Unijna inicjatywa ułatwi produkcję, magazynowanie i dostawy wodoru dla szerokiego grona użytkowników końcowych. Pomoże to włączyć zieloną energię do systemu energetycznego w elastyczny sposób.
W ramach pewnej unijnej inicjatywy pojazdy elektryczne napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi zostaną wdrożone w trzech stolicach europejskich jako samochody prywatne i policyjne oraz taksówki. Przyśpieszy to ich komercjalizację oraz pomoże w budowie systemu bezemisyjnego transportu.
Naukowcy budują największą na świecie elektrownię wodorową, aby austriacki przemysł stalowy mógł działać wyłącznie w oparciu o czystą energię.
Naukowcy poczynili ogromne postępy w procesie projektowania podstawowych komponentów pojazdów wyposażonych w wodorowe ogniwa paliwowe. Dzięki poprawie ich parametrów możliwe będzie obniżenie kosztów produkcji i stworzenie w przyszłości czystej branży motoryzacyjnej.
Miejskie przedsiębiorstwa autobusowe z Niemiec, Południowego Tyrolu i Włoch, wspólnie zamawiają 63 autobusy z ogniwami paliwowymi do swoich flot w ramach finansowanego ze środków UE projektu JIVE.
Uruchomiona przez firmę Shell nowa stacja w Cobham, przy autostradzie M25, została wyposażona w ATM w ramach finansowanego ze środków UE projektu HYFIVE. To pierwsza z trzech stacji tankowania wodoru, które firma Shell zamierza otworzyć w 2017 r. w Zjednoczonym Królestwie.

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają prąd, coraz częściej o wodorze myśli się jako o następcy ropy naftowej. Lecz skąd brać wodór? Ekologicznie najczystszym źródłem wodoru mogłyby być przemysłowe (a nawet domowe!) bioreaktory z zielonymi algami. Ich budowa stanie się w przyszłości możliwa dzięki międzynarodowemu zespołowi naukowców, który po raz pierwszy dokładnie opisał przebieg reakcji chemicznych odpowiedzialnych za stabilność wytwarzania wodoru w środowisku tlenowym przez enzymy alg.

Wiele finansowanych przez UE działań badawczo-rozwojowych poświęcono wspieraniu organizacji ustanawiających przepisy i normy w normalizacji dopuszczalnej jakości wodoru w ogniwach paliwowych.

Rozwój technologii czystej energii do zasilania samochodów powinien iść ramię w ramię z inwestycjami w infrastrukturę. Naukowcy wspierani ze środków UE pokazali, w jaki sposób można zmniejszyć o połowę ilość energii wymaganej do skraplania wodoru oraz jak zwiększyć skalę tego procesu w Europie, uruchamiając łańcuch zaopatrzenia w energię niskoemisyjną.

Nowe zespoły elektrod membranowych o obniżonej zawartości platyny mogą obniżyć koszty samochodowych ogniw paliwowych (FC). W ramach finansowanego przez UE projektu opracowywana jest nowa koncepcja elektrody, która nie spowoduje pogorszenia wydajności i trwałości FC.

Przejście z systemu energii pochodzącej z paliw kopalnych na system energii ze źródeł odnawialnych na bazie wodoru będzie procesem długotrwałym. Podczas tego przejścia, drogę mogą utorować badania i udoskonalenia technologii ogniw paliwowych (FC), dążące do osiągnięcia wskaźników odniesienia wyznaczonych przez naukowców finansowanych przez UE.

Wysokie koszty i niewystarczająca trwałość to główne przeszkody w komercjalizacji technologii ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów (PEMFC) w pojazdach. W ramach unijnego projektu powstają materiały do wysoko wydajnych PEMFC o długiej żywotności.

Finansowany ze środków UE zespół badawczy pracuje nad zespołami elektrod membranowych (MEA), które mogłyby pracować w temperaturze nawet 180 stopni Celsjusza. Mogą one znaleźć zastosowanie na przykład w urządzeniach do zwiększania zasięgu w akumulatorach do pojazdów elektrycznych.

Kluczowym etapem sztucznej fotosyntezy jest utlenianie wody, czy oddzielanie wodoru od tlenu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zaprojektowali katalizatory na bazie metali, które pozwolą zmniejszać wpływ na środowisko poprzez wydajne naśladowanie procesów zachodzących w przyrodzie.

Małe elektrownie nie są niczym nowym, ale do niedawna były bardzo energochłonne. Uczestnicy projektu finansowanego ze środków UE postanowili zbudować bardziej wydajny i tańszy system mikrogeneracyjny, który zastąpiłby bojlery stosowane przez odbiorców indywidualnych.

Stosowanie wodoru jako nośnika energii wiąże się z ogromnymi oczekiwaniami, ale też niemałymi obawami. Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się kwestiami bezpieczeństwa przy stosowaniu technologii wodorowych.

Badacze wykonali pierwsze kroki na drodze do stworzenia ogniw paliwowych nowej generacji, które będą stabilniejsze i trwalsze od dotychczasowych rozwiązań.

Ogniwa paliwowe mogą stanowić realną alternatywę dla standardowych źródeł zasilania, takich jak akumulatory i agregaty wysokoprężne, w niepodłączonych do sieci telekomunikacyjnych stacjach bazowych. Uczestnicy jednego z projektów finansowanych ze środków UE postanowili zaprezentować zalety ogniw paliwowych klientom z różnych sektorów przemysłu.