Ważny krok w rozwoju technologii zdalnej kontroli statków

Pewien masowiec posłużył ostatnio za stanowisko testowe zróżnicowanych technik zdalnej kontroli, które pozwoliło na sprawdzenie, w jaki sposób rozwiązania z zakresu robotyki mogą zostać wykorzystane do przeprowadzania szybszych, bezpieczniejszych i skuteczniejszych kontroli statków.

Do badań zróżnicowanych technik zdalnej kontroli posłużył masowiec klasy supramax z podwójnym dnem, należący do greckiego armatora, spółki Oceanbulk Maritime. Badania zostały przeprowadzone przez belgijską jednostkę certyfikacyjną Bureau Veritas, która opracowała rozwiązania pozwalające na weryfikację poprawności koncepcji, a także potwierdziła działanie zdalnych narzędzi.

Grecka firma Glafcos Marine dostarczająca specjalistycznych usług technicznych zajęła się zapewnieniem oraz obsługą testowanych rozwiązań, wśród których znalazły się między innymi dron, roboty magnetyczne i miniaturowy pojazd zdalnie sterowany. Glafcos Marine należy do konsorcjum finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu BugWright2, którego celem jest rozwój technologii zdalnej kontroli i przybliżenie ich do komercjalizacji.Kontrole zostały przeprowadzone podczas ostatnich odwiedzin masowca w stoczni Neorion na greckiej wyspie Syros, gdzie przeprowadzono prace na rufie wymagające szczególnej konfiguracji balastu. Miniaturowy zdalnie sterowany pojazd został wykorzystany do przeprowadzenia podwodnej kontroli zalanych zbiorników, co wyeliminowało konieczność usunięcia wód balastowych. Ładownię i konstrukcję statku udało się skontrolować dzięki dronowi i robotom magnetycznym wyposażonym w ultradźwiękowe czujniki pozwalające na pomiar grubości. Zastosowanie obu tych technologii pozwoliło na oszczędność czasu i pieniędzy ze względu na wyeliminowanie konieczności stosowania żurawi z platformami oraz lin. Co więcej, dzięki wyjątkowej możliwości poruszania się zarówno w płaszczyźnie pionowej, jak i odwróconej, możliwe było uzyskanie stabilności niezbędnej do wykonania zdjęć z bliska, a także odczytów pomiarów grubości.

Paillette Palaiologou, wiceprezeska Bureau Veritas do spraw regionu Grecji, Morzą Czarnego i Adriatyku, była pod wrażeniem uzyskanych rezultatów. „Zarówno jakość, jak i rozdzielczość i szczegółowość zdjęć zapierają dech w piersiach. Nie możemy oczywiście zapominać o tym, że teraz lepiej rozumiemy, w jaki sposób możemy połączyć na przykład drony i roboty. Za pomocą drona możemy przeprowadzić na przykład ogólny przegląd, zaglądając nawet w trudno dostępne miejsca, w tym pod pokrywy luku ładowni – udało nam się to zrobić w tym przypadku. Co więcej, jeśli pojawi się konieczność przeprowadzenia dokładniejszego badania, możemy wykorzystać roboty w celu uzyskania bardziej szczegółowych zdjęć”, czytamy w jej wypowiedzi zacytowanej w informacji prasowej opublikowanej na stronie internetowej Hellenic Shipping News Worldwide.

Palaiologou wyjaśniła również, dlaczego tego rodzaju technologie są niezwykle ważne: „Zwiększają dokładność i szybkość, jednocześnie usprawniając dokumentację we wszystkich sytuacjach. Nasi inspektorzy i klienci będą mogli w coraz większym stopniu skupić się na analizie pozyskanych informacji, co przełoży się na większe bezpieczeństwo, przyspieszy tempo procesów i ograniczy ich koszty, jednocześnie mocno upraszczając dostęp do potrzebnych danych i informacji”.

Na temat testów nowych technologii zdalnej kontroli wypowiedziała się również Milena Pappas reprezentująca spółkę Oceanbulk Maritime. „W czasie przeprowadzanych testów było dla nas oczywiste, że roboty mogą być niezwykle użytecznym i sprawnym narzędziem, zwłaszcza w przypadku kontroli trudno dostępnych obszarów, takich jak górne części ładowni. Sprawdzą się też doskonale w niekorzystnych warunkach, na przykład w pełnych zbiornikach balastowych. Dzięki wykorzystaniu dronów i zdalnie sterowanych pojazdów, wszystkie kontrole wymagające bliskiego kontaktu i ultrasonograficzne pomiary grubości mogły być wykonane znacznie szybciej, bezpieczniej i sprawniej”.

Uzyskane rezultaty przybliżają zespół projektu BugWright2 (Autonomous Robotic Inspection and Maintenance on Ship Hulls and Storage Tanks) do realizacji celu, jakim jest wprowadzenie robotów do procesów kontroli i konserwacji europejskiej infrastruktury. Leonidas Drikos, współzałożyciel i dyrektor zarządzający spółki Glafcos Marine, opisał inicjatywę Bureau Veritas jako „ważny, a w zasadzie najważniejszy krok przybliżający nas do przejścia od kontroli statków wyłącznie przez ludzi do współpracy ludzi i robotów”.

Więcej informacji:

strona projektu BugWright2


opublikowano: 2021-07-15
Komentarze
Polityka Prywatności