Zastosowanie transportu powietrznego w sytuacjach kryzysowych wynikających z klęsk żywiołowych lub działania człowieka bardzo przyspiesza niesienie pomocy. Jedna z inicjatyw unijnych zajęła się zapotrzebowaniem służb ratunkowych na systemy transportu powietrznego do prowadzenia lokalnych działań ratunkowych w sytuacjach kryzysowych.
Podczas katastrof konieczne jest szybkie dostarczenie sprzętu i personelu na miejsce, często pomimo zniszczenia lokalnej infrastruktury. Największy potencjał mają tu pojazdy latające, lecz większość z nich ze względów konstrukcyjnych nie nadaje się do misji ratunkowych.
Finansowany ze środków UE projekt "Heavy payload helicopter for last mile rescue" (HELI4RESCUE) zajął się rozwinięciem koncepcji pojazdu powietrznego o dużej ładowności do obsługi sytuacji wyjątkowych.
Uczestnicy projektu zajęli się analizą pojazdów o dużej ładowności dla potrzeb cywilnych służb ratunkowych, zwracając szczególną uwagę na przekazywanie zidentyfikowanych zapotrzebowań do istniejących i przyszłych programów lotniczych.
Prace rozpoczęto od wyszczególnienia i zweryfikowania dwóch zestawów zapotrzebowań użytkowników. Zestawiono i opisano obecnie możliwe rozwiązania, oceniając możliwości potencjalnych kandydatów w trzech scenariuszach kryzysowych. Analiza sytuacji zarządzania kryzysowego umożliwiła opracowanie zestawu wymagań użytkowników cywilnych.
Partnerzy projektu zaprezentowali praktyczne rozwiązania konkretnych kwestii wskazanych w wymaganiach użytkowników cywilnych, takich jak interoperacyjność, łańcuchy dostaw i sieci logistyczne.
Uczestnicy projektu zbadali możliwości używania szybkich helikopterów o dużym udźwigu, dużych sterowców i bezzałogowych pojazdów latających, analizując też kwestie związane z używaniem pojazdów latających, takie jak certyfikacja i przepisy operacyjne. Następnie zaproponowano modele użycia zbadanych pojazdów latających i na podstawie tych modeli dokonano oceny wykonalności, aspektów ekonomicznych i problemów implementacyjnych.
Projekt HELI4RESCUE nakreślił plan rozwoju skutecznej, ogólnoeuropejskiej infrastruktury reagowania. Uwzględniono w nim rozwiązania standaryzacji wyposażenia technicznego, procedur i kanałów komunikacyjnych, harmonizacji przepisów, tworzenia nowych technologii lotniczych i powołania wspólnej europejskiej usługi reagowania powietrznego.
Prace prowadzone w ramach projektu HELI4RESCUE pozwolą zapewnić szybkie i niezawodne wsparcie powietrzne naziemnym zespołom ratunkowym podczas powodzi, trzęsień ziemi i pożarów w każdym miejscu Europy.