Partnerzy wspierani ze środków UE rozpoczęli pierwszą serię próbnych lotów dronów autonomicznych na kampusie holenderskiego Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven (HTCE).
Loty testowe dronów autonomicznych na HTCE pomagają w rozwoju miejskiej mobilności powietrznej w Europie. Testy przeprowadzane w Eindhoven w ramach pierwszych żywych laboratoriów stworzonych na potrzeby rozwoju dronów autonomicznych w UE torują drogę dla przyszłych miast inteligentnych, w których towary będą dostarczane szybciej, bezpieczniej i bardziej wydajnie.
HTCE jest jednym z partnerów konsorcjum wchodzących w skład finansowanego ze środków UE projektu FF2020. Zespół projektu pracuje nad stworzeniem najnowocześniejszego ekosystemu geoprzestrzennego miejskiej mobilności powietrznej, włączając rozwiązania tej mobilności do infrastruktury danych geoprzestrzennych miast. W testach rozwiązań FF2020 oprócz Eindhoven udział wezmą jeszcze cztery żywe laboratoria zlokalizowane w Mediolanie (Włochy), Oulu (Finlandia), Tartu (Estonia) i Saragossie (Hiszpania).
Tak o uczestnictwie naukowców z HTCE w projekcie opowiada kierownik ds. innowacji w HTCE, Paul van Son, w komunikacie prasowym zamieszczonym na stronie „UASweekly.com”: „Kampus zapewnia idealne warunki do rozwoju innowacji, z których będą korzystać rezydenci i dostawcy. Dzięki projektowi Flying Forward 2020 stworzyliśmy zarówno żywe laboratorium na potrzeby firm technologicznych związanych z przemysłem dronów, jak i pilotażowe środowisko dla dostawców, w którym mogą przeprowadzać eksperymenty z użyciem dronów na potrzeby usług, jakie świadczą w kampusie. Poza tym projekt umożliwił nam stworzenie infrastruktury cyfrowej potrzebnej do rozwoju przestrzennych [sic!] aplikacji sieciowych, co jest warunkiem koniecznym do opracowania przyszłego metawersum”.Testy operacji z użyciem dronów na HTCE rozpoczęły się w marcu i potrwają do końca września 2022 roku. Pięć badanych na kampusie przypadków wykorzystania dotyczyło wsparcia działań związanych z ochroną, inspekcji budynków, dostawy posiłków, ekspresowej dostawy przesyłek i transportu automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) do zastosowania w sytuacjach zagrożenia życia.
Jak można dowiedzieć się z komunikatu prasowego, demonstracje z zakresu ochrony (pierwszy przypadek wykorzystania) obejmują użycie dronów do celów nadzorowania kampusu w ramach wsparcia pracowników ochrony. W ramach drugiego przypadku wykorzystania drony będą skanowały i dokonywały inspekcji budynków pod kątem oceny ich stanu technicznego. Pozostałe trzy przypadki wykorzystania dotyczyć będą dostaw odbiorcom znajdującym się w bardziej odległych częściach kampusu takich towarów jak posiłki, paczki i AED.
„HTCE jest pierwszym żywym laboratorium w tym innowacyjnym projekcie badawczym, biorącym udział w testach i demonstracjach. Jest również jednym z pierwszych ośrodków w Europie, które eksperymentują z miejską mobilnością powietrzną z udziałem wielu autonomicznych dronów wykonujących określone zadania”, mówi Ted van Hoof, kierownik projektu z ramienia HTCE. „Na tym etapie wszystko, czego dowiadujemy się dzięki tym testom posuwa nas naprzód i jednocześnie przyczynia się do rozwoju innych podmiotów działających w tym sektorze. Mam nadzieję, że nasze przypadki wykorzystania pomogą w udoskonaleniu rozwiązań z zakresu miejskiej mobilności powietrznej, dzięki czemu w ciągu najbliższej dekady widok dronów latających bezpiecznie nad głowami Europejczyków stanie się dla nich codziennością, podobnie jak odczuwane przez nich na co dzień korzyści”.
Zespół projektu FF2020 (Creating the 21st century spatial ecosystem) zaprezentuje wyniki osiągnięte dzięki pierwszemu żywemu laboratorium podczas specjalnego wydarzenia, które odbędzie się w Eindhoven w czerwcu 2022 roku. Projekt zakończy się w listopadzie 2023 roku.
Więcej informacji: