Przejmowanie kontroli nad pojazdem od zmęczonych i zestresowanych kierowców

Myślisz, że drzemka w samochodzie jest dużo lepsza od jego prowadzenia? Naukowcy pracują nad innowacyjnym systemem, który będzie w stanie rozpoznać strach, niepokój, rozproszenie czy zmęczenie kierowcy, a następnie przejąć kontrolę nad pojazdem.

Niewielu kierowców może uczciwie powiedzieć, że wsiadają za kierownicę tylko wtedy, kiedy są wypoczęci i zrelaksowani. Większość z nich wsiada za kółko po wyczerpującym dniu w pracy, bądź kiedy ich myśli zaprząta jakiś niezwykle stresujący problem. Takie sytuacje stanowią przyczynę około 20 % poważnych wypadków drogowych w całej Europie.Z tego powodu konsorcjum zrzeszające 31 partnerów z Europy prowadzi prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa jazdy dla wszystkich zainteresowanych osób w ramach projektu ADASANDME. Zespół projektowy, którego koordynowaniem zajmuje się szwedzki Krajowy Instytut Badań nad Drogami i Transportem (VTI), pracuje nad innowacyjnymi systemami wspomagania kierowcy, które potrafią wykryć zdenerwowanie, rozproszenie lub zmęczenie. Jeśli stan kierowcy nie pozwala na prowadzenie pojazdu, system automatycznie przejmie kontrolę nad kierownicą w celu zapewnienia bezpieczniejszej i wygodniejszej podróży.Aby osiągnąć nadrzędny cel, jakim jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, uczestnicy projektu przyjęli holistyczne podejście łączące automatyczne kierowanie pojazdem z gromadzeniem danych na temat stanu kierowcy, zbieranych przy pomocy urządzeń takich jak czujniki wzroku, pulsometr czy czujniki senności. Jak stwierdziła dr Anna Anund reprezentująca instytut VTI, zacytowana w informacji prasowej opublikowanej w gazecie „The Telegraph”, celem jest „zapewnienie, że przejęcie kontroli nad pojazdem przez system będzie realizowane w bezpieczny sposób”. Badaczka stwierdziła także, że system biorący pod uwagę stan osoby kierującej pojazdem umożliwi przejęcie kontroli „w przypadku, gdy kierowca będzie zmęczony, zestresowany, zaniepokojony, lub będzie podlegał innym negatywnym czynnikom”.Systemy bezpieczeństwa dla pojazdów każdego rodzajuW ramach projektu prowadzone są badania nad siedmioma przypadkami użycia, obejmującymi szereg krytycznych scenariuszy dotyczących jazdy samochodem osobowym, samochodem ciężarowym, autobusem i motocyklem. Pierwszy z nich, inteligentny system opracowany z myślą o dalekobieżnym transporcie ciężarowym, umożliwi kierowcom samochodów ciężarowych odpoczywanie oraz wykonywanie czynności innych niż prowadzenie pojazdów. Trzy spośród badanych przypadków użycia dotyczą samochodów osobowych. Jednym z zastosowań systemów monitorowania będzie zmniejszanie obaw kierowców pojazdów elektrycznych poprzez sugerowanie alternatywnych tras, a także zmniejszanie prędkości i zużycia energii w czasie prowadzenia kierowców do najbliższej dostępnej stacji ładowania. Systemy płynnego i bezpiecznego uruchamiania automatyki jazdy, działające na podstawie stanu kierowcy, umożliwią kierowcom odpoczywanie w przypadku zmęczenia i ponowne przejęcie kontroli nad pojazdem w wyjątkowych sytuacjach, takich jak na przykład roboty drogowe. Wykonywanie manewrów awaryjnych w przypadku braku reakcji kierowcy zapewni bezpieczeństwo osób w pojeździe, na przykład w sytuacji, gdy kierowca zostanie rozproszony przez rozmowę przychodzącą lub inny czynnik.Dwa przypadki użycia koncentrują się na bezpieczeństwie motocyklistów. System monitorowania kierowcy ostrzeże ich o konieczności zrobienia sobie przerwy i poinformuje o najbliższych miejscach do postoju. W niebezpiecznych sytuacjach, takich jak na przykład zawroty głowy lub utrata przytomności, system przejdzie w tryb awaryjny, włączy światła awaryjne, automatycznie zwolni i pomoże kierowcy utrzymać stabilność, a jednocześnie zjedzie na pobocze. W przypadku autobusów automatyzacja wsiadania i wysiadania pasażerów zwiększy bezpieczeństwo i wygodę zarówno kierowców, jak i użytkowników transportu publicznego.Technologie opracowywane w ramach projektu ADASANDME (Adaptive ADAS to support incapacitated drivers Mitigate Effectively risks through tailor made HMI under automation) mają na celu wypełnienie luki pomiędzy 3. poziomem autonomii pojazdu (na którym pojazdy mogą wykonywać zadania związane z prowadzeniem w przewidywalnych sytuacjach, jednak wymagana jest obecność kierowcy) oraz 4. poziomem (na którym pojazd jest w stanie prowadzić się samodzielnie, z wyjątkiem nieprzewidywalnych sytuacji).Więcej informacji: strona projektu ADASANDME

data ostatniej modyfikacji: 2019-08-27 23:15:02
Komentarze
Polityka Prywatności