Choć liczność wypadków lotniczych spadła w ostatnich latach, władze UE
ciągle jednak starają się jak najbardziej ograniczać prawdopodobieństwo
wystąpienia niefortunnego wypadku w wyniku błędu człowieka. Jest to
szczególnie ważne dlatego, że ruch lotniczy nasila się, co wymaga
najwyższej wydajności przy obsłudze samolotów. W związku z tym
uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu "Advanced cockpit for
reduction of stress and workload" (
ACROSS) pracują nad podniesieniem wydajności pracy załóg w okresach wysokich obciążeń, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa.
Aby zrealizować te cele, uczestnicy projektu pracują nad tworzeniem i
testowaniem nowych rozwiązań pokładowych, które umożliwią
skuteczniejszą obsługę w momentach szczytowych obciążeń podczas lotu
oraz w ograniczeniu poziomu stresu u pilotów. To właśnie usprawnianie
najnowocześniejszych systemów automatycznych wspomaga załogę, gdy
podczas lotów jest naprawdę dużo pracy.
Zespół projektu ACROSS pracuje również nad innowacyjnymi
technologiami do stosowania w kabinie pilota, które w pewnych warunkach
umożliwią bezpieczną obsługę lotu przez zmniejszoną załogę. Dotyczy to
różnych scenariuszy, takich jak celowa redukcja załogi lotów
długodystansowych, niesprawność części załogi, a nawet niesprawność
całej załogi. Na przykład w rzadko spotykanych sytuacjach, gdy u pilota
występują urazy fizyczne lub problemy natury psychologicznej, to
konkretne rozwiązanie może okazać się bardzo przydatne.
Innym ważnym celem projektu jest rozpoznanie przyszłych wyzwań
związanych z wdrażaniem operacji z udziałem jednego pilota, co ma
zminimalizować koszty działalności przy zachowaniu norm bezpieczeństwa. W
tym kontekście zespół projektu analizuje operacje z udziałem jednego
pilota jako studia przypadków, które pobudzają innowacyjność i
powstawanie rozwiązań podnoszących normy bezpieczeństwa.
Ogólnie narzędzia i wytyczne wynikające z projektu dają nadzieję na
zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa transportu powietrznego, w tym
również możliwość unikania w przyszłości incydentów i wypadków. Ponadto
projektowane systemu wzmocnią wizerunek tego wyjątkowo bezpiecznego
środka transportu. Pomogą również w ujęciu długoterminowym w
ograniczaniu liczności załóg, co poprawi opłacalność, zapewniając
przewagę konkurencyjną liniom lotniczym i przynosząc korzyści pasażerom.
Wśród innych korzyści wymienić można prymat europejskiej branży
transportu lotniczego oraz nowe możliwości dla branży produkcji
wyposażenia samolotów. Po ukończeniu projekt ten będzie kolejnym śmiałym
działaniem na rzecz zwiększania bezpieczeństwa i wzmacniania wiodącej
pozycji Europy w tym sektorze.