Mikstejpy w muzeum? Sposób na osobisty kontakt ze sztuką i dziedzictwem kulturowym

Dzięki pewnej unijnej inicjatywie muzea zyskują nowe możliwości w zakresie angażowania zwiedzających przy pomocy mediów cyfrowych.

Dla osób, które dorastały w latach 80. i 90. XX wieku, mikstejpy były jedną z najbardziej intymnych form autoekspresji, a niekiedy także bardzo osobistym podarunkiem dla ukochanej osoby. Jako środek komunikacji i sposób na dzielenie się doświadczeniem, mikstejp pozwalał błyskawicznie przenieść odbiorcę do czasu, miejsca i osoby, która go stworzyła. Postęp w dziedzinie technologii cyfrowych sprawił, że sztuka tworzenia mikstejpów na szumiących kasetach magnetofonowych może wydawać się melodią odległej przeszłości. Jednak idea mikstejpów zainspirowała zespół artystów, projektantów i informatyków do tego, by pomóc muzeom w tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń dla zwiedzających.

W ramach finansowanego przez UE projektu GIFT, zespół opracował aplikację internetową, za pomocą której można tworzyć cyfrową listę odtwarzania na podstawie zbiorów Muzeum w Brighton. Aplikacja daje zwiedzającym możliwość wysłania tak przygotowanej kompilacji do ważnej dla nich osoby. Na stronie internetowej muzeum czytamy: „Wybierz eksponaty z muzeum, które według Ciebie spodobałyby się wybranej osobie, i nagraj dla niej wiadomość. Aplikacja zapakuje Twój prezent i wyśle go do wybranego przez Ciebie odbiorcy”.

Mikstejp z eksponatami muzealnymi

W komunikacie prasowym muzeum Nick Tandavanitj, kierownik artystyczny projektu pracujący dla uczestniczącej w nim firmy Blast Theory, tłumaczy: „Nasza aplikacja działa podobnie jak mikstejp, który kiedyś przygotowywaliśmy dla kogoś bliskiego, tylko że zamiast utworów wybieramy eksponaty muzealne. Wyłącznie od nas zależy, co znajdzie się na liście. Może być to obraz przywołujący na myśl czas spędzony z tą osobą lub po prostu przedstawiający jej ulubiony kolor. To osobisty prezent, który będzie zrozumiały dla osoby, do której go wysyłamy”.

Wirtualne i fizyczne doświadczenia muzealne

Oprócz aplikacji do wymiany prezentów, w ramach projektu GIFT powstają różne inne narzędzia umożliwiające tworzenie interaktywnych doświadczeń w muzeach. Jednym z przykładów są kody Artcode, konfigurowalne znaki do skanowania, które działają podobnie jak kody QR. Dzięki nim muzea mogą łączyć swoje ekspozycje z treściami cyfrowymi, które mogą być projektowane, a nawet rysowane ręcznie przez użytkowników. Jak wyjaśniono w komunikacie prasowym na stronie internetowej Europeana Pro: „Kody Artcode zostały wykorzystane w Muzeum Historii Jugosławii do stworzenia poetyckiego i intymnego doświadczenia koncentrującego się wokół tematyki wspomnień, konfliktu i przebaczenia”. Inne doświadczenie muzealne, łączące elementy fizyczne i wirtualne, to One Minute, oparte na aplikacji internetowej na smartfony, wykorzystującej „technologię rozpoznawania obrazów, która identyfikuje dzieła sztuki w muzeum i dostarcza zwiedzającym krótkich informacji na ich temat”, jak czytamy na stronie internetowej projektu GIFT.

Realizowany aktualnie projekt GIFT (Meaningful Personalization of Hybrid Virtual Museum Experiences Through Gifting and Appropriation) powstał z myślą o zbadaniu hybrydowych form doświadczeń muzealnych, które mają rozbudzać ciekawość zwiedzających oraz zwiększyć ich uczestnictwo w życiu kulturowym i artystycznym. Partnerzy projektu mają nadzieję, że ich inicjatywa będzie miała także istotne znaczenie ekonomiczne dzięki zwiększonej sprzedaży biletów i sprzedaży materiałów cyfrowych.

Więcej informacji:

strona projektu GIFT


data ostatniej modyfikacji: 2019-09-23 17:15:01
Komentarze
Polityka Prywatności