Zwiększenie bezpieczeństwa układów paliwowych do samolotów

Zespół badaczy z UE zajął się kwestiami wpływającymi na bezpieczeństwo układów paliwowych w samolotach. Prace dotyczą oblodzenia zbiorników z paliwem związanego z obecnością wody oraz zagrożeń zapłonem w przypadku wyładowań atmosferycznych lub awarii elektryki pokładowej, a ich przeprowadzenie powinno przynieść nowe standardy.

Awarie układów paliwowych samolotów zdarzają się względnie rzadko, lecz mimo to stwarzają poważne niebezpieczeństwo. Coraz częstsze korzystanie z polarnych tras przelotu w połączeniu ze zmianami klimatu zwiększa przy tym ryzyko usterek układów paliwowych.

Finansowany ze środków UE projekt "The safer fuel system" (http://www.safuel-FP7.eu (SAFUEL)) ma na celu opracowanie, przetestowanie i zweryfikowanie nowego, bezpieczniejszego układu paliwowego zapewniającego ochronę przed zagrożeniami występującymi w samolotach. Nowy system będzie zgodny z przepisami i pozwoli minimalizować zagrożenia ze strony układu paliwowego, jakie mogą się w przyszłości pojawić podczas eksploatacji samolotów w bardziej skrajnych temperaturach, przy większej wilgotności i przy częstszym narażeniu na wyładowania atmosferyczne.

Cele techniczne to skuteczniejsze wykrywanie obecności wody w zbiornikach paliwowych, zmniejszanie łatwopalności, eliminacja źródeł zapłonu i weryfikacja zgodności z nowoczesną awioniką. Konsorcjum projektu obejmujące 13 członków planuje też sprawdzić zgodność ze standardami paliw alternatywnych. Projekt jest realizowany od listopada 2012 r. do lutego 2016 r.

Aby opracować nowe technologie, rozpoczęto od zdefiniowania poziomu bazowego oraz wielopoziomowych specyfikacji systemów i komponentów. Zdefiniowano też dla technologii kryteria dojrzałości, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.

Prace nad wykrywaniem wody w zbiornikach paliwa rozpoczęto od analizy raportów wypadków. Obecnie opracowywany jest optyczny czujnik rozpuszczonej wody. Badacze sprawdzili starzenie się światłowodów zanurzonych w paliwie lotniczym oraz ustalili zależność między skutecznością wykrywania wody a temperaturą. Wyniki wskazują dobre działanie optycznego czujnika wody.

Badanie zjawisk oblodzenia rozpoczęto od zaprojektowania nowatorskich stanowisk testowych umożliwiających prawidłowe modelowanie warunków otoczenia występujących podczas lotu. Następnie badacze przyjrzeli się różnym czynnikom wpływającym na gromadzenie się lodu w trudno dostępnych miejscach samolotu.

Opracowano i przetestowano materiały czujników i matrycy odpowiednie do użytku w środowisku zbiorników paliwa. W ramach projektu SAFUEL opracowano też i zoptymalizowano klasyczną architekturę układu zobojętniania zbiornika paliwa z myślą o użytku z wbudowanym w zbiornik czujnikiem tlenu, porównując zużycie paliwa z architekturą referencyjną. Wymagania systemu wymusiły kompromis faworyzujący najbardziej obiecującą technikę pomiarową w postaci pomiaru hydrodynamicznego.

Projekt SAFUEL pozwoli zmniejszyć wrażliwość układów paliwowych samolotów na zagrożenia występujące podczas lotu. Opracowane w ramach projektu innowacyjne mierniki i systemy czujników stwarzają też okazje komercyjne dla producentów europejskich.

opublikowano: 2015-04-16
Komentarze


Polityka Prywatności