Nauki biologiczne

Japońscy naukowcy jako pierwsi wyhodowali sztuczne komórki jajowe uzyskane z komórek macierzystych i wykorzystali je to stworzenia żywych myszy w procesie, który może potencjalnie pewnego dnia także zostać zastosowany w przypadku ludzi.
Badanie reakcji żywych organizmów na zmianę klimatu jest bardzo istotne w obliczu obecnie zachodzących i prawdopodobnie nieodwracalnych zjawisk. W przeciwieństwie do innych gatunków, którym naukowcy poświęcili dużo uwagi, wiedza na temat owadów jest znikoma. Zespół finansowanego ze środków UE projektu starał się wypełnić tę lukę w wiedzy poprzez badanie szczególnych cech owadów.
Wraz z nadejściem Halloween świat anglojęzyczny został opanowany przez falę „przerażających klaunów”, która najpierw zalała Stany Zjednoczone, a teraz dociera do Zjednoczonego Królestwa, Kanady i Australii. Większość z nich to przebrani żartownisie, ale cierpienie i lęk ofiar są naprawdę realne. Wskutek tego wzrosło zainteresowanie tym, jakie są naukowe i psychologiczne przyczyny wywoływania przez klauny przerażenia u tak wielu osób.
W ramach nowych badań, które uzyskały wsparcie finansowanych ze środków UE projektów STILTS i NEUROFAST, odkryto, że osoby będące nosicielami wariantów określonego genu wykazują podwyższoną preferencję dla żywności z wysoką zawartością tłuszczu i obniżoną – dla słodkiej.
W nowym artykule, naukowcy z Uniwersytetu w Southampton, Zjednoczone Królestwo, i członkowie zespołu pracującego nad finansowanym ze środków UE projektem RAMP, wykazali, że memrystory mogą wspomóc opracowywanie bardziej precyzyjnych i przystępnych medycznych wyrobów neuroprotetycznych i bioelektrycznych.
Zrozumienie, w jaki sposób w naszych mózgach zachodzi "wewnętrzna ewolucja" — oraz jak pomaga nam ona przystosowywać się i uczyć skomplikowanych umiejętności, takich jak posługiwanie się językiem — może pewnego dnia doprowadzić do powstania bardziej inteligentnych robotów.
Dnia 31 sierpnia w słynnym wraku z Andikitiry odkryto ludzkie kości, dzięki czemu naukowcy mają szansę zbadać DNA ofiary katastrofy morskiej z I w. p.n.e.
Badanie współfinansowane w ramach unijnego projektu EXPEER dowodzi, że rośliny w coraz większym stopniu przystosowują się do zwiększenia stężenia dwutlenku węgla (CO2) w atmosferze, co może mieć istotne implikacje dla globalnego bezpieczeństwa żywnościowego i ochrony przyrody.
Obecny brak skutecznej terapii przeciw pląsawicy Huntingtona (HD) pozostawia jedną na 10 000 osób z utrudniającymi życie problemami psychicznymi, ruchowymi, komunikacyjnymi i tymi związanymi z odżywianiem się. Unijne konsorcjum jest przekonane, że znalazło długo poszukiwany lek i jest coraz bliżej pierwszych badań przedklinicznych.
Finansowani ze środków UE naukowcy badają, jak zmieniający się klimat wpływa na bzygowate, które naśladują pszczoły i osy, oraz na ewolucyjne następstwa tych zmian.
Zdobycie nowej wiedzy na temat orientacji przestrzennej przybliża partnerów finansowanego ze środków UE projektu ANT NAVIGATION o krok do kolejnej generacji przełomowych osiągnięć w neuronauce.
Wyniki nowych badań pokazują, że poszczególne osobniki zęboszczurów kolonijnych pełnią różne role w zależności od wieku i to wiek, a nie kasta społeczna, warunkuje zmiany ich zachowań.
Zrównoważona uprawa roślin wolnych od patogenów to jeden z najbardziej naglących problemów człowieka, zważywszy na prognozowany wzrost populacji i zagrożenie, jakie stwarza zmiana klimatu dla gruntów rolnych. To niewiarygodne, ale badania gatunku skromnych chrząszczy żyjących na drzewach mogą przynieść pewne rozwiązania.
Czego inżynierowie oprogramowania i specjaliści ICT mogą nauczyć się od czerwi? Jak się wydaje całkiem sporo. Dzięki poznaniu, w jaki sposób zachodzą złożone procesy uczenia się w prostych organizmach, finansowani ze środków UE naukowcy mają nadzieję zapoczątkować epokę samouczących się robotów i predykcyjnego przetwarzania danych.
Chorzy na raka na cały świecie godzą się z faktem, że najskuteczniejsze leczenie antynowotworowe – chemioterapia – tak naprawdę niszczy ich układ immunologiczny. Jednak na Łotwie, od 2004 r., przełomowa terapia o nazwie Rigvir dokonuje cudów. Ta nowa metoda leczenia, która doprowadza do rozkładu komórek nowotworowych i sprzyja ich apoptozie oraz pobudza układ immunologiczny, już niedługo będzie dostępna w pozostałej części Europy, między innymi dzięki wsparciu UE z programu „Horyzont 2020”.
Przedsiębiorstwo dokonuje istotnych postępów nieco ponad miesiąc od uzyskania od Agencji Żywności i Leków (FDA) oznaczenia Fast Track dla swojej molekuły QR-010. Prace nad QR-010 współfinansowane w ramach programu H2020 mają umożliwić leczenie chorych na mukowiscydozę (CF), którzy są nosicielami pospolitej mutacji ∆F508, czyli 70% cierpiących na tę chorobę.
Czy dobrze spaliście w nocy z czwartku, 18 sierpnia, na piątek, 19 sierpnia? Może kogoś trapił szczególnie sugestywny koszmar senny, albo z niewiadomych powodów obudził się wyjątkowo wcześnie. Tamtej nocy księżyc w pełni było wyjątkowo duży. Według ludowych przesądów księżyc w pełni potrafi zamieniać ludzi w wilkołaki – ale zwykle, co znacznie mniej ekscytujące, jest zwiastunem niespokojnego snu.
W nowo opublikowanym artykule, grupa naukowców prowadzących badania w USA dowodzi, że kobiecy orgazm może wywodzić się z mechanizmu wydalania jajeczek w czasie stosunku, który stał się niepotrzebny wraz z wyewoluowaniem samorzutnej owulacji.
Od rozpoczęcia Letnich Igrzysk Olimpijskich 2016 w Rio de Janeiro zastosowanie starożytnej techniki stawiania baniek przez różnych sportowców, aby skrócić ponoć czas regeneracji i zapewnić sobie lepszą wydolność, jest jak dotychczas najczęściej komentowanym aspektem igrzysk. Naukowcy mają jednak podzielone zdania, co do tego, czy technika zapewnia realne korzyści fizyczne, wykraczające poza efekt placebo.
W toku badań prowadzonych w ramach finansowanego ze środków UE projektu TERRAGEN ustalono, że fragmentacja lasów doprowadziła do uszczuplenia populacji gatunków wrażliwych na zmiany światła, wilgoci i temperatury.
W związku z tym, że 13 sierpnia jest uznawany za Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych, w ostatnim tygodniu wzrosło zainteresowanie biologicznymi i genetycznymi przyczynami leworęczności ludzi oraz powiązanymi z nią konsekwencjami zdrowotnymi, społecznymi i ekonomicznymi.
Naukowcy finansowani częściowo z projektu ADNABIOARC Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) przedstawili nowe odkrycia, które zmieniają naszą wiedzę o dziedzictwie genetycznym współczesnych mieszkańców zachodniej części Eurazji.
Dr Marta Kolanowska z Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego wraz ze współpracownikami z fundacji Buenoy Yumartán Aldea Ecológica odnalazła nowy gatunek storczyka w południowej Kolumbii. Nazwę Telipogon diabolicus kwiat zawdzięcza budowie prętosłupa, który przypomina twarz diabła. O tej niezwykłej orchidei pisze już cały świat!
Węch jest inaczej zwany zmysłem powonienia. Umożliwia organizmom wyczuwanie różnych związków chemicznych w środowisku, a jego funkcje obejmują wykrywanie pokarmu, zagrożenia, jak również gotowości rozrodczej podczas godów.
Uważana za przyszłość opieki zdrowotnej medycyna spersonalizowana musi przejść jeszcze długą drogę, zanim w pełni zastąpi tradycyjne praktyki oparte na metodach prób i błędów. W ramach pewnego unijnego projektu opracowano zestaw narzędzi i usług uwzględniających wszystkie aspekty prawne, etyczne i naukowe umożliwiające przyspieszenie wdrażania medycyny spersonalizowanej.