Na ulice kilku miast Zjednoczonego Królestwa trafią wkrótce nowe autobusy napędzane wodorem.
Już wkrótce uważni obserwatorzy dostrzegą nowe przyjazne dla środowiska pojazdy wśród autobusów komunikacji miejskiej Aberdeen. Tamtejszy miejski system transportu publicznego powiększy się jeszcze w tym roku o 15 piętrowych autobusów na wodór, częściowo dzięki dofinansowaniu w ramach projektu JIVE. Aberdeen ma już 10 autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi i jest jednym z kilku innych miast w Europie i Zjednoczonym Królestwie, które wykorzystują technologie wodorowe do realizacji celów dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla i poprawy lokalnej jakości powietrza. Jeden taki autobus kosztuje 555 000 EUR, a podobne pojazdy będą kursować również w Londynie i Birmingham, natomiast Dundee, Brighton i Hove będą wiodącymi partnerami innej inicjatywy finansowanej przez UE – JIVE 2.
Oba projekty, JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) i JIVE 2 (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe 2), są wspierane przez Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (FCH JU), będące partnerstwem publiczno-prywatnym. Cytowany w komunikacie prasowym rady miasta Aberdeen dyrektor wykonawczy FCH JU Bart Biebuyck mówi: „Dzięki pozyskaniu 15 nowych autobusów piętrowych [Aberdeen] pokazuje również łatwość, z jaką możliwe jest rozwijanie bezemisyjnego transportu przy pomocy technologii wodorowej. Jest to niewątpliwie coś, na czym mogą wzorować się inne europejskie miasta”.
Jak podano w komunikacie prasowym na portalu electrive.com autobusy mogą pomieścić do 64 pasażerów i mają zasięg 320 km. Zostały wyprodukowane przez firmę Wrightbus z Irlandii Północnej. „Autobusy, które wyjadą na trasy z końcem roku, są bardziej wydajne niż ich elektryczne odpowiedniki, ponieważ ich tankowanie trwa mniej niż 10 minut, a zasięg jest większy”, czytamy w komunikacie.
W ramach dwóch projektów JIVE na ulice 22 miast Europy trafi do 2023 r. łącznie prawie 300 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. JIVE 2 jest rozszerzeniem aktualnie realizowanego projektu JIVE, który rozpoczął się w 2017 r. Ogólnym celem tych inicjatyw jest zintensyfikowanie komercjalizacji autobusów na ogniwa paliwowe poprzez wdrożenie na dużą skalę pojazdów i infrastruktury. Dzięki temu operatorzy będą mogli stosować takie rozwiązania w swoich flotach bez konieczności ubiegania się o dotacje. Ponieważ coraz więcej rządów dostrzega skutki zmiany klimatu i realizuje polityki mające na celu rozwiązanie tego problemu, tworzenie atrakcyjnych niskoemisyjnych środków transportu nabiera rozpędu.
Wdrażanie ogniw paliwowych zasilanych wodorem – technologii wykorzystującej jako paliwo wodór, którego produktami ubocznymi są tylko woda i ciepło – uważa się coraz powszechniej za skuteczny sposób na obniżenie emisji CO2. W ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadzono szeroko zakrojone prace dotyczące wdrażania, zwiększania skali i trwałości takich rozwiązań. Tendencja ta ma się utrzymać, zwłaszcza w świetle niedawno opublikowanej unijnej dyrektywy w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, której celem jest dalsza redukcja emisji gazów cieplarnianych. Dyrektywa określa minimalne cele w zakresie zamówień publicznych w każdym państwie członkowskim, dotyczące ekologicznie czystych pojazdów lekkich, ciężarówek i autobusów do roku 2025 i 2030. Na przykład udział ekologicznie czystych autobusów w ogólnej liczbie pojazdów ciężarowych o dużej ładowności na poziomie państw członkowskich ma wynieść 24–45 % w latach 2021–2025 oraz 33–65 % w latach 2025–2030. Partnerzy projektu JIVE mają nadzieję, że ich autobusy pomogą osiągnąć te cele w państwach członkowskich, w których są wdrażane.
Więcej informacji:
strona projektów JIVE i JIVE 2