Nowatorski i niezwykle wydajny model samochodu typu sedan zasilany energią słoneczną pozwala na pokonanie tras liczących nawet 725 kilometrów.
Wyobraźmy sobie samochód, którym można poruszać się przez wiele miesięcy, jednocześnie zupełnie nie zaprzątając sobie głowy tankowaniem. Według zapewnień twórców, taki właśnie ma być Lightyear One – elegancki, pięcioosobowy elektryczny sedan ładowany przy pomocy paneli fotowoltaicznych, charakteryzujący się bardzo niskim zużyciem energii.
Finansowany ze środków Unii Europejskiej projekt LIGHTYEAR pracuje nad opracowaniem pierwszego na świecie dostępnego komercyjnie samochodu elektrycznego, który sam się ładuje. Projekt został zaprezentowany w ramach nowej serii filmów wyjaśniających „Poznaj unijne badania naukowe” (”Make the connection with EU-science”) opracowanej przez zespół serwisu CORDIS.
Dzięki bardzo wysokiej efektywności energetycznej pojazdu udało się zmniejszyć stopień zależności od sieci energetycznej, a tym samym od paliw kopalnych. Co więcej, badacze odnieśli także sukces w rozwiązywaniu głównych problemów stojących na drodze do rozwoju rynku samochodów z napędem elektrycznym w skali globalnej, takich jak ograniczony zasięg, wysokie ceny i znaczna zależność od infrastruktury ładowania.
„Lightyear chce sprawić, by czysta mobilność stała się ogólnodostępna i powszechna. Strategia produktowa firmy zakłada dostarczenie ultrawydajnego, zasilanego energią słoneczną pojazdu elektrycznego o dużym zasięgu”, twierdzi Qurein Biewenga, stypendysta projektu LIGHTYEAR. Więcej informacji na temat projektu LIGHTYEAR można znaleźć w artykule Wyniki w skrócie w serwisie CORDIS tutaj.„Poznaj unijne badania naukowe” (”Make the connection with EU-science”) to seria filmów wyjaśniających, które skupiają się na treściach naukowych oraz wykorzystaniu w praktyce rezultatów projektów badawczych finansowanych przez Unię Europejską.
Film można obejrzeć oraz pobrać pod adresem: https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-234384
Jeśli chcesz podzielić się z nami swoją opinią, podcastów, napisz do nas! Wszelkie komentarze, pytania lub sugestie (oby nie skargi!) prosimy przesyłać na adres editorial@cordis.europa.eu.