Zmniejszanie stresu u załóg samolotów

Zestaw innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie systemów ma wpłynąć na zmniejszenie stresu wśród załóg kabiny pilota, dzięki czemu poziom bezpieczeństwa w sektorze lotniczym podniesie się o kolejny szczebel wyżej.

Choć liczność wypadków lotniczych spadła w ostatnich latach, władze UE ciągle jednak starają się jak najbardziej ograniczać prawdopodobieństwo wystąpienia niefortunnego wypadku w wyniku błędu człowieka. Jest to szczególnie ważne dlatego, że ruch lotniczy nasila się, co wymaga najwyższej wydajności przy obsłudze samolotów. W związku z tym uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu "Advanced cockpit for reduction of stress and workload" (ACROSS) pracują nad podniesieniem wydajności pracy załóg w okresach wysokich obciążeń, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa.

Aby zrealizować te cele, uczestnicy projektu pracują nad tworzeniem i testowaniem nowych rozwiązań pokładowych, które umożliwią skuteczniejszą obsługę w momentach szczytowych obciążeń podczas lotu oraz w ograniczeniu poziomu stresu u pilotów. To właśnie usprawnianie najnowocześniejszych systemów automatycznych wspomaga załogę, gdy podczas lotów jest naprawdę dużo pracy.

Zespół projektu ACROSS pracuje również nad innowacyjnymi technologiami do stosowania w kabinie pilota, które w pewnych warunkach umożliwią bezpieczną obsługę lotu przez zmniejszoną załogę. Dotyczy to różnych scenariuszy, takich jak celowa redukcja załogi lotów długodystansowych, niesprawność części załogi, a nawet niesprawność całej załogi. Na przykład w rzadko spotykanych sytuacjach, gdy u pilota występują urazy fizyczne lub problemy natury psychologicznej, to konkretne rozwiązanie może okazać się bardzo przydatne.

Innym ważnym celem projektu jest rozpoznanie przyszłych wyzwań związanych z wdrażaniem operacji z udziałem jednego pilota, co ma zminimalizować koszty działalności przy zachowaniu norm bezpieczeństwa. W tym kontekście zespół projektu analizuje operacje z udziałem jednego pilota jako studia przypadków, które pobudzają innowacyjność i powstawanie rozwiązań podnoszących normy bezpieczeństwa.

Ogólnie narzędzia i wytyczne wynikające z projektu dają nadzieję na zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa transportu powietrznego, w tym również możliwość unikania w przyszłości incydentów i wypadków. Ponadto projektowane systemu wzmocnią wizerunek tego wyjątkowo bezpiecznego środka transportu. Pomogą również w ujęciu długoterminowym w ograniczaniu liczności załóg, co poprawi opłacalność, zapewniając przewagę konkurencyjną liniom lotniczym i przynosząc korzyści pasażerom.

Wśród innych korzyści wymienić można prymat europejskiej branży transportu lotniczego oraz nowe możliwości dla branży produkcji wyposażenia samolotów. Po ukończeniu projekt ten będzie kolejnym śmiałym działaniem na rzecz zwiększania bezpieczeństwa i wzmacniania wiodącej pozycji Europy w tym sektorze.

opublikowano: 2015-02-18
Komentarze


Polityka Prywatności