Zwiększanie bezpieczeństwa na drogach
Realizowane badania naturalistycznego prowadzenia pojazdów mają na celu lepsze poznanie zachowań na drodze, aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego, a zmniejszyć jego wpływ ma środowisko.
Transport stanowi nieodzowny element codziennego życia, zarówno w odniesieniu do osób, jak i wymiany handlowej. Przewozy wiążą się też jednak z pewnymi negatywnymi zjawiskami, takimi jak wypadki drogowe i zanieczyszczenie środowiska. Osiągnięcie celów wyznaczonych przez UE wymaga zmniejszenia liczby wypadków na drogach i obniżenia emisji generowanych przez pojazdy. Aby te cele osiągnąć, konieczne jest dokładne zrozumienie zachowań użytkowników dróg.
W tym kontekście finansowany ze środków UE projekt "European naturalistic driving and riding for infrastructure & vehicle safety and environment" (UDRIVE) zajął się uzyskaniem dogłębnej wiedzy na podstawie pierwszego dużego europejskiego badania naturalistycznego prowadzenia pojazdów, przyjmując za punkt wyjścia wyniki wcześniejszego studium wykonalności oraz różnego rodzaju testów terenowych.
Jak dotąd jednym z głównych celów projektu było opisywanie zachowań użytkowników dróg. Badanych jest wiele aspektów, w tym charakterystyki sieci drogowej, natężenie ruchu, bezpieczeństwo kierowców, grupy wysokiego ryzyka i styl jazdy. Innym kluczowym celem projektu jest identyfikowanie nowych podejść. Dotyczy to między innymi definiowania mierzalnych wskaźników bezpieczeństwa i ekologiczności, ulepszania istniejących modeli zachowań kierowników oraz analizowania systemów wspomagania kierowców i metod szkoleń ukierunkowanych.
Doceniając związek między projektowaniem i analizą danych, w metodologii projektu UDRIVE uwzględniono zarządzanie danymi, analizę danych i gromadzenia danych, jak również wpływ wyników analiz. Ze względu na ograniczenia budżetowe postanowiono zrealizować dwuletnie badanie na grupach uczestników prowadzących pojazdy dwu- i jednośladowe, a nie jednoroczne badanie na grupach pojazdów.
Przygotowano specyfikacje techniczne systemu rejestrowania danych. Pod koniec maja 2013 r. opublikowano w witrynie projektu zaproszenie do składania wniosków i bezpośrednio przekazano informacje 5 z 10 potencjalnych dostawców. Dotychczas odnotowano duże zainteresowanie.
Jednym z głównych wyników, które będą realizowane aż do końca projektu, jest sfinalizowanie systemu rejestrowania danych. Zrealizowanie wszystkich zaplanowanych prac będzie mieć pozytywny wpływ na bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska.
opublikowano: 2015-04-24