Choć w ostatnim czasie sytuacja na drogach nieco się poprawiła, w wypadkach drogowych nadal ginie średnio 80 Europejczyków dziennie, a tysiące odnoszą poważne obrażenia. Osiągnięcie europejskiego celu całkowitego wyeliminowania ofiar śmiertelnych będzie wymagać intensyfikacji badań i określenia ich priorytetów.
Finansowany ze środków UE projekt
PROS (Priorities for road safety research in Europe) powołano do życia, aby stworzyć europejską sieć ustalającą priorytety badań nad bezpieczeństwem na drogach. Nadrzędnym celem było opracowanie konkretnego planu rozwoju i usprawnienie kontaktów między zaangażowanymi stronami.
Prace rozpoczęto od przeglądu trendów społecznych i scenariuszy wpływających na badania nad bezpieczeństwem drogowym. Partnerzy projektu zebrali i przeanalizowali około 30 programów badań krajowych, unijnych i ogólnoświatowych oraz przyjrzeli się bieżącemu stanowi działań z zakresu badań bezpieczeństwa na drogach na poziomie UE i poszczególnych krajów.
Na podstawie uzyskanych wyników zidentyfikowano luki w istniejących badaniach i określono priorytety powiązanych tematów badań, korzystając przy tym z pomocy różnorodnych stron. Współpraca około 120 ekspertów z ponad 40 organizacji umożliwiła stworzenie planu przyszłego rozwoju bezpieczeństwa na drogach Europy. Opracowano listę 11 tematów badań uszeregowanych według priorytetu, aby wspomóc decydentów politycznych w definiowaniu zaproszeń w ramach programu Horyzont 2020.
Stworzono paneuropejską sieć w celu wypracowania wspólnych priorytetów badań nad bezpieczeństwem drogowym w dłuższej perspektywie i przezwyciężenia dotychczasowego rozdrobnienia zaangażowanych grup.
Partnerzy projektu sporządzili też plan upowszechniania wyników, definiując odbiorców docelowych i wymagane narzędzia. Na konferencjach i innego rodzaju spotkaniach wygłoszono ponad 20 prezentacji przedstawiających postępy prac.
W ramach projektu PROS ustalono listę priorytetowych badań z zakresu bezpieczeństwa drogowego, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i poprawy długofalowych perspektyw transportu drogowego.