Co nowego w projekcie EPICA: Nowatorska metodologia ułatwia absolwentom znalezienie pracy, a firmom – odpowiednich pracowników

Pod koniec 2020 roku dobiegł końca projekt EPICA, w ramach którego opracowano metodologię oceny i uznawania umiejętności absolwentów starających się o pracę. W czerwcu 2022 roku dwoje badaczy zaangażowanych w projektowanie, tworzenie i wdrażanie metodologii zostało zaproszonych do zaprezentowania wyników projektu podczas wydarzenia „Global Dialogue on Micro-Credentials: Initiatives and Perspectives on Small Learning Units from around the World” organizowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych.

Mikrokwalifikacje to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą podnieść lub zmienić kwalifikacje, aby sprostać wymaganiom rynku pracy lub rozwinąć swoje kompetencje zawodowe. Potwierdzają one zdobycie umiejętności w ramach krótkoterminowych kursów i szkoleń, na przykład z zakresu krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i edukacji cyfrowej. Te i inne mikrokwalifikacje dają firmom lepsze wyobrażenie o umiejętnościach osób ubiegających się o pracę.

Mikrokwalifikacje przyznawane są w oparciu o cyfrowe portfolio i umożliwiają poprawę jakości, widoczności i dostępności zdobytych umiejętności. „Opracowana przez nas metodologia jest dwuetapowa. Pierwszym etapem jest ocena i poświadczenie umiejętności przez kadrę nauczycielską, a drugim – stworzenie cyfrowego portfolio dla potencjalnych pracodawców”, wyjaśnia Marcelo Maina, badacz w projekcie EPICA i profesor Wydziału Psychologii i Nauk o Edukacji Otwartego Uniwersytetu Katalonii. „Studenci mogą uzupełniać swoje cyfrowe portfolio przez cały okres studiów lub stworzyć je tuż przed ich ukończeniem. W dokumencie znajdują się między innymi informacje dotyczące edukacji wraz z opisami, dotychczasowe osiągnięcia i zdobyte wyróżnienia. Część cyfrowego portfolio udostępniona do publicznego wglądu służy jako profil zawodowy, w którym znajdują się mikrokwalifikacje będące potwierdzeniem zdobytej wiedzy oraz poświadczenia osiągnięć akademickich lub działań zawodowych i społecznych”.

W 2021 roku projekt EPICA (EPICA – Strategic partnership for the co-design of an innovative and scalable eportfolio ecosystem to improve the quality and visibility of skills) otrzymał nagrodę w konkursie Innovation Radar Prize organizowanym przez UE. „Wyróżnienie projektu w tym konkursie jest formą uznania i potwierdzeniem, że nasza praca ma wartość społeczną. Mamy nadzieję, że rozwiązanie to dotrze do jak najliczniejszej grupy odbiorców”, mówi prof. Lourdes Guàrdia, badaczka w projekcie EPICA pracująca na tym samym wydziale.

Według obojga uczonych finansowanie ze środków EU miało istotne znaczenie w kontekście zaangażowania interesariuszy w realizację celów wspólnych przy jednoczesnym dążeniu do realizacji poszczególnych celów. „Uczelnie starały się wzmocnić pozycję swoich absolwentów na rynku pracy i wprowadzić narzędzia do oceny i certyfikacji osiągnięć studentów”, mówi prof. Maina. „Pracodawcy ocenili gotowość studentów do wejścia na rynek pracy na podstawie informacji zawartych w cyfrowym portfolio oraz podzielili się opiniami dotyczącymi mikrokwalifikacji jako rozwiązania umożliwiającego wyszukiwanie odpowiednich profili na potrzeby bieżących i przyszłych rekrutacji”, dodaje prof. Guàrdia. „Natomiast dla firmy odpowiedzialnej za rozwój platformy, która pomagała nam w projekcie, była to okazja do podjęcia kontrolowanego ryzyka i zwiększenia swoich możliwości rozwoju dzięki nowym i innowacyjnym produktom”.


opublikowano: 2022-09-22
Komentarze
Polityka Prywatności