WYZNACZANIE TRENDÓW W NAUCE: Dlaczego nowe narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, ChatGPT, wywołuje taki chaos?

Od sektora edukacji po miejsca pracy, nowe narzędzie ChatGPT niepokoi wiele osób.

Odkąd 30 listopada 2022 roku uruchomiono ChatGPT, to oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie wykazało swój potencjał w zakresie zrewolucjonizowania sposobu, w jaki pracujemy i gramy. Najbardziej imponujący jak dotąd chatbot produkuje tekst podobny do wypowiedzi stworzonych przez człowieka, który wykorzystuje się do wszelkiego rodzaju wątpliwych zastosowań.

Zacznijmy od edukacji. ChatGPT niedawno zdał egzaminy z prawa i biznesu na dwóch uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych. Uzyskane wyniki nie były jednakowe. Bot uzyskał niski wynik z zakresu prawa, wystarczający jednak, by otrzymać zaliczenie. Jeśli zaś chodzi o biznes, uzyskany wynik mieścił się w zakresie od B do B-. Rosną obawy o to, że uczniowie i studenci będą korzystać z tego systemu SI.

Kilka instytucji edukacyjnych i głównych wydawców czasopism akademickich na całym świecie już teraz zakazało korzystania z chatbota. Ale czy to rozwiąże problem? „Zakazy są konieczne”, powiedział „CNN” Christian Terwiesch, profesor z The Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii, gdzie odbywał się jeden z egzaminów. „Przecież jeśli nadajemy stopień naukowy lekarzowi, chcemy, żeby znał się na medycynie, a nie po prostu wiedział, jak używać bota. To samo dotyczy innych certyfikatów umiejętności [sic], w tym prawa i biznesu”. Jest jednak zdania, że ChatGPT na dobre zagości w klasach. „Jeśli nic się nie zmieni w systemie edukacji, będzie to oznaczać, że zmarnowaliśmy niesamowitą okazję, która wiąże się z ChatGPT”.

„Za kilka lat uczniowie zetkną się z ludźmi, którzy mieli prawo z niego korzystać, którzy nauczyli się to robić i którzy dowiedzieli się, do jakiego stopnia mogą zaufać temu narzędziu lub nie”, skomentowała Amélie Cordier, wykładowczyni zajmująca się SI na francuskim uniwersytecie Université de Lyon w „Euronews Next”.

Niedawne badanie wykazało, że ChatGPT może tworzyć prace akademickie wystarczająco dobre dla czasopism. W artykule w „The Conversation” badacze Brian Lucey i Michael Dowling twierdzą, że społeczność naukowa nie powinna czuć się nim zagrożona. „[W]ydaje nam się, że badacze powinni postrzegać ChatGPT jako pomoc, a nie zagrożenie. Może on być szczególnie pomocny dla grup naukowców, którym zazwyczaj brakuje środków finansowych na tradycyjną (ludzką) pomoc badawczą: naukowców zajmujących się gospodarką wschodzącą, studentów i naukowców na wczesnym etapie kariery. Możliwe, że ChatGPT (i podobne programy) mogą pomóc w demokratyzacji procesu badawczego”.Czy ChatGPT odbierze nam pracę, jak niektórzy przewidują? Nie w większym stopniu niż jakakolwiek inna SI. Zadania, które można łatwo zautomatyzować i tak stopniowo znikną.

ChatGPT stanowi ogromne zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa, ponieważ potrafi pisać przekonujące wiadomości phishingowe i tworzyć złośliwy kod. Może również tworzyć propagandę i dezinformację, jak to miało miejsce, gdy został poproszony o stworzenie wpisu na blogu, wiadomości lub eseju na temat tego, że szczepionki przeciwko COVID-19 są niebezpieczne.

„To nowa technologia i myślę, że jasne jest, że w niewłaściwych rękach będzie sprawiać kłopoty”, stwierdził jeden z dyrektorów generalnych NewsGuard, Gordon Crovitz, w wypowiedzi dla „Associated Press”.

W styczniu na Światowym Forum Ekonomicznym w Szwajcarii czołowi międzynarodowi dyrektorzy zachwycali się potencjałem tego bota.

Czy przy tak wielu możliwościach istnieje coś, czego ChatGPT nie jest w stanie zrobić? Nie jest dobry w rozróżnianiu tego, co jest prawdą, a co fałszem. Może też kłamać w sposób przekonujący. Nie zapomnij sprawdzić faktów!

W międzyczasie będę pracować nad tym, jak najlepiej wykorzystać tę potężną SI do ulepszenia tego, czego jeszcze nie można zastąpić – na przykład mojego kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów i inteligencji emocjonalnej.


opublikowano: 2023-03-03
Komentarze
Polityka Prywatności