Nowe pokolenie szeroko wykwalifikowanych ekspertów ds. klimatu wkrótce będzie miało szansę zmierzyć się ze skomplikowanymi wyzwaniami klimatologicznymi z różnych perspektyw.
Naukowcy pracują nad systemami bioreaktorów, które umożliwiałyby usuwanie opornych zanieczyszczeń z wody oraz przekształcanie ich w biomasę do produkcji biopaliwa.
Naukowcy opracowują produkty biologiczne umożliwiające wykrywanie, monitorowanie i usuwanie wycieków ropy z wody morskiej w sposób przyjazny dla środowiska.
Naukowcy uzyskali nową wiedzę Nat temat źródeł aerozoli węglowych, które intensyfikują skutki zmiany klimatu na Arktyce.
Sposób, w jaki lasy reagują na zmianę klimatu, różni się w zależności od regionu świata. Naukowcy finansowani ze środków UE zbadali, jak zmieniający się klimat wpływa na lasy pierwotne strefy umiarkowanej w południowej części Ameryki Południowej (SSA).
Geoinżynieria, czyli modyfikowanie środowiska Ziemi przy pomocy narzędzi technologicznych w celu kontrolowania globalnego ocieplenia, zyskuje popularność jako sposób na walkę ze zmianą klimatu. W ramach unijnej inicjatywy badacze połączyli siły, aby rozwinąć tę dziedzinę nauki.
Realizowany niedawno program szkoleniowych dla młodych badaczy przyniósł szereg ciekawych rezultatów w dziedzinie modelowania zmiany klimatu.
Silniki wiropłatów zawierają coraz więcej elementów elektrycznych, co ma zapewniać większą wydajność i bezpieczeństwo. Zasilanie systemów elektrycznych poprzez przetwarzanie ciepła odpadowego zapewni ekologiczność tych rozwiązań.
Europa dąży do tego, by przejść na gospodarkę wysoce energooszczędną i niskoemisyjną, ustanawiając ambitne cele dotyczące klimatu i energii do roku 2020. W ramach europejskiej inicjatywy poszukuje się sposobów na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na produkcję i zużycie energii elektrycznej.
Naukowcy po raz pierwszy wykazali, w jaki sposób rzeki arktyczne transportują duże ilości węgla organicznego do oceanów. Proces ten następuje wraz z topnieniem zmarzliny, co z kolei jest wynikiem zmiany klimatu.
Powstaje sieć badawcza zrzeszająca instytucje z Chin i UE, która będzie rozwijać wiedzę na temat jakości powietrza i zmiany klimatu
Nowe badania nad chemią toru przybliżyły naukowców do wykorzystania go jako alternatywy dla uranu w produkcji energii jądrowej.
Uczestnicy badania prowadzonego w UE pracowali nad określeniem roli aerozoli atmosferycznych w procesach klimatycznych. Dane satelitarne pokazują rozkład różnej wielkości cząsteczek w atmosferze, umożliwiając stałe monitorowanie, ostrzeganie i badanie zachodzącej tam dynamiki.
Spalanie paliw kopalnych na potrzeby ogrzewania, chłodzenia i energii elektrycznej dużej fabryki generuje znaczne ilości emisji i ma szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Wykorzystanie energii cieplnej ze Słońca może wkrótce stać się niedrogą alternatywą.
W przypadku radionuklidów w stężeniach śladowych może następować stopniowa i powolna przemiana z odwracalnej sorpcji powierzchniowej w nieodwracalne wcielenie w fazę stałą. W finansowanym przez UE projekcie rzucono światło na tego typu mechanizmy.
Naukowcy podjęli się rozwiązania problemu jakości wód odpływowych, na nowo projektując systemy oczyszczania ścieków i udostępniając decydentom lepszych informacji.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE opracowali nowe technologie materiałów w celu zwiększenia wydajności fotokatalitycznej dwutlenku tytanu (TiO2). Stworzone katalizatory cienkowarstwowe umożliwiają wydajniejsze oczyszczanie wody.
Naukowcy opracowali nowatorski system biofiltrowania zdolny do usuwania azotu i fosforu ze ścieków bez obecności materii organicznej.
Ogniwa paliwowe mogą stanowić realną alternatywę dla standardowych źródeł zasilania, takich jak akumulatory i agregaty wysokoprężne, w niepodłączonych do sieci telekomunikacyjnych stacjach bazowych. Uczestnicy jednego z projektów finansowanych ze środków UE postanowili zaprezentować zalety ogniw paliwowych klientom z różnych sektorów przemysłu.
Finansowani ze środków UE naukowcy opracowali nowatorskie narzędzia do dokładniejszego przewidywania erupcji wulkanicznych. Powstałe modele powinny pozwolić na podejmowanie lepszych decyzji w obliczu kryzysów związanych z aktywnością wulkaniczną.
Naukowcy wykazali, że bakterie w ekosystemach rzecznych mogą rozkładać powszechnie występujące zanieczyszczenia organiczne.
Utrzymywanie w powietrzu dużych odrzutowców pokonujących tysiące mil z dużą prędkością powoduje zużycie całkiem dużych ilości paliwa. Nowatorska technologia redukcji oporu przy jednoczesnym obniżeniu masy może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i związanych z nim kosztów i emisji.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracował małe, lekkie i niskonapięciowe podzespoły elektroniczne do wzbudników, które mogą zostać zastosowane w samolotach.
W czerwcu 1770 r. podróżnik James Cook opłynął Wielką Rafę Koralową położoną u wybrzeży Australii i stał się pierwszym Europejczykiem, który dotarł do największej na świecie rafy koralowej, pozostającej po dziś dzień mekką naukowców i wczasowiczów. W ubiegłym roku statek badawczy „James Cook” wyruszył na spotkanie unikatowych i niezbadanych koralowców, tym razem w głębinach oceanu. Zespół załogantów, pod kierunkiem beneficjentki grantu ERBN – dr Laury Robinson (Uniwersytet w Bristolu, Zjednoczone Królestwo) – przekroczył równikowy Atlantyk, aby pobrać próbki koralowców głębinowych, sięgając w toń na tysiące metrów. Podczas ekspedycji dr Robinson zgromadziła próbki, które rzuciły światło na zmiany klimatu w przeszłości. Swoimi ustaleniami podzieli się w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Badania w zakresie inżynierii trzęsień ziemi wydają się na pierwszy rzut oka dosyć oryginalnym wyborem w kontekście poznawania zjawiska tsunami. Jednak po powrocie ze Sri Lanki nawiedzonej w 2004 r. tsunami, profesor Tiziana Rossetto odkryła, że podjęto bardzo niewiele badań nad następstwami tsunami dla infrastruktury wybrzeża i postanowiła zgłębić ten temat. Zaprezentuje swoje badania 1 grudnia w czasie wydarzenia TEDx Brussels.