W czasach pandemii komunikacja cyfrowa rozkwitła w niebywałym stopniu. Zaakceptowaliśmy nowe metody utrzymywania kontaktu, często wręcz przyjmując je z radością, choć wielu z nas były one obce. Czy to oznacza, że czekamy niecierpliwie na kolejny krok w komunikacji cyfrowej? Czy czeka nas rewolucja związana z wprowadzeniem rzeczywistości wirtualnej? W tym odcinku CORDIScovery zapraszamy na wyprawę do nowego świata pełnego wirtualnych możliwości…
Potencjał oferowany przez wirtualną rzeczywistość – VR – symbolizuje wiele spośród najbardziej interesujących aspektów przyszłości. Niezwykle wciągające, realistyczne środowiska cyfrowe, dzięki którym można zapomnieć się, zwiedzając inne światy lub przeżywając porywającą opowieść (albo jedno i drugie), wzbudzają wiele zainteresowania. W kulturze popularnej jednym z najsłynniejszych przykładów tej technologii jest Holodek spopularyzowany przez serial „Star Trek” – narzędzie, które pięknie współgrało z utopijną wizją przyszłości przedstawioną w serialu. Oczywiście istnieją również pewne dzieła, które ostrzegają nas przed wirtualną rzeczywistością, są nawet takie, które możemy określić mianem alarmistycznych – prawdopodobnie najbardziej znanym przykładem jest dystopijny „Matrix” z 1999 roku.
Czy zatem może VR ma być po prostu jeszcze jednym pomostem, którym staramy się połączyć uzależnioną od treści wizualnych młodzież z nieco oszołomionymi przedstawicielami starszego pokolenia? VR rzeczywiście kojarzy się ściśle z rozrywką, a szczególnie z grami komputerowymi. Ponieważ branża gier komputerowych wyprzedziła przemysł filmowy pod względem przychodów, ten właśnie sektor będzie napędzał innowacje.
Ale czy technologia VR ma w ogóle zastosowanie poza rozrywką, jaką oferuje swoim posiadaczom? Czy to, co ją stanowi – możliwość komunikowania się na odległość, ale w przestrzeni, która sprawia wrażenie intymnej – da się okiełznać i faktycznie przyniesie rewolucję w sposobie, w jaki utrzymujemy ze sobą kontakt? Czy awatary, nasze cyfrowe zamienniki, zwiększą naszą empatię? A może to po prostu jeszcze jedno medium, które pozwoli nam zachować większą anonimowość i stanie się narzędziem licznych nadużyć? I czy animacje typu deep fake lada dzień przejdą w trzeci wymiar?
Prowadząca program Abigail Acton rozmawia z trzema naukowcami korzystającymi z finansowania ze środków UE, by pomóc nam w znalezieniu odpowiedzi na te pytania. Salvador Alvidrez, stypendysta działania „Maria Skłodowska-Curie” na Queen’s University w Belfaście, zajmuje się społeczno-psychologicznymi skutkami stosowania technologii komunikacyjnych. Obecnie skupia się na VR i jej wpływie na zwalczanie uprzedzeń. Czy technologia VR pozwoli nam wejść w cudzą skórę? Firma Didimo, której założycielką jest Veronica Orvalho, opatentowała technologię generowania cyfrowych ludzi. Z jej wynalazku korzystają Microsoft, Universal czy Sony oraz inni giganci rynku rozrywki. I wreszcie, jak zwykły człowiek może skorzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje VR? Firma I2CAT zajmuje się obniżeniem ceny tej technologii i zwiększeniem jej immersyjności. Sergi Fernandez wyjaśnia, w jaki sposób firma zamierza to osiągnąć.Nowy odcinek jest dostępny do wysłuchania i pobrania na Anchor.fm Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify i innych platformach. Informacje o wszystkich naszych podcastach można też znaleźć w serwisie CORDIS pod adresem cordis.europa.eu/podcast.
Jeśli chcesz podzielić się z nami swoją opinią na temat naszych podcastów, napisz do nas! Wszelkie komentarze, pytania lub sugestie (oby nie skargi!) prosimy przesyłać na adres editorial@cordis.europa.eu.