O krok bliżej dekarbonizacji drogowego transportu dalekobieżnego

Pewna unijna inicjatywa pomoże przezwyciężyć bariery utrudniające rozwój rynku paliw alternatywnych dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.

Ze względu na pilną potrzebę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ostatnich latach intensyfikowane są wysiłki na rzecz szerszego stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie. Jednak technologie te jeszcze się nie upowszechniły, szczególnie w sektorze pojazdów ciężkich, w którym w przeważającej mierze wykorzystywane są silniki wysokoprężne.Powstały ostatnio przy wsparciu finansowanego ze środków UE projektu COLHD raport rzuca światło na przeszkody stojące na drodze do upowszechnienia paliw alternatywnych w Europie. „Nasze badanie pokazuje, że brak jest wspólnej europejskiej strategii wsparcia dla paliw alternatywnych. Wyraźnie brakuje też wsparcia politycznego i finansowego oraz ciągłości polityki, do czego dokłada się dodatkowo niska atrakcyjność ekonomiczna rozwiązań dotyczących takich paliw”. Badanie wskazuje też na małą liczbę stacji paliw wzdłuż europejskich sieci drogowych, głównie ze względu na niewystarczającą dostępność marek i modeli pojazdów zasilanych paliwem alternatywnym na rynku. „Z drugiej strony, problemem dla istniejących pojazdów zasilanych paliwem alternatywnym i stacji paliw alternatywnych jest brak norm oraz niespójności dotyczące standaryzacji produkcji i wdrażania, wymogów jakości paliwa, połączeń między pojazdami a stacjami paliw alternatywnych oraz unijnych wytycznych szkoleniowych dla kierowców takich pojazdów”.Lepsze ramy regulacyjneRaport wskazuje na trudności dotyczące kosztów i inwestycji w infrastrukturę związaną z paliwami alternatywnymi, jak również ograniczoną opłacalność ekonomiczną stosowania biopaliw w transporcie. Aby rozwiązać te problemy, autorzy raportu podkreślają potrzebę opracowania wspólnego europejskiego podejścia do rynku paliw alternatywnych i wzywają Komisję Europejską do wsparcia szczegółowej oceny procesu kształtowania polityki. Zalecają również wzmocnienie ram regulacyjnych poprzez określenie jasnych długoterminowych celów oraz zaoferowanie zachęt finansowych. Inne podane w raporcie strategie i sugestie dotyczą takich kwestii, jak ulepszenia w zakresie projektowania samochodów ciężarowych i układów napędowych, neutralność technologiczna w zakresie łączenia różnych paliw alternatywnych oraz stopniowe wdrażanie technologii paliw alternatywnych – zaczynając od tych bardziej dojrzałych. Autorzy proponują „przejście z oleju napędowego na sprężony gaz ziemny i skroplony gaz ziemny (w przypadku cięższych pojazdów i dłuższych tras) oraz stopniowo na zaawansowane biopaliwa, biometan, gaz syntetyczny i ostatecznie wodór” w przypadku, gdy rozwiązania oparte na energii elektrycznej są nieopłacalne.Zwiększona wydajnośćRealizowany aktualnie projekt COLHD (Commercial vehicles using Optimised Liquid biofuels and HVO Drivetrains) powstał z myślą o opracowaniu silnika na paliwa alternatywne, który byłby bardziej wydajny niż standardowy silnik wysokoprężny. Przedmiotem prac w ramach projektu COLHD jest technologia, infrastruktura oraz eliminowanie dodatkowych barier. Inicjatywa koncentruje się na opracowaniu trzech technologii napędowych wykorzystujących biogaz (skroplony biometan lub płynny biopropan) oraz biopaliwa drugiej generacji (uwodorniony olej roślinny). Na stronie internetowej projektu czytamy: „Silniki będą zaprojektowane w taki sposób, aby pracowały na zoptymalizowanych mieszankach paliw kopalnych, głównie autogazu (LPG) i LNG (skroplony gaz ziemny) oraz niekopalnych biopaliw odnawialnych, w celu stopniowego zwiększenia udziału biopaliw w całym procesie ewolucji rynku”. Oprócz przeprowadzenia badań dotyczących eliminowania barier i redukcji kosztów w całym łańcuchu wartości partnerzy projektu dokonali znacznych postępów, jeżeli chodzi o dobór odpowiednich paliw.Więcej informacji:strona projektu COLHD

data ostatniej modyfikacji: 2019-08-27 23:15:02
Komentarze
Polityka Prywatności