Systemy zgłaszania statków a bezpieczeństwo na morzach

Powstają nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, które mają zminimalizować lub wyeliminować zagrożenia, na jakie narażone są systemy zgłaszania statków.

Kontrola i monitoring mórz są w dużym stopniu zależne od systemów zgłaszania statków (SRS), które są narażone na ataki ze strony nieuczciwych operatorów lub przestępców. Ponieważ obecnie dostępne są tanie technologie umożliwiające złamanie zabezpieczeń takich systemów, sektor morski potrzebuje metod zapobiegania atakom.

W tym kontekście, uczestnicy projektu TRITON (Trusted vessel information from trusted on-board instrumentation), finansowanego ze środków UE, pracują nad modernizacją pokładowych urządzeń systemów zgłaszania. Należą do nich systemy monitorowania statków oraz automatyczne systemy identyfikacyjne, a także system do identyfikacji i śledzenia dalekiego zasięgu.

W tym celu zespół opracowuje udoskonalony i bezpieczniejszy odbiornik systemu globalnej nawigacji satelitarnej, odporny na zagłuszanie i celowe generowanie fałszywych sygnałów. Efektem są dużo dokładniejsze informacje na temat położenia i czasu dla urządzeń pokładowych. Zespół modernizuje także system komunikacji na bardzo wysokich częstotliwościach między statkami a stacjami na lądzie, aby zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność łączności.

W ramach projektu TRITON przeanalizowano już nowoczesne systemy zgłaszania, oceniono potencjalne zagrożenia i zbadano odnośne prawodawstwo. Zidentyfikowano i oceniono zagrożenia dla bezpieczeństwa, aby określić specyfikacje w zakresie projektowania i budowy lepszego sprzętu. Po przeanalizowaniu najlepszych metod wykrywania zakłóceń oraz celowego emitowania fałszywych sygnałów uczestnicy projektu zaproponowali skuteczne i sprawne rozwiązania, które można wykorzystać na statkach.

Bieżące prace koncentrują się na testowaniu nowych zaawansowanych technologicznie rozwiązań, które będą chronić przed celowymi zakłóceniami i atakami. W ramach projektu powstaną także wytyczne na rzecz usprawnienia prawodawstwa i przepisów w świetle nowych zastosowań i rozwiązań morskich. Dzięki skuteczniejszym systemom monitoringu i bezpieczeństwa zwiększy się efektywność kontroli ruchu pasażerskiego i towarowego na morzach.

data ostatniej modyfikacji: 2015-10-14 15:19:54
Komentarze


Polityka Prywatności