Przekazywanie mocy silnika do mechanicznego wirnika ogonowego odbywa się w podobny sposób jak w samochodach z napędem na tylne koła. Istnienie fizycznego połączenia narzuca pewien stały związek między obrotami wirnika głównego i ogonowego. Oznacza to ograniczenie możliwości równoważenia wirnikiem ogonowym sił generowanych przez wirnik główny, co jest koniecznie dla optymalnej zwrotności.
Zastosowanie elektrycznego wirnika ogonowego pozwoliłoby obu wirnikom funkcjonować niezależnie i oznaczałoby uproszczenie mechaniki i zmniejszenie ciężaru, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa i ułatwienie utrzymania. Prace finansowanego ze środków UE projektu "Electrical tail drive - Modelling, simulation and rig prototype development" (ELETAD) poświęcono zbadaniu wykonalności elektrycznego wirnika ogonowego.
Naukowcy zajęli się przystosowaniem wysokowydajnych układów z magnesami trwałymi stosowanych w pojazdach hybrydowych i elektrycznych do trudnych warunków pracy i rygorystycznych wymogów technicznych związanych z instalacją w helikopterze. Wymaga to innowacyjnego wykorzystania zaawansowanych materiałów, inteligentnego odprowadzania ciepła i stosowania sterowania mocą zoptymalizowanego pod kątem ciężaru. Wyznaczone cele to między innymi uzyskanie szczytowej mocy wyjściowej wynoszącej 5 kW na kilogram czynnej masy instalacyjnej i zapewnienie odporności konstrukcji na usterki.
Zestaw oprogramowania do projektowania silnika elektrycznego wirnika ogonowego obejmuje narzędzia modelowania do ustalania parametrów elektromagnetycznych i termicznych silnika oraz oceny wpływu powstałego obiegu cieplnego. Oprogramowanie zostało udostępnione w celu usprawnienia badań nad różnymi profilami misji lotniczych. Ukończono kluczowy przegląd ostatecznej konstrukcji silnika elektrycznego wirnika ogonowego.
W kolejnych miesiącach uczestnicy projektu ELETAD zamierzają wyprodukować i zainstalować prototypowy silnik elektrycznego wirnika ogonowego i przetestować go na zintegrowanym stanowisku testowym. Zautomatyzowane środowisko testów pozwoli realistycznie odtwarzać obciążenia dynamiczne wirnika ogonowego i odpowiednie warunki termiczne otoczenia. Co istotne, stanowisko testowe będzie zawierać w pełni sprawną reprezentację odpornego na awarie (nadmiarowego) elektrycznego układu zasilającego i sterującego niezbędnego w systemach lotniczych, gdzie wymagane jest maksymalne bezpieczeństwo.
Naukowcy zamierzają dostarczyć prototyp demonstracyjny o poziomie gotowości technologicznej 5, czyli roboczo zmontowany prototyp przetestowany w środowisku możliwie najbliższym docelowemu. Dalsze dopracowanie i docelowe upowszechnienie komercyjne przyniesie liczne korzyści dla środowiska w postaci zmniejszenia zużycia paliwa, poziomu emisji i hałasu oraz zminimalizowania ilości substancji szkodliwych dla środowiska, na przykład środków smarnych. Helikoptery wchodzą w nową erę.