Bezpieczństwo kolei

Znormalizowany sprzęt kolejowy w Europie ułatwia przeprowadzanie ataków na sieć. W europejskim badaniu oceniono prawdopodobne rodzaje ataków elektromagnetycznych, a także określono rozwiązania ochronne związane z niezawodną architekturą komunikacji i systemem zarządzania.

Homogenizacja europejskich technologii sieci kolejowych daje wiele korzyści, ale jednocześnie stwarza nowe zagrożenia bezpieczeństwa. Sprzęt elektromagnetyczny, który jest w stanie wpływać na określone części systemu, równie łatwo może oddziaływać na inne elementy, zwłaszcza że koleje w Europie stosują wyłącznie technologie publiczne.

Finansowany ze środków UE projekt "Security of railways against electromagnetic attacks" (SECRET) dotyczył wpływu ataków elektromagnetycznych na europejskie sieci kolejowe Projekt realizowany przez konsorcjum 11 podmiotów ma na celu ocenę zagrożeń, ochronę techniczną i przedstawienie zaleceń dotyczących polityki. Inicjatywa zostanie zakończona w sierpniu 2015 po trzech latach od rozpoczęcia.

Naukowcy uczestniczący w projekcie zajęli się sposobem przeprowadzania analizy ryzyka dla technologii sieci kolejowej oraz oceną zagrożeń. Dzięki badaniom zidentyfikowano trzy najbardziej prawdopodobne klasy ataków. Dwie z nich okazały się możliwe, ale technicznie trudne, zatem najbardziej realistycznym zagrożeniem jest zagłuszanie informacji przesyłanych między elementami systemu. Publiczne ujawnienie szczegółowych informacji o tych zagrożeniach ułatwia ich wykorzystanie, zatem w celu przetestowania różnych rozwiązań zdefiniowano "przypadek użycia" pozbawiony wrażliwych informacji.

Testy w laboratorium umożliwiły określenie charakterystyki sygnałów wytwarzanych przez urządzenia zagłuszające oraz ocenę podatności odbiorników na takie ataki. Podobne pomiary wykonano wzdłuż trakcji, a także wewnątrz wagonów i na stacjach kolejowych. Zgromadzone dane umożliwiły określenie wpływu oddzielnych urządzeń do przeprowadzania dwuetapowych ataków elektromagnetycznych.

Zespół zaproponował rozwiązanie zabezpieczające, które łączy w sobie solidną architekturę komunikacji oraz podsystem powstrzymywania ataków. Testy rozpoczną się na późniejszym etapie projektu.

W ramach projektu SECRET udało się dotychczas określić potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa dla europejskich systemów kolejowych, a następnym krokiem jest zaprezentowanie praktycznych rozwiązań. Badanie pozwoliło także przedstawić potencjalny sposób działania ataków w praktyce.

opublikowano: 2015-07-02
Komentarze


Polityka Prywatności