Krok w nieznane w badaniach astronomicznych

Wpatrywanie się w gwiazdy fascynowało ludzi odkąd po raz pierwszy spojrzeli w nocne niebo. Od czasu tych pierwszych spojrzeń astronomia poczyniła ogromne postępy i badania wszechświata zaczynają dostarczać odpowiedzi na niektóre z najbardziej fundamentalnych pytań nurtujących ludzkość. Nigdy dotąd w naszej historii nie dysponowaliśmy taką wiedzą o narodzinach naszego wszechświata oraz powstawaniu i ewolucji galaktyk.

Wokół gwiazd odkrywane są teraz setki układów planetarnych. Eksperci przewidują, że jesteśmy na dobrej drodze do odkrycia niebawem planet podobnych do Ziemi i być może oznak życia w ich atmosferach. Pośród tych ekspertów jest Seth Shostak, starszy astronom z Instytutu Poszukiwań Inteligencji Pozaziemskiej (SETI), który twierdzi, że możemy znaleźć życie poza Ziemią w ciągu dwóch dekad, jeżeli tylko nadamy tym poszukiwaniom wyższy priorytet. Dodaje: „Mam tutaj na myśli wszelkiego rodzaju życie, w tym niewątpliwie dominujące gatunki jednokomórkowe i mikroskopijne. Chciałbym rzecz jasna znaleźć inteligentne formy życia – takie, które mogłyby włączyć się do dyskusji”.

Odkrycia i prowadzone misje eksploracyjne są nie tylko niezwykle ekscytujące pod kątem naukowym, akademickim i filozoficznym, ale wnoszą również konkretny wkład w nasze życie tu i teraz na Ziemi. Przynajmniej o tym przekonana jest większość Europejczyków. Według opublikowanych w tym roku wyników sondażu Eurobarometeru, niemal sześciu na dziesięciu Europejczyków sądzi, że działalność kosmiczna przyczynia się do tworzenia miejsc pracy w UE. Postrzegają także technologie kosmiczne jako pomocne w unikaniu zagrożeń, takich jak asteroidy, komety i zderzenia kosmicznych śmieci.

Sercem odkrywania nowych układów planetarnych i prowadzonych poszukiwań planety takiej jak nasza są oddane zespoły badawcze, duże infrastruktury badawcze i technologie, takie jak naziemne obserwatoria optyczne, radiowe i promieniowania kosmicznego oraz wielkoskalowe obiekty obliczeniowe. Europa nie jest maruderem jeżeli chodzi o doskonałość astronomiczną – Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) buduje i obsługuje komplet najbardziej zaawansowanych na świecie naziemnych teleskopów astronomicznych.

Tymczasem program „Horyzont 2020” będzie w nadchodzących latach z entuzjazmem zasilać europejskie badania kosmiczne. Unijne badania kosmiczne są ujęte w programie jako jedne z „kluczowych technologii przemysłowych” Europy, co uwypukla ich potencjał w kontekście innowacyjności i konkurencyjności UE.

To wydanie CORDIS Express poświęcone jest niektórym z projektów badawczych powiązanych z astronomią i eksploracją przestrzeni kosmicznej, które już są w toku realizacji w różnych częściach Europy.

- Zainteresować najmłodszych wszechświatem