
Naukowcy prowadzą w całej Europie testy nad pięcioma różnymi metodami uszczelnienia geologicznych instalacji magazynujących odpady radioaktywne.

Małe elektrownie nie są niczym nowym, ale do niedawna były bardzo energochłonne. Uczestnicy projektu finansowanego ze środków UE postanowili zbudować bardziej wydajny i tańszy system mikrogeneracyjny, który zastąpiłby bojlery stosowane przez odbiorców indywidualnych.

Stosowanie wodoru jako nośnika energii wiąże się z ogromnymi oczekiwaniami, ale też niemałymi obawami. Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się kwestiami bezpieczeństwa przy stosowaniu technologii wodorowych.

Badacze wykonali pierwsze kroki na drodze do stworzenia ogniw paliwowych nowej generacji, które będą stabilniejsze i trwalsze od dotychczasowych rozwiązań.

Finansowany przez UE projekt przełamał granice dzielące instytuty badawcze zajmujące się chemią atmosferyczną, oferując dostęp do infrastruktury sieciowej większej liczbie badaczy.

Naukowcy opracowali modele rzek i strumieni, które pozwolą usprawnić zarządzanie i ochronę ekosystemów rzecznych w obszarze Morza Śródziemnego.

Odnawialne źródła energii (RES), jak energia wiatrowa, słoneczna, wodna, geotermalna i biomasa, mogą znacznie zmniejszyć światowe zapotrzebowanie na elektryczność pozyskiwaną w procesie spalania paliw kopalnych. Nowe finansowane przez UE badanie wskazuje sposób na rozszerzenie obecnych sieci, który umożliwi efektywne włączenie RES.

Nowe pokolenie szeroko wykwalifikowanych ekspertów ds. klimatu wkrótce będzie miało szansę zmierzyć się ze skomplikowanymi wyzwaniami klimatologicznymi z różnych perspektyw.

Naukowcy pracują nad systemami bioreaktorów, które umożliwiałyby usuwanie opornych zanieczyszczeń z wody oraz przekształcanie ich w biomasę do produkcji biopaliwa.

Naukowcy opracowują produkty biologiczne umożliwiające wykrywanie, monitorowanie i usuwanie wycieków ropy z wody morskiej w sposób przyjazny dla środowiska.

Jazda rowerem lub rowerem elektrycznym jest średnio 13 razy mniej szkodliwa dla środowiska naturalnego od jazdy samochodem osobowym – wynika z wyliczeń Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). W przypadku rowerów emisja dwutlenku węgla (CO2), biorąc pod uwagę m.in. cały „cykl życiowy” sprzętu, wynosi w przeliczeniu na 1 osobę 21 gramów na każdy pokonany kilometr.

Naukowcy uzyskali nową wiedzę Nat temat źródeł aerozoli węglowych, które intensyfikują skutki zmiany klimatu na Arktyce.

Sposób, w jaki lasy reagują na zmianę klimatu, różni się w zależności od regionu świata. Naukowcy finansowani ze środków UE zbadali, jak zmieniający się klimat wpływa na lasy pierwotne strefy umiarkowanej w południowej części Ameryki Południowej (SSA).

Uczelnia razem ze stocznią w Turcji stworzy łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Konsorcjum Akademii Morskiej w Szczecinie, Politechniki Warszawskiej i szczecińskiej spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie w wysokości 1 miliona euro na realizację projektu. Finalny montaż oraz uruchomienie całości i pierwszy rejs odbędą się na Morzu Marmara w 2016 roku.

Nowy model opisu jąder atomowych, przedstawiony przez fizyka z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, pozwala dokładniej przewidywać właściwości egzotycznych izotopów powstających w wybuchach supernowych oraz tworzących się w kontrolowanych reakcjach zachodzących we wnętrzach nowoczesnych reaktorów nuklearnych.

Geoinżynieria, czyli modyfikowanie środowiska Ziemi przy pomocy narzędzi technologicznych w celu kontrolowania globalnego ocieplenia, zyskuje popularność jako sposób na walkę ze zmianą klimatu. W ramach unijnej inicjatywy badacze połączyli siły, aby rozwinąć tę dziedzinę nauki.

Realizowany niedawno program szkoleniowych dla młodych badaczy przyniósł szereg ciekawych rezultatów w dziedzinie modelowania zmiany klimatu.

Silniki wiropłatów zawierają coraz więcej elementów elektrycznych, co ma zapewniać większą wydajność i bezpieczeństwo. Zasilanie systemów elektrycznych poprzez przetwarzanie ciepła odpadowego zapewni ekologiczność tych rozwiązań.

Europa dąży do tego, by przejść na gospodarkę wysoce energooszczędną i niskoemisyjną, ustanawiając ambitne cele dotyczące klimatu i energii do roku 2020. W ramach europejskiej inicjatywy poszukuje się sposobów na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na produkcję i zużycie energii elektrycznej.

Naukowcy po raz pierwszy wykazali, w jaki sposób rzeki arktyczne transportują duże ilości węgla organicznego do oceanów. Proces ten następuje wraz z topnieniem zmarzliny, co z kolei jest wynikiem zmiany klimatu.

Powstaje sieć badawcza zrzeszająca instytucje z Chin i UE, która będzie rozwijać wiedzę na temat jakości powietrza i zmiany klimatu

Nowe badania nad chemią toru przybliżyły naukowców do wykorzystania go jako alternatywy dla uranu w produkcji energii jądrowej.

Uczestnicy badania prowadzonego w UE pracowali nad określeniem roli aerozoli atmosferycznych w procesach klimatycznych. Dane satelitarne pokazują rozkład różnej wielkości cząsteczek w atmosferze, umożliwiając stałe monitorowanie, ostrzeganie i badanie zachodzącej tam dynamiki.

Spalanie paliw kopalnych na potrzeby ogrzewania, chłodzenia i energii elektrycznej dużej fabryki generuje znaczne ilości emisji i ma szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Wykorzystanie energii cieplnej ze Słońca może wkrótce stać się niedrogą alternatywą.

W przypadku radionuklidów w stężeniach śladowych może następować stopniowa i powolna przemiana z odwracalnej sorpcji powierzchniowej w nieodwracalne wcielenie w fazę stałą. W finansowanym przez UE projekcie rzucono światło na tego typu mechanizmy.