Kosmos

Praca zakładów użyteczności publicznej w terenie może stać się prawdziwym utrapieniem nawet wtedy, kiedy dokładne mapy są pod ręką. Robotnicy są w stanie szybko zlokalizować poszukiwaną sieć, ale mogą koniec końców doprowadzić do uszkodzenia sieci należących do kogoś innego. Tego typu sytuacji już niedługo będzie można uniknąć dzięki wspomagającemu urządzeniu, opracowanemu w ramach projektu LARA.
Odkrycie żarzącego się pyłu gwiezdnego w odległej galaktyce może dostarczyć astronomom więcej informacji o specyfice wczesnego wszechświata.
MOTIT – serwis wypożyczający skutery elektryczne za pośrednictwem specjalnej aplikacji – przeszedł długą drogę od swojego uruchomienia w 2013 r. w Barcelonie. System, który zostanie niedługo udostępniony w Mediolanie, przechodzi właśnie testy w Paryżu. Jednak ten rozwój nie byłby możliwy bez udoskonaleń. Skargi użytkowników mających trudności ze zlokalizowaniem skuterów doprowadziły do powstania koncepcji odbiornika Galileo i wbudowania go w skutery MOTIT w ramach projektu G MOTIT.
Partnerzy finansowanego ze środków UE projektu SPECULOOS pomogli w odkryciu niesamowitego układu gwiazdy TRAPPIST-1 z siedmioma planetami o wielkości zbliżonej do Ziemi.
Od dawna wiadome jest, że temperatura plazmy w koronie – najbardziej zewnętrznej warstwie atmosfery Słońca - wynosi aż 2-3 miliony Kelwinów. Tymczasem leżąca 2000 km poniżej fotosfera jest zimna – jej temperatura wynosi zaledwie 5800 K. Sugerowałoby to, że energia powinna być transportowana z zimnej fotosfery do gorącej korony, ale mechanizm tego procesu pozostawał dotychczas nieznany.
Partnerzy finansowanego ze środków UE projektu PEASSS (Piezo Electric Assisted Smart Satellite Structure) zapisali się w historii biorąc udział w megawyniesieniu przez indyjską agencję kosmiczną (ISRO), które pobiło wcześniejszy rekord Rosji z 2014 r.
Japońska sonda zaobserwowała gigantyczną falę w atmosferze Wenus, która może być największym tego rodzaju zjawiskiem w Układzie Słonecznym. Przypuszcza się, że fala ta powstaje w podobny sposób jak zmarszczki na powierzchni wody przepływającej nad skałami na dnie.
Naukowcy, których prace finansowane są ze środków UE, pomagają potwierdzić istnienie egzoplanet podobnych do Ziemi i publikują komunikaty o pogodzie na planetach odległych o 1 000 lat świetlnych od Ziemi.
Naukowcy z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK) przeprowadzili pionierski eksperyment, wykorzystując optyczny zegar atomowy do poszukiwania ciemnej materii. Wyniki badań ukazały się właśnie na łamach prestiżowego „Nature Astronomy”.
Międzynarodowy zespół astronomów VIPERS (VIMOS Public Extragalactic Redshift Survey, pol. Publiczny Pozagalaktyczny Przegląd Przesunięć ku Czerwieni zrobiony multispektrografem VIMOS), w którego skład wchodzą polscy naukowcy, zaprezentował właśnie największą trójwymiarową mapę Wszechświata sprzed 7 mld lat oraz udostępnił dane niezbędne do jej stworzenia.

Przegląd uczelni