Autonomiczne autobusy „na żądanie” na europejskich ulicach

W ramach unijnego projektu kilka europejskich miast przetestuje hybrydową usługę transportu publicznego, w ramach której pasażerowie będą mogli podróżować nie tylko pojazdami z kierowcą, ale także pojazdami autonomicznymi, poruszającymi się po drogach bez kierowcy.

Czy podróż po mieście autobusem bez kierowcy jest możliwa? Sprawdzą to mieszkańcy pięciu europejskich miast, w których od kwietnia do października 2020 roku będą testowane autonomiczne autobusy w rzeczywistych warunkach drogowych. W ramach finansowanego przez UE projektu FABULOS trzem międzynarodowym konsorcjom powierzono zadanie realizacji ostatniego etapu przedkomercyjnego zamówienia publicznego, czyli przetestowanie autonomicznych autobusów w ramach istniejących systemów transportu publicznego. Testy pilotażowe rozpoczną się wiosną w gminie Gjesdal (Norwegia) oraz w Helsinkach (Finlandia) i Tallinie (Estonia), po czym będą kontynuowane jesienią w miastach Lamia (Grecja) i Helmond (Holandia).

Jak wyjaśniono w komunikacie prasowym na stronie projektu, podczas testów będą oceniane takie czynniki jak funkcjonalność, interoperacyjność i bezpieczeństwo flot autonomicznych pojazdów. „Wszystkie testy będę przeprowadzane w środowisku miejskim, ale w każdej lokalizacji pilotażowej musimy zmierzyć się z innymi, specyficznymi dla danego obszaru wyzwaniami. W gminie Gjesdal jest to 12-procentowe nachylenie drogi ze względu na teren górzysty, z kolei w Lamii problemem są wysokie temperatury. W Holandii musimy brać pod uwagę dużą liczbę rowerzystów, a w Helsinkach trasa przebiega obok drugiej najbardziej zatłoczonej stacji kolejowej w kraju. W Tallinie zwiększy się oferta połączeń z portem lotniczym, ale przyniesie to nowe wyzwania związane między innymi z istniejącą komunikacją autobusową”.

W tym samym komunikacie prasowym podano, że we wszystkich lokalizacjach pilotażowych „usługi przewozowe zostaną przetestowane w celu zagwarantowania funkcjonalności systemu zdalnego sterowania ruchem pojazdów z punktu dyspozytorskiego. Ponadto autobusy muszą być w stanie samodzielnie omijać przeszkody, takie jak zaparkowane samochody”. Dalej czytamy: „Pojazdy mają być autonomiczne, a operator nadzorujący przejazd może przebywać na pokładzie wyłącznie wtedy, gdy wymagają tego lokalne przepisy”.

Hybrydowe rozwiązanie

Jeden z partnerów projektu pracuje nad stworzeniem platformy opartej na zasadzie „transport jako usługa” (TaaS), umożliwiającej korzystanie zarówno z pojazdów autonomicznych, jak i pojazdów z kierowcą. W komunikacie prasowym czytamy: „Platforma TaaS firmy SAGA obejmuje wszystkie aspekty uruchomienia publicznie dostępnej usługi transportu z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych, w tym projektowanie usług, zarządzanie pojazdami autonomicznymi i wyznaczanie tras dla floty pojazdów. Korzystając z tej platformy, można zintegrować dowolną liczbę zautomatyzowanych i prowadzonych przez człowieka pojazdów z większym systemem transportu publicznego za pośrednictwem otwartego interfejsu programowania aplikacji”. Partner projektu będzie zarządzał flotą maksymalnie trzech pojazdów w Norwegii i Holandii, wykorzystując zarówno pojazdy autonomiczne, jak i pojazdy z kierowcą.

Celem projektu FABULOS (Pre-Commercial Procurement of Future autonomous bus urban level Operation Systems), którego realizacja zakończy pod koniec tego roku, jest przyspieszenie wprowadzania nowych rodzajów zautomatyzowanych rozwiązań transportowych na rynek europejski. Prace w ramach projektu „koncentrują się na poszukiwaniu sposobów, dzięki którym miasta będą mogły na stałe wprowadzić autonomiczne autobusy do swoich systemów transportowych”, jak podano w raporcie okresowym w serwisie CORDIS. „W projekcie stawiamy na wszechstronne podejście – chcemy opracować kompleksowe rozwiązanie, w którym nie chodzi tylko o pojazdy, ale także o zarządzanie flotą, sterowanie ruchem pojazdów z punktów dyspozytorskich oraz integrację z istniejącymi systemami transportu publicznego”.

Więcej informacji:

strona projektu FABULOS


opublikowano: 2020-06-02
Komentarze
Polityka Prywatności