Bezpieczeństwo europejskiego ruchu lotniczego

W ramach europejskiego projektu trwają prace nad stworzeniem platformy służącej do oceny zagrożeń i nieprawidłowości w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz do zarządzania siecią połączeń w Europie. W tym celu zostaną opracowane prototypy, które następnie poddane będą weryfikacji w środowisku zarządzania ruchem lotniczym.

Europejski system ruchu lotniczego przeładowany, niespójny i przestarzały, w związku z tym w Europie poczyniono znaczące inwestycje w rozwiązanie Single European Sky. W ramach jednego z projektów związanych z jego opracowaniem — projektu SESAR — zajęto się środkami technicznymi niezbędnymi do zapewnienia bezpieczeństwa i płynności.

Uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu GAMMA (Global ATM security management) poszerzą zakres prac podjętych w ramach projektu SESAR 1 poprzez zastosowanie holistycznego podejścia do oceny zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego oraz zdefiniowanie kompletnej struktury zarządzania bezpieczeństwem w Europie. Konsorcjum złożone z 19 członków zajmie się ponadto zaprojektowaniem, skonstruowaniem oraz przetestowaniem systemu prototypowego. Projekt zakładać będzie współdziałanie z systemami amerykańskimi i zostanie wdrożony po czterech latach, w sierpniu 2017 roku.

Prace rozpoczęto od przeprowadzenia szczegółowej oceny zagrożeń bezpieczeństwa oraz nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na systemy zarządzania ruchem lotniczym. Ocenę przeprowadzono przy użyciu metodologii opracowanych w ramach projektu SESAR w celu uzyskania porównywalnych wyników.

Uczestnicy projektu zdefiniowali strukturę zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego z uwzględnieniem środowiska instytucji europejskich, w którym system ten będzie funkcjonować. Na tym etapie zwrócono się do różnych europejskich organizacji wojskowych w celu przeanalizowania sytuacji z punktu widzenia wojskowości.

W ciągu pierwszego roku naukowcy przystąpili również do definiowania architektury systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego. Prace obejmowały opracowanie i uszczegółowienie modeli zagrożeń oraz wskazanie wymogów związanych z rozwiązaniem GAMMA. W pracach nad architekturą rozwiązania zastosowano narzędzia opracowane w ramach projektu SESAR, aby usprawnić integrację z przyszłym systemem SESAR. Na koniec zespół projektu opracował plan rozpowszechniania informacji.

Efektem projektu GAMMA ma być sfinalizowanie ogólnoeuropejskiego systemu identyfikacji i eliminacji zagrożeń w ruchu lotniczym. Prace są kontynuacją projektu SESAR, a ich wynikiem ma być bezpieczniejszy i bardziej zintegrowany ruch lotniczy w Europie.

opublikowano: 2015-11-18
Komentarze


Polityka Prywatności