Niedostatki
nowatorskich technologii i procedur w lotnictwie wynikają po części z
ryzyka związanego z ich wdrażaniem oraz długim czasem od opracowania do
wdrożenia. Zmodernizowanie i przyspieszenie procesów certyfikowania
procedur i systemów bezpieczeństwa wymaga nowego podejścia.
Finansowany ze środków UE projekt "Aviation safety and certification of new operations and systems" (ASCOS)
zajął się opracowaniem bezpiecznej, a zarazem tańszej i szybszej
alternatywy dla istniejących metod certyfikacji. Proponowane innowacyjne
podejście usprawni wprowadzanie nowych produktów i procedur, a
uwzględnianie czynnika ludzkiego od najwcześniejszych etapów procesu
certyfikacji pozwoli minimalizować konsekwencje ewentualnych błędów.
Prace podporządkowano wymaganiu zwiększenia bezpieczeństwa we
wszystkich obszarach lotnictwa. Celem jest zmniejszenie liczby ofiar w
wypadkach spowodowanych utratą panowania w locie, awarią systemów
samolotu, uszkodzeniami podczas obsługi naziemnej i błędami kontroli
lotów.
Badacze przyjrzeli się dotychczasowym europejskim procesom
certyfikacji i zidentyfikowali kluczowe przeszkody i słabe punkty w
kontekście przewidywanych zmian przepisów i oczekiwanego rozwoju
technicznego. Na podstawie wyników sformułowano i zweryfikowano nowe
podejścia do certyfikacji, opracowując nowy proces certyfikacji, który
jest obecnie testowany dla konkretnych przypadków.
Wykorzystując dane o wypadkach lotniczych w Europie w latach
1995–2011, badacze wyznaczyli bazowy poziom ryzyka dla całego systemu
ruchu lotniczego. Umożliwiło to opracowanie nowej procedury i narzędzi
wspomagających do ustawicznego sprawdzania wyników bezpieczeństwa,
opartych na pracach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej
ECCAIRS.
W ramach projektu ASCOS zaproponowano też metodę uwzględniania
czynników ryzyka, które obecnie nie istnieją w systemie ruchu
lotniczego, ale mogą się pojawić w przyszłości. Opracowano modele ryzyka
i scenariusze incydentów dla całego systemu. Nowe modele umożliwiły
zaprojektowanie narzędzi do oceny ryzyka i ogólnego wpływu proponowanych
rozwiązań na bezpieczeństwo.
Partnerzy projektu tworzą nowatorskie metody certyfikacji i
narzędzia, które pozwolą zmniejszyć liczbę incydentów i złagodzić
konsekwencje błędów człowieka. Ostatecznym celem uczestników projektu
ASCOS jest stworzenie systemu ruchu lotniczego, który zapewni pasażerom
maksymalne bezpieczeństwo.