Nowatorskie urządzenie pozwoli zmniejszyć koszty w sektorze kolejowym

Innowacyjne, mobilne urządzenie pomiarowe sprawia, że projektowanie, instalacja i konserwacja sieci trakcyjnych stają się proste, szybkie i tanie.

Prace konserwacyjne wykonywane na infrastrukturze kolejowej kosztują sektor kolejowy prawie 40 000 EUR za kilometr torów. Przedsiębiorstwa kolejowe wydają ogromne kwoty na naprawę torów i utrzymywanie ich w dobrym stanie – koszty ponoszone z tego tytułu sięgają nawet 38 % ich łącznych kosztów operacyjnych. Żeby zwiększyć swoją konkurencyjność, sektor kolejowy musi zatem znaleźć sposób na ograniczenie wydatków.Zespół finansowanego przez UE projektu tCat opracował innowacyjne urządzenie, którego wykorzystanie może pomóc znacznie obniżyć koszty konserwacji sieci trakcyjnych. Skonstruowany przez nich pionierski wózek pomiarowy jest mobilnym urządzeniem przeznaczonym do wykonywania pomiarów w czasie rzeczywistym, które ułatwia i przyspiesza projektowanie, instalację i konserwację zasilających pociągi elektryczne sieci trakcyjnych i powiązanej infrastruktury.Możliwości urządzenia tCatWózek pomiarowy tCat jest lekki (waży ok. 26 kg), mobilny i łatwy do zmontowania. Można go wykorzystywać przy każdej pogodzie, jest wyposażony w przednie i tylne światła umożliwiające pracę w nocy, a czas jego nieprzerwanej eksploatacji to ponad osiem godzin. To dokładne, szybkie i łatwe w obsłudze urządzenie można przystosować do trzech standardowych szerokości torów (1 000, 1 435 i 1 668 mm). Za jego pomocą można wykonywać bieżące pomiary wysokości i zygzakowania przewodu jezdnego, a także innych parametrów geometrycznych, np. skrajni, odległości, przechyłki toru kolejowego (profil poprzeczny), pochylenia (profil podłużny) i profili tunelów. Wyniki pomiaru są następnie zapisywane w chmurze, dzięki czemu można tworzyć spersonalizowane raporty m.in. na temat rozstawu słupów trakcyjnych i rozpiętości przęseł, a także przedstawiać dane pomiarowe dotyczące wysokości i zygzakowania w formie tabeli i wykresów.Zalety urządzenia tCatMobilny wózek pomiarowy tCat jest przydatnym narzędziem, które można wykorzystywać w pracach projektowych i pomiarowych. Urządzenie dostarcza większość informacji i dokumentacji potrzebnych do opracowania projektu sieci trakcyjnych, pozwala zatem zaoszczędzić wiele godzin, które do tej pory trzeba było spędzić na projektowaniu lub wykonywaniu pomiarów terenowych. Kolejną funkcją pozwalającą oszczędzić czas jest wbudowana możliwość generowania schematów geometrii sieci jezdnej i innych kluczowych parametrów, np. krytycznych przekrojów poprzecznych. Dodatkowo urządzenie skutecznie mierzy skrajnię kolejową, eliminując potrzebę stosowania wysięgników, a zgodność z przepisami w tym zakresie jest weryfikowana na podstawie chmury punktów pozyskanej ze skanera laserowego 3D.Urządzenie tCat można także zastosować do pomiarów tuneli przy realizacji projektów zakładających elektryfikację istniejących niezelektryfikowanych linii kolejowych. Z jego pomocą można opracować profile sekcji starych tuneli, które następnie posłużą do zdefiniowania wymogów dotyczących skrajni w projekcie sieci trakcyjnej. Oprócz tego urządzenie mierzy pozycję torów w odniesieniu do otaczających je obiektów, aby zagwarantować bezpieczny przejazd pociągów. Warto też wspomnieć o tym, że wózek tCat pozwala szybko i wygodnie sprawdzić, czy tory nie zarasta roślinność, która mogłaby zagrażać bezpieczeństwu podróżnych i pracowników kolei.Wszystkie wymienione zalety urządzenia pomagają zmniejszyć ryzyko i opóźnienia operacyjne oraz zredukować ilość marnowanego czasu i utratę produktywności, tym samym oszczędzając sektorowi kolejowemu wiele pieniędzy. Zespół projektu tCat (Disrupting the rail maintenance sector thanks to the most cost-efficient solution to auscultate railways overhead lines reducing costs up to 80%) miał niedawno okazję zaprezentować możliwości swojego pionierskiego urządzenia na targach Rail Live! 2019. Wydarzenie, którego tematem przewodnim jest wpływ innowacyjnych technologii cyfrowych na sektor kolejowy, odbyło się na początku marca w hiszpańskim Bilbao.Więcej informacji: strona projektu tCat

data ostatniej modyfikacji: 2019-08-27 23:15:02
Komentarze
Polityka Prywatności