Ekstremalne zjawiska pogodowe stają się coraz częstsze, dlatego potrzebne jest skuteczniejsze zarządzanie sieciami transportowymi i przepływem pojazdów. Zrozumienie zjawisk oraz tego, w jaki sposób poszczególne środki transportu mogą przystosować się do tych zjawisk, jest niezwykle ważne dla decydentów, operatorów i użytkowników sieci.
Systemy transportu powietrznego i lądowego w Europie mogą poprawić swoją
odporność operacyjną poprzez skuteczniejsze wymienianie się usługami w
przypadku przestojów w działaniu infrastruktury, niedoboru zasobów oraz
zatrzymania lub zmiany organizacji ruchu przewozowego w wyniku klęsk
żywiołowych lub ekstremalnych zjawisk pogodowych.
W tym kontekście, celem projektu
MOWE-IT (Management of weather events in transport system), finansowanego ze środków UE, było wsparcie operatorów, władz i pasażerów w łagodzeniu wpływu klęsk żywiołowych i ekstremalnych zjawisk pogodowych na działanie systemu transportowego poprzez konkretne rozwiązania i strategie z dziedziny transportu intermodalnego.
W pierwszej kolejności przeanalizowano sieć najważniejszych lotnisk w Europie. Opracowano raport wyszczególniający alternatywne trasy w Europie w przypadku wystąpienia zdarzeń zakłócających ruch, w oparciu o dane dotyczące czasu, kosztów i przepływu pasażerów związanych z takimi opcjami podróży.
Przygotowano interaktywne narzędzie wizualizacyjne, dostępne nieodpłatnie na stronie internetowej projektu. Dostarcza ono informacji na temat dotychczasowej i przyszłej częstotliwości wybranych zjawisk pogodowych w 134 miejscach w Europie, a także wpływu wybranych ekstremalnych zjawisk pogodowych na potoki pasażerów w transporcie lądowym i powietrznym w 14 wyznaczonych europejskich węzłach komunikacyjnych. Narzędzie to pomaga osobom zajmującym się planowaniem systemów transportowych i zarządzaniem nimi w zrozumieniu wpływu zmiany klimatu na systemy oraz dostarcza podróżnym informacji na temat utrudnień i najlepszych tras alternatywnych.
Przygotowano zbiór podręczników poświęconych poprawie odporności w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, wodnym śródlądowym i morskim. Opracowano też krótkoterminowe strategie i długoterminowe zalecenia polityczne mające na celu poprawę odporności. Ostateczne ustalenia i zalecenia zaprezentowano na trzech konferencjach regionalnych.
Dzięki projektowi MOWE-IT powstało międzymodalne podejście umożliwiające radzenie sobie z negatywnymi skutkami ekstremalnych zdarzeń. Teraz różni interesariusze mają do dyspozycji narzędzia umożliwiające tworzenie połączeń transportowych, gdy normalna podróż staje się niemożliwa.