Smar na bazie grafenu zwiększa osiągi silników

Firma wspierana przez UE wprowadziła na rynek nowy smar na bazie grafenu, który umożliwia większą kompresję i zmniejsza zużycie części silników samochodów i motocykli.

Włoski start-up Graphene-XT opracował nowy smar na bazie grafenu do samochodów i motocykli. Naukowcy odkryli, że dodanie grafenu sprawia, że olej staje się bardziej stabilny i zmniejsza tarcie między częściami silnika, dzięki czemu sprawia, że mniej się nagrzewają i zużywają. Korzystne właściwości potwierdzono w testach, w których smaru na bazie grafenu użyto w silniku motokrosowym.Smary silnikowe składają się z olejów bazowych, które są wzbogacane różnymi dodatkami w celu poprawy ich właściwości. Większość tradycyjnych smarów jest oparta na ropie naftowej, co sprawia, że są toksyczne dla środowiska i kłopotliwe w utylizacji po użyciu. Dodatek grafenu może zmniejszyć ich toksyczność i ułatwić recykling, zastępując niektóre niebezpieczne składniki tradycyjnych olejów.

Nowe oleje smarowe Graphene-XT, opracowane przy wsparciu finansowanego ze środków UE projektu GrapheneCore3, zapewniają większą kompresję i mniejsze zużycie części silników benzynowych i wysokoprężnych. „Dodanie grafenu poprawia właściwości tribologiczne oleju, a to sprawia, że smar dobrze sprawdza się w warunkach wysokiego ciśnienia i dużych obciążeń”, wyjaśnił Simone Ligi, dyrektor generalny Graphene-XT, w artykule zamieszczonym na stronie internetowej projektu Graphene Flagship. Następnie przedstawił kolejne korzyści: „Grafen ma również bardzo dobre właściwości związane z wymianą ciepła, co jest ważne dla zwiększenia bezpieczeństwa smarów w wyższych temperaturach. Połączenie tych cech ogranicza hałas silnika i zużycie paliwa”. Dzięki większej stabilności i wydajności smary na bazie grafenu będą chronić silniki przez dłuższy czas.Smar przetestowano pod kątem wydajności na silniku motokrosowym. Po dodaniu nowego smaru do silnika przystąpiono do testów na torze motokrosowym. Opinia motocyklisty była zgodna z wynikami badań laboratoryjnych: smar z dodatkiem grafenu zmniejsza hałas i poprawia osiągi. „Silnik motokrosowy szybko się zużywa. Wymaga częstej konserwacji, a olej trzeba wymieniać nawet co trzy godziny. Testowaliśmy działanie smaru w trudnych warunkach, ale udało nam się wykazać, że nasz produkt się sprawdza”, powiedział Ligi.

Długoterminowa wydajność nowego smaru jest również oceniana w innych pojazdach, takich jak samochody osobowe i lekkie samochody ciężarowe. „To wspaniałe, że przy wsparciu Graphene Flagship rozwój nowego produktu został przyspieszony i dzięki temu niedługo uda się wprowadzić smar na rynek”, zauważył Alex Jouvray z firmy Aixtron Limited, która jest partnerem projektu GrapheneCore3. „Taki cel przyświeca Production Work Package. Członkom zespołu Graphene-XT udało się zidentyfikować potrzebę na rynku i opracować nowy produkt, który ją zaspokoi”, dodał Jouvray, który jest kierownikiem Graphene Flagship Work Package for Production, czyli działu zajmującego się opracowaniem metod produkcji nowego smaru. Zespół projektu GrapheneCore3 (Graphene Flagship Core Project 3), trzeciego etapu inicjatywy Graphene Flagship, prowadzi prace laboratoryjne, które będą skutkować wprowadzeniem europejskich innowacji grafenowych do zastosowań komercyjnych do 2023 roku.

Więcej informacji:

strona projektu Graphene Flagship


opublikowano: 2021-06-01
Komentarze
Polityka Prywatności