naukowej perspektywie, jak i reakcji społeczeństwa na te nietypowe przysmaki. Czy owady mają potencjał, by dostarczyć nam wartościowego białka i cennych składników? W tym artykule przyjrzymy się entomofagii z różnych stron, odkrywając jej możliwości i wyzwania.
Profesor Hazem M. Kalaji pracuje nad stworzeniem biologicznego systemu sprzężenia zwrotnego, który pozwala na wczesne rozpoznanie niedoboru składników mineralnych w roślinach. To prawdziwa rewolucja w rolnictwie i ogrodnictwie. Przewagą tego systemu nad innymi podobnymi jest fakt, że odbierane sygnały wskazują na zapotrzebowanie roślin na składniki mineralne na długo przed tym, jak niedobory te staną się widoczne gołym okiem.
Królestwo Fungi liczy niemal 14 tysięcy gatunków grzybów wielkoowocnikowych, z czego co najmniej 2 tysiące stanowią gatunki jadalne. Pierwsze europejskie hodowle grzybów datuje się dopiero na początek XVIII wieku. Niemniej jednak od kilku tysięcy lat owocniki dziko rosnących gatunków grzybów stanowiły źródło pożywienia o niezwykle cenionych walorach smakowo-zapachowych, ponadto ich właściwości wykorzystywano dawniej w medycynie ludowej Chin, Japonii czy Malezji. Używano ich również do produkcji barwników, materiałów garderobianych, przypraw czy kosmetyków. Po raz pierwszy właściwości prozdrowotne grzybów opisał już Hipokrates około 400 r. p.n.e. W polskiej medycynie ludowej możemy odnaleźć wzmianki m.in. o wykorzystywaniu muchomora czerwonego (Amanita muscaria) jako środka przeciwbólowego, przeciwdrgawkowego w leczeniu reumatyzmu, a nawet astmy.
Aplikacja „Grzyby w Polsce” to projekt naukowy realizowany przez koła naukowe Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: SKN Geoinformatyków „GeoIT” (Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej) oraz SKN Biotechnologów „Mikron” (Wydział Biologii i Biotechnologii). Główną ideą było dostarczenie wiedzy na temat różnych gatunków grzybów, ich lokalizacji oraz związanych z nimi informacji, ale także budowanie świadomości potencjalnego niebezpieczeństwa, jakie mogą nieść za sobą grzyby.
Wspierani przez UE naukowcy prezentują możliwość precyzyjnego i częstego monitorowania tempa wzrostu owiec żywionych w systemie wypasowym bez interwencji człowieka.
W jakim stopniu poszczególne kraje wniosły wkład w zmianę klimatu od roku 1850? Autorzy nowego badania oceniają go na podstawie emisji kluczowych gazów cieplarnianych.
Nowy system robotyczny modulujący temperaturę ujawnia nieznane wcześniej zbiorowe zachowanie pszczół miodnych, otwierając przed pszczelarzami nowe możliwości pomagania pszczołom w przetrwaniu w zmieniającym się klimacie.
Zespół wspieranego przez Unię Europejską projektu przedstawia dotychczasowe doświadczenia w zakresie skutecznego projektowania symbiozy przemysłowej na wczesnym etapie.
Naukowcy odkryli nowe informacje wskazujące na rolę, jaką odgrywa kofeina w zdrowiu jelit.
Wszyscy wiemy, że niektóre zarazki rozprzestrzeniają się podczas kasłania i kichania, ale czy zwierzęta żyjące pod wodą też mogą dostać kataru? Zapytaliśmy o to wirusologa weterynaryjnego Hansa Nauwyncka, który wszystko nam dokładnie wyjaśnił.
Jeden z projektów dofinansowanych przez Unię Europejską pokazuje skuteczność systemowego, obejmującego zasięgiem całe miasto planowania rozwiązań opartych na przyrodzie na potrzeby miejskich systemów oczyszczania, przechowywania i ponownego wykorzystania wody.
Zespół badaczy korzystających z unijnego dofinansowania analizuje korzyści wynikające z uprawy roślin strączkowych oraz zbóż na tym samym gruncie. Interesująca kwestia dla rolników
Co się stanie, jeśli przekroczymy temperaturowy próg 1,5 ℃ zawarty w porozumieniu paryskim? Wspierany przez Unię Europejską raport opisuje wyzwania, którym stawiają czoła cztery narażone regiony i miasta na całym świecie, próbując dostosować się do zmiany klimatu.
W ramach wspieranego przez UE projektu opracowano narzędzie do samooceny, które wspomaga decydentów w analizie planowanych działań z zakresu adaptacji do zmian klimatu i przewidywaniu potencjalnych zagrożeń.