Mieszkańcy Cardiff, zaniepokojeni dużym natężeniem ruchu na swojej ulicy mieszkaniowej, wykorzystali dostarczone w ramach finansowanego ze środków UE projektu czujniki, aby zwrócić uwagę lokalnych władz na poważny problem.
Każdego dnia do Cardiff dojeżdża około 90 000 osób, większość z nich samochodem. Rozrastająca się stolica Walii potrzebuje innowacyjnych rozwiązań, aby sprostać różnorodnym wyzwaniom transportowym. Ale z czym się to wiąże?
Propozycja przedstawiona w ramach finansowanego ze środków UE projektu WeCount zakłada aktywne zaangażowanie mieszkańców miasta w proces kształtowania lokalnej polityki. Pomysł jest dość prosty: mieszkańcy mogą prowadzić pomiary ruchu na swojej ulicy za pomocą niedrogiego oprogramowania komputerowego i wykorzystanego na potrzeby projektu WeCount czujnika o nazwie Telraam umieszczanego w oknach ich mieszkań. Pozyskane dane można wykorzystać w kontaktach z władzami lokalnymi.
Tak właśnie zrobili zaniepokojeni mieszkańcy ulicy Pen-y-Wain Road w dzielnicy Roath. Na tej ulicy zainstalowano czujnik Telraam monitorujący odcinek drogi pomiędzy ulicami Shirley Road, która prowadzi do Pen-y-Wain Road, a Mackintosh Place, która od niej odchodzi. Tylko w czerwcu czujnik zliczył w sumie przejazdy 225 204 samochodów osobowych i 26 084 samochodów ciężarowych. Dalsze statystyki dotyczące ruchu ulicznego są dostępne na stronie internetowej Telraam.Stuart Thomas, który mieszka na skrzyżowaniu ulic Pen-y-Wain Road i Shirley Road, skomentował te ogromne liczby. „Było to zaskakujące, choć nie tak bardzo, jak mogłoby się wydawać [sic]” stwierdził w komunikacie prasowym zamieszczonym na portalu „WalesOnline”. „Natężenie ruchu na tej drodze jest ogromne, a ze względu na jej układ – znajduje się tam skrzyżowanie ulic – pojazdy nadjeżdżają dosłownie ze wszystkich stron”. Ruchowi ulicznemu towarzyszy również zanieczyszczenie powietrza: „W pokoju zawsze jest pełno pyłu. Mogę sprzątnąć rano, a po południu będzie już widać świeżą warstwę brudu. To niepokojące, zwłaszcza gdy pomyśli się, że każdego dnia wdychamy te zanieczyszczenia”, zauważył Thomas.
Prof. Enda Hayes z Uniwersytetu Zachodniej Anglii w Bristolu, który był partnerem projektu WeCount, dostarczył dla okolic Cardiff ponad 90 czujników. Jedna z ostatnich sztuk trafiła do szkoły podstawowej Roath Park na końcu ulicy Pen-y-Wain Road. „Ulica Pen-y-Wain Road pełniła w ciągu ostatnich kilku miesięcy rolę jednego z bardziej stabilnych czujników, a Roath jest dzielnicą, w której umieściliśmy prawdopodobnie największą liczbę czujników w Cardiff. Społeczność dzielnicy Roath bardzo chętnie zaangażowała się w projekt”, zauważył prof. Hayes, który jest koordynatorem projektu w Cardiff. „Pen-y-Wain Road jest jedną z ulic o największym natężeniu ruchu w tym rejonie. Pen-y-Wain Road, Shirley Road, Allensbank Road, Albany Road i City Road – to właśnie tymi ulicami odbywa się główny ruch w okolicy. O ile nie dziwi to w przypadku Albany Road, City Road czy Allensbank Road, o tyle Pen-y-Wain Road i Shirley Road nie są dużymi arteriami, na których należało by się spodziewać takiego natężenia pojazdów”, mówi dalej.
W odpowiedzi na obawy obywateli, potwierdzone badaniami przeprowadzonymi w ramach projektu WeCount (WeCount: Citizens Observing UrbaN Transport), rzecznik prasowy rady miejskiej Cardiff oświadczył: „Warto zauważyć, że narzędzie do zbierania danych WeCount jest wciąż stosunkowo nowym systemem i niekoniecznie dostarcza wiarygodnych danych na potrzeby planowania transportu. Jesteśmy partnerem tego projektu i będziemy wykorzystywać jego wyniki wraz z własnymi badaniami i systemami monitorowania ruchu, aby lepiej scharakteryzować naszą sieć drogową”.
Więcej informacji: