Pomimo korzyści w zakresie bezpieczeństwa, jakie przynosi technologia automatyzacji, w sytuacji, gdy trudna sytuacja zmusza pilotów do szybkiego przejścia z lotu automatycznego na ręczne sterowanie samolotu, pojawiają się problemy. Inicjatywa podjęta przez UE zajmuje się problemem reakcji załogi samolotu na nieoczekiwane zdarzenia w celu podniesienia bezpieczeństwa lotniczego.
Niewystarczająca świadomość sytuacyjna (SA) lub jej brak doprowadziły w
ostatnim okresie do wzrostu incydentów i katastrof lotniczych. Istnieje
potrzeba lepszego zrozumienia, jak załogi reagują na nieoczekiwane,
stresujące sytuacje i jak mogą działać optymalnie w takich trudnych
warunkach.
Dzięki finansowaniu ze środków UE, projekt "Manual operation for 4th generation airliners" (
MAN4GEN) przyczynia się do ulepszania szkoleń, lotniczych metod operacyjnych i projektowania systemów.
Na początku partnerzy projektu zbadali i przeanalizowali obecne
prace dotyczące ręcznej obsługi nowoczesnych samolotów w celu
zidentyfikowania problematycznych obszarów. Nacisk położono na zdolność
załogi samolotu do radzenia sobie z nieoczekiwanymi zdarzeniami w
samolocie czwartej generacji.
Następnie zespół przeprowadził eksperymenty, mające na celu zbadanie
reakcji załogi samolotu na nieoczekiwane i trudne warunki, mogące
przyczynić się do utraty kontroli i SA. Eksperymenty przeprowadzono w
badawczych symulatorach lotu, umożliwiających dokładne odtworzenie
okoliczności oraz w warunkach funkcjonalnego obrazowania metodą
rezonansu magnetycznego (fMRI), aby lepiej zrozumieć procesy
podejmowania decyzji przez pilotów.
Po tym, jak eksperymenty ujawniły szereg błędów w istniejących
działaniach, badacze stwierdzili, że wymagane są ulepszenia w
procedurach, szkoleniach i technologii.
Opracowano szereg zaleceń w oparciu o trzy obszary szczególnie
wymagające poprawy. Zalecenia dotyczyły głównie strategii ograniczana
skutków i technik lepszego zarządzania nietypowymi sytuacjami, szkoleń
przygotowujących pilotów do utrzymania lub odzyskania kontroli podczas
nieoczekiwanych zdarzeń i modyfikacji kokpitu dla zwiększenia SA.
Wyniki projektu MAN4GEN dostarczą przemysłowi lotniczemu rozwiązań
dla ograniczenia błędów ludzkich podczas ręcznego sterowania samolotem.
Projekt ma na celu podniesienie ludzkich zdolności do pozostawania na
bieżąco z technologią i zachowania bezpieczeństwa lotu niezależnie od
sytuacji.