Wewnętrzna zawartość wody w paliwie i kondensacja wilgotności powietrza na ścianach zbiornika paliwa to czynniki sprzyjające rozkwitowi drobnoustrojów. Obecne metody wymagające okresowego usuwania wody, oczyszczania zbiorników i dodawania środków chemicznych do paliwa nie są wystarczająco skuteczne. Aby temu zaradzić, naukowcy zainicjowali finansowany przez UE projekt "Development of new antimicrobial nanostructured durable coatings for fuel tanks" (
AMICOAT).
Prace w ramach projektu podzielono na trzy etapy. W pierwszym etapie skupiono się na lepszym zrozumieniu wzrostu drobnoustrojów w zbiornikach paliwa. W drugim, na zastosowaniu tej nowo pozyskanej wiedzy do opracowania nanostrukturalnych powłok grzybobójczych zdolnych do jednorodnego mieszania się z paliwami i nieutrudniających ich spalania. Wreszcie zespół zastosował i scharakteryzował wydajność powłok. Starannie rozważono kwestie bezpieczeństwa i toksyczności.
Jednym z najczęstszych winowajców jest Hormoconis resinae, szczep grzyba znany także jako grzyb naftowy. Badacze opracowali dwie formy użytkowe powłok: nanokompozytowy poliuretan polimerowy i zol-żel krzemionkowy. Zespół rozproszył w nich substancję grzybobójczą, pirytion cynku. Formy te zaprojektowano, aby zapobiegały przyleganiu drobnoustrojów do ścian zbiornika (przyleganie biofilmu) oraz by umożliwiały uwalnianie biocydów (substancji hamujących wzrost drobnoustrojów).
Testy nad hamowaniem wzrostu drobnoustrojów wykazały, że obie formy utrudniają kiełkowanie zarodników i wzrost wegetatywny H. resinae. Ponadto obie zdolne były do hamowania w pewnym stopniu przylegania zarodników do ścian zbiornika paliwa.
Przeciwgrzybicze powłoki nanostrukturalne opracowane przez zespół AMICOAT stanowią obiecującą alternatywę dla metod konwencjonalnych. Ich zastosowanie powinno znacznie ograniczyć czynności konserwacyjne związane z usuwaniem wody i oczyszczaniem zbiornika paliwa, zwiększając tym samym osiągi i bezpieczeństwo samolotów. Rozwiązania te mogą ponadto zostać wdrożone szybko i łatwo, przynosząc korzyści w postaci wartości dodanej, które poprawią konkurencyjność przemysłu lotniczego UE.