Promowanie równouprawnienia płci w nauce – gry i zabawy

Finansowany ze środków UE projekt proponuje nowe, interesujące podejście do stereotypów dotyczących płci w dziedzinie badań i innowacji: grę planszową, której celem jest zdobycie Nagrody Nobla.

Równouprawnienie płci to nie tylko podstawowe prawo człowieka, to również niezbędny warunek zaistnienia na świecie spokoju i dobrobytu. Jednakże, jak zauważa Mariya Gabriel, europejska komisarz ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży w wywiadzie opublikowanym na stronie internetowej „Science|Business”, „choć równouprawnienie płci jest ważne samo w sobie, (…) zachęcenie większej liczby kobiet do zajęcia się nauką służy jeszcze innemu, może nawet istotniejszemu celowi: lepszej nauce”.Niemniej jednak, pomimo wysiłków mających na celu wyeliminowanie nierówności płciowych w dziedzinie badań i innowacji, kobiety nadal stanowią w tym sektorze mniejszość. Komisarz Gabriel przedstawia na to przekonujące dowody: „Przy uwzględnieniu wszystkich dyscyplin zaledwie jedna trzecia badaczy w Unii Europejskiej to kobiety, a jedynie 15 % z nich zajmuje się nauką, technologią, inżynierią bądź matematyką (STEM). Co jeszcze bardziej uderzające, kobiety stanowią mniej niż 10 % posiadaczy patentów, tylko 8 % europejskich start-upów jest zakładanych przez zespoły składające się z samych kobiet oraz zaledwie 25 % z nich zakładają zespoły, w których skład wchodzi co najmniej jedna kobieta”.

W związku z tym finansowany ze środków Unii Europejskiej projekt GEARING ROLES stworzył grę planszową o nazwie „Nobel Run” („Wyścig po Nobla”). To interesujące i innowacyjne podejście do kwestii stereotypów płciowych w nauce. W tej grze, wymagającej od gracza gromadzenia kart, należy zarządzać zespołem badawczym, zatrudniać studentów studiów doktoranckich, doktorów i starszych badaczy, publikować artykuły naukowe oraz pozyskiwać dofinansowanie poprzez międzynarodowe projekty.Celem gry, jak sama nazwa wskazuje, jest zdobycie Nagrody Nobla. Aby to osiągnąć, gracze będą mogli uzyskać pomoc wiodących badaczek i wynalazczyń, których sylwetki zaprezentowano na kartach. Są to na przykład Maria Skłodowska-Curie (1867–1934), pierwsza kobieta, która otrzymała Nagrodę Nobla, Lise Meitner (1878–1968), fizyczka austriacko-szwedzkiego pochodzenia, która przyczyniła się do odkrycia pierwiastka protaktynu i rozszczepienia jądra atomowego, oraz Jocelyn Bell Burnell (1943–), irlandzka astrofizyczka, która w 1967 roku odkryła pierwsze pulsary radiowe. Na kartach znalazły się również: rosyjska kosmonautka Walentina Tierieszkowa (1937–), pierwsza kobieta w kosmosie, amerykańska matematyczka Katherine Johnson (1918–2020), jedna z pierwszych Afroamerykanek obejmujących stanowisko naukowca w NASA, Chien-Shiung Wu (1912-1997), fizyczka doświadczalna chińsko-amerykańskiego pochodzenia znana ze swojego znaczącego wkładu w fizykę jądrową, a także Hedy Lamarr, urodzona w Austrii aktorka, wynalazczyni i producentka filmowa, której wynalazek utorował drogę technologiom Wi-Fi i Bluetooth. W skład gry wchodzi kilka innych kart, w tym takie, które prezentują wpływ troski lub syndromu oszusta na karierę naukową. Inna karta przedstawia mapę Europy i kraje partnerskie, które w ramach projektu wdrażają plany równouprawnienia płci.

GEARING ROLES (Gender Equality Actions in Research Institutions to traNsform Gender ROLES) to multidyscyplinarne konsorcjum 10 europejskich partnerów z kręgów akademickich i spoza nich. Projekt ma doprowadzić do podważenia i przekształcenia ról płciowych utrwalających nierówności. W tym celu opracowano i wdrożono sześć planów równouprawnienia płci, które posłużą do rozwiązania problemu różnych uprawnień płciowych wpływających na równe możliwości kobiet i mężczyzn w instytucjach badawczych. Projekt ma cztery główne cele: znoszenie barier dotyczących rekrutacji kobiet, zajęcie się kwestią nierówności płci w instytucjach badawczych i promowanie kobiet na stanowiskach przywódczych, przedstawienie alternatywnych punktów odniesienia w dziedzinach tradycyjnie zdominowanych przez mężczyzn, oraz promowanie równouprawnienia płci w badaniach naukowych. Realizacja projektu zakończy się w grudniu 2022 r.

Więcej informacji:

strona projektu GEARING ROLES


data ostatniej modyfikacji: 2021-06-01 23:15:03
Komentarze
Polityka Prywatności