Holownik portu Antwerpia-Brugia został wyposażony w silniki dwupaliwowe, co oznacza oficjalne rozpoczęcie procesu przestawiania holownika na metanol.
Port Antwerpia-Brugia w Belgii rozpoczął konwersję jednego ze swoich holowników na metanol w ramach starań związanych ze wspieraniem czystszej żeglugi morskiej i śródlądowej. Pierwszy zmodernizowany silnik dwupaliwowy holownika zasilanego metanolem został zamontowany 21 listopada 2022 r. Zgodnie z planem drugi silnik ma zostać zamontowany wkrótce potem. Po zakończeniu konwersji holownik będzie mógł być zasilany zarówno metanolem, jak i paliwem konwencjonalnym.
„Silniki Methatug wróciły na swoje miejsce!”, napisali pracownicy portu w poście w mediach społecznościowych, jak czytamy w artykule prasowym opublikowanym w „The Maritime Executive”. „Po tym jak Anglo Belgian Corporation przekształciła je w silniki dwupaliwowe, zamontowano pierwszy z nich. Dzięki temu nasz holownik będzie mógł po zakończeniu modernizacji pracować w dużej mierze w oparciu o metanol, co znacznie zmniejszy jego emisje CO2. Jest to kolejny ważny krok w kierunku ekologizacji naszej floty”.
Przebudowa holownika na napęd metanolowy, uważana za pierwszą na świecie, jest częścią finansowanego przez Unię Europejską projektu FASTWATER, który wspiera czystą i neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla żeglugę dzięki rozwojowi technologii bazującej na metanolu. Koncentracja prac na wykorzystaniu metanolu wynika z przekonania, że paliwa i układy napędowe dla transportu wodnego powinny być skalowalne, zrównoważone i wystarczająco kompaktowe, aby można je było łatwo przechowywać.Oprócz Portu Antwerpia-Brugia, który dostarczył holownik, inni partnerzy FASTWATER to Anglo Belgian Corporation (Belgia), która przeprowadziła konwersję silnika, szwedzka stocznia Scandinaos, która zaprojektowała modyfikacje holownika oraz firma Heinzmann (Niemcy), która dostosowała wtryskiwacze.
Studium wykonalności projektu zlecono belgijskiej firmie inżynieryjnej Multi. Partner FASTWATER, Anglo Belgian Corporation, będzie również odpowiedzialny za instalację zbiorników i rur na metanol.Oficjalne rozpoczęcie procesu przebudowy holownika jest zwieńczeniem wielu miesięcy ciężkiej pracy po zatwierdzeniu projektu przez Komisję Europejską w czerwcu 2021 roku. Zanim projekt FASTWATER otrzymał zielone światło, jego autorzy musieli pokonać przeszkodę w postaci przepisów Centralnej Komisji Żeglugi na Renie, które wcześniej zabraniały stosowania metanolu jako paliwa żeglugowego. Projekt został zatem przedłożony CESNI, europejskiemu komitetowi ds. opracowania standardów w dziedzinie żeglugi śródlądowej, w celu uzyskania niezbędnego pozwolenia. Po tym nastąpiło 18 miesięcy negocjacji, zanim Komisja zatwierdziła projekt.
Poza holownikiem portowym inne przypadki demonstracyjne w ramach projektu FASTWATER obejmują łódź pilotową (z powodzeniem zaprezentowaną w grudniu 2021 r.), statek straży przybrzeżnej i rzeczny statek wycieczkowy, wszystkie napędzane metanolem. Koordynatorem projektu FASTWATER (FAST Track to Clean and Carbon-Neutral WATERborne Transport through Gradual Introduction of Methanol Fuel: Developing and Demonstrating an Evolutionary Pathway for Methanol Technology and Take-up) jest szwedzki Uniwersytet w Lund. Realizacja projektu dobiegnie końca w maju 2024 roku.
Więcej informacji: