Zespół jednego z finansowanych przez UE projektów wykonał ważny krok w kierunku osiągnięcia większego stopnia zrównoważenia przemysłu oponiarskiego dzięki opracowaniu pierwszego na świecie materiału na bazie zrównoważonej sadzy (ang. sustainable carbon black, sCB) w prawdziwie zamkniętym procesie.
Utylizacja opon samochodowych stanowi poważny problem dla środowiska, a jednym z winowajców jest sadza – materiał używany do ich produkcji. Sadza, czyli drobny proszek węglowy wytwarzany w wyniku niecałkowitego spalania ciężkich produktów naftowych, jest stosowana głównie do wzmacniania opon, zwiększając ich odporność na promieniowanie ultrafioletowe i przedłużając ich żywotność.
Każdego roku na całym świecie produkuje się około 14 milionów ton sadzy, co odpowiada 40 milionom ton emisji CO2. Spośród około miliarda opon, które każdego roku osiągają kres swojej przydatności do użycia, tylko niewielki odsetek jest poddawany recyklingowi. Chcąc przyczynić się do poprawy tego stanu rzeczy i wprowadzić przemysł oponiarski w erę gospodarki o obiegu zamkniętym, zespół finansowanego przez UE projektu BlackCycle opracował pierwszą na świecie sCB.Podczas warsztatów, które odbyły się w listopadzie 2021 roku, partnerzy BlackCycle ogłosili przełom technologiczny. Wiązał się on z produkcją sCB do zastosowań w oponach w konwencjonalnym reaktorze piecowym do wytwarzania sadzy, wykorzystującym oleje pochodzące z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. „Ta nowatorska produkcja trwałego materiału z opon wycofanych z eksploatacji to rozwiązanie o zamkniętym obiegu”, czytamy w komunikacie prasowym zamieszczonym na stronie internetowej partnera projektu BlackCycle, francuskiej firmy AXELERA.
Sadza jest używana jako wypełniacz w prawie wszystkich mieszankach gumowych. Testy wykazały, że zastąpienie sadzy pochodzącej ze spalania paliw kopalnych sadzą pochodzącą ze spalania oleju pochodzącego z pirolizy zużytych opon nie zmieni właściwości mieszanki gumowej. W konsekwencji uda się utrzymać wysoki poziom trwałości, przewodności, oporów toczenia i innych właściwości w nawet najbardziej wymagających zastosowaniach gumowych.
„Dlatego możemy założyć, że sCB jest łatwym do stosowania rozwiązaniem, które nie wymaga dostosowywania składu mieszanek gumowych czy parametrów procesu, na przykład podczas mieszania, formowania lub utwardzania”, czytamy w tym samym komunikacie. „Ponieważ zawartość sadzy w materiałach elastomerowych jest stosunkowo wysoka i wynosi średnio około 30 % wagowych, technologia wykorzystująca olej pirolityczny jako surowiec do produkcji sadzy to duży krok w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu gumowego”.
Rozpoczęty w maju 2020 roku projekt BlackCycle (FOR THE CIRCULAR ECONOMY OF TYRE DOMAIN: RECYCLING END OF LIFE TYRES INTO SECONDARY RAW MATERIALS FOR TYRES AND OTHER PRODUCT APPLICATIONS) ma zademonstrować możliwość zastosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym do opon wycofanych z eksploatacji w Europie. Zespół projektu opracuje, rozwinie i zoptymalizuje pełny łańcuch wartości, który obejmie materiały od zużytego surowca pochodzącego z opon po surowce wtórne, eliminując marnotrawstwo zasobów w całym łańcuchu i koncentrując się na wpływie na środowisko. Oczekuje się, że dzięki projektowi co druga zużyta opona zostanie włączona do nowego łańcucha wartości o obiegu zamkniętym. Tak powstałe surowce wtórne zostaną wykorzystane do wytworzenia nowych rodzajów opon do samochodów osobowych i ciężarowych, które będą sprzedawane na całym świecie.
Więcej informacji: