Zmniejszenie nierówności płci w naukach ścisłych zaowocuje lepszymi badaniami i innowacjami

UE stara się zagwarantować równość płci w badaniach naukowych i innowacjach w całej Europie. Broszura opracowana przez CORDIS opisuje osiem projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, których założeniem jest zwiększenie udziału dziewcząt i kobiet w dziedzinach takich jak nauki ścisłe, technologia, inżynieria i matematyka (ang. science, technology, engineering and mathematics, STEM).

Ograniczenie nierówności płci w dziedzinach STEM może okazać się korzystne nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla całej gospodarki. Zapewniłoby to zróżnicowanie personelu zajmującego się STEM. Jest to ważne ze względu na fakt, że osoby o odmiennych perspektywach mogą zaproponować unikatowe rozwiązanie problemów. Dodatkowo wzrosłaby jakość badań naukowych i innowacji. Ostatecznym efektem byłoby stworzenie dodatkowych miejsc pracy i wsparcie rozwoju gospodarki.

W ramach swych działań mających na celu wprowadzenie równości płci w Europie Unia Europejska sfinansowała projekty, które wzmacniają udział kobiet w badaniach naukowych i innowacjach oraz promują zmianę strukturalną w instytucjach szkolnictwa wyższego i organizacjach badawczych.

Broszura opracowana na zlecenie CORDIS opisuje osiem innowacyjnych projektów finansowanych przez Unię Europejską, które zajmują się kwestią nierówności płci w dziedzinach STEM poprzez szeroką gamę ukierunkowanych metod i aktywności.

Zgodnie z Europejską strategią dla uniwersytetów Komisja Europejska pracuje nad rozwiązaniem problemu niewystarczającego udziału kobiet w dziedzinach STEM poprzez plan działania obejmujący manifest na temat edukacji i karier STE(A)M włączających wszystkie płcie. Nauka, technologia, inżynieria, (sztuka) i matematyka (ang. science, technology, engineering, (the arts) and mathematics, STE(A)M) to multidyscyplinarny zestaw podejść do edukacji usuwający tradycyjne bariery pomiędzy przedmiotami i dyscyplinami w celu połączenia edukacji z zakresu STEM i TIK ze sztuką, naukami humanistycznymi oraz naukami społecznymi.

W trakcie organizowanych w tym roku unijnych dni badań naukowych i innowacji podczas sesji Stream the STE(A)M: gender equality 4 studies and careers (Inkluzywność w STE(A)M: równość płci w badaniach i karierze) z udziałem zainteresowanych stron zostaną omówione dalsze działania.Scientix 4 to czwarty etap realizacji projektu Scientix rozpoczętego w 2010 roku w celu promowania ogólnoeuropejskiej współpracy inspirujących studentów i studentki do rozpoczęcia kariery w dziedzinach STEM. Realizacja projektu Scientix 4 przewidziana jest na okres od stycznia 2020 roku do grudnia 2022 roku. Zespół projektu bazuje na osiągnięciach pierwszych trzech etapów, gromadząc i prezentując informacje i wyniki europejskiego projektu z dziedzin STEM, zwiększając liczbę zajęć związanych z rozwojem zawodowym, pomagając w budowaniu społeczności oraz nawiązując europejskie partnerstwa.

Z kolei celem projektu LeTSGEPs jest pomoc w usunięciu nierówności płci w organizacjach prowadzących badania naukowe. Zespół projektu wykorzystuje warsztaty dla interesariuszy oraz wydarzenia zwiększające świadomość, aby wspierać projektowanie i wdrażanie Planów równości płci w sześciu organizacjach badawczych w Europie. Aby opracować skuteczniejsze Plany, członkowie projektu promują stosowanie metody sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci, by rozwiązać problem dyskryminacji wobec kobiet w procesie tworzenia budżetu.

Projekt CALIPER ma na celu pomaganie europejskim organizacjom badawczym w opracowywaniu Planów równości płci oraz podejmowaniu działań mających promować dialog i współpracę pomiędzy instytucjami akademickimi, władzami publicznymi, specjalistami i podmiotami przemysłowymi. Zespół projektu pragnie przyczynić się do stworzenia lepszej równowagi płci w dziedzinach STEM. Taki sam cel przyświeca autorom projektu R-I PEERS, którzy pomogli ulepszyć i wdrożyć siedem Planów równości płci w organizacjach badawczych, zmniejszyć nierówność płci w procesie podejmowania decyzji i procesie badawczym oraz maksymalnie zwiększyć wpływ treści związanych z płcią w programach badawczych.

Z kolei celem projektu Critical Making jest otwarte i inkluzywne społeczeństwo. Zespół projektu pracuje nad promowaniem odpowiedzialnych badań naukowych i innowacji wśród globalnej społeczności producentów, projektantów i inżynierów. Aby to osiągnąć, badacze uruchomili program mentorski, zgromadzili studia przypadku z zakresu włączenia płci oraz stworzyli otwartą bibliotekę zasobów prezentujących, w jaki sposób społeczności producentów mogą oferować młodym innowatorom każdej płci warunki niezbędne do osiągnięcia sukcesu.

Kolejnym omawianym projektem jest EQUALS-EU promujący równość płci w erze cyfrowej. W tym celu w ramach projektu powstają start-upy kierowane przez kobiety. Organizowane są też obozy i hackathony, sześciomiesięczny program inkubatorowy dotyczący przedsiębiorczości włączającej wszystkie płcie oraz miesięczny obóz dla przyszłych liderów i liderek podobnie inkluzywnych innowacji. Z kolei projekt shemakes.eu koncentruje się na zwiększaniu równości płci w europejskim sektorze tkanin i odzieży poprzez szkolenia, mentoring i wydarzenia sprzyjające budowaniu społeczności, które wspierają i inspirują innowacje i przywództwo pod kierownictwem kobiet.

Ostatni, acz równie ważny projekt ALLINTERACT poświęcony jest analizie sposobów na zwiększenie zaangażowania obywateli w badania naukowe oraz angażowanie młodych kobiet do zajmowania się takimi badaniami. Prace realizowane w ramach projektu obejmują badanie interwencyjne, komunikacyjne grupy dyskusyjne oraz wydarzenie mające na celu popularyzację nauki wśród wszystkich odbiorców poprzez media społecznościowe.

Broszura jest dostępna w języku angielskim.

Więcej informacji:

Broszura „Usuwanie nierówności płciowych w dziedzinach STEM”


opublikowano: 2022-10-01
Komentarze
Polityka Prywatności