
Konsorcjum europejskich badaczy pomogło nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób aerozole i inne cząsteczki w powietrzu wpływają na globalną zmianę klimatu.

Dzięki wysokowydajnym systemom obliczeniowym (HPC) możliwe jest wykorzystanie fizycznych modeli do uzyskania wglądu w ruchy ziemi rejestrowane podczas trzęsień ziemi oraz reakcje infrastruktury budowlanej. Finansowany ze środków UE projekt dostarczył algorytmy i oprogramowanie niezbędne do trójwymiarowej inwersji danych geofizycznych.

Nowe techniki pozwalające określić najcieplejsze i najzimniejsze okresy w minionych tysiącleciach pomagają zaktualizować i zmodernizować dane klimatologiczne.

Obecne możliwości w zakresie globalnej obserwacji i modelowania umożliwiają badaczom szacować budżet węglowy, jednak wciąż istnieje wiele niewiadomych. Finansowana przez UE inicjatywa powstała po to, aby za sprawą systemu obserwacji globalnego cyklu węgla i analizy dostarczyć więcej danych lepszej jakości na temat dwutlenku węgla (CO2) i metanu (CH4).

Śródziemnomorskie ekosystemy przybrzeżne znajdują się pod silną presją ze strony rozrastających się miast i niezrównoważonego rybołówstwa, czego rezultatem jest degradacja siedlisk naturalnych i utrata bioróżnorodności. W finansowanym przez UE projekcie stworzono ramy umożliwiające krajom europejskim transfer wiedzy z zakresu zarządzania ekosystemami przybrzeżnymi i morskimi do partnerów z Afryki Północnej.

Współpraca między Chinami a UE pomaga zapewnić, że przemysł energii jądrowej dysponuje najnowszymi metodami i danymi do oceny oprogramowania o decydującym znaczeniu dla bezpieczeństwa.

Konsorcjum brazylijskich i europejskich naukowców podjęło kroki zmierzające do zwiększenia opłacalności biopaliw drugiej generacji, torując tym samym drogę ku bardziej zrównoważonej przyszłości.

Wiele finansowanych przez UE działań badawczo-rozwojowych poświęcono wspieraniu organizacji ustanawiających przepisy i normy w normalizacji dopuszczalnej jakości wodoru w ogniwach paliwowych.

Wychwytywanie, transport i składowanie dwutlenku węgla (CCS) to technologia kluczowa dla ograniczenia emisji wywołanych spalaniem paliw kopalnych w energetyce i przemyśle. Celem pewnego unijnego projektu było przekształcenie CCS w skuteczną i opłacalną technologię.

Innowacyjny zespół naukowców z całego świata opracował wysoce wydajny system "samoczyszczący" do przekształcania światła słonecznego w energię.

Model, który prognozuje skutki interakcji aerozolu z chmurami nad Amazonią, może pomóc klimatologom zrozumieć, jak aerozole wpływają na zmianę klimatu.

Badanie łączące zmiany w ekosystemach roślinnych i mikrobiologicznych z czynnikami środowiskowymi zwróciło uwagę na to, w jaki sposób ekosystemy te mogą zmieniać się w odpowiedzi na zmianę klimatu.

Naukowcy badają, jak toksyczne związki chemiczne są w sposób naturalny rozkładane w zanieczyszczonych wodach, aby opracować niedrogie metody oczyszczania skażonych miejsc.

W związku z opracowaniem reaktorów jądrowych nowej generacji planowane jest badanie paliwa na zgodność z normą (FQT). Finansowane ze środków UE konsorcjum otworzyło doświadczalną instalację testową obejmującą niewielką sekcję paliwową składającą się z licznych szpilek paliwowych.

W obliczu zmiany klimatu i coraz intensywniejszego użytkowania gruntów, naukowcy finansowani ze środków UE zgromadzili nowe dane na temat wód gruntowych i zależnych od nich ekosystemów. Ich praca przyczynia się do powstania narzędzi i metod umożliwiających zarządzanie tymi systemami w zintegrowany sposób, z uwzględnieniem czynników środowiskowych, ekonomicznych i społecznych.

Wyobraźmy sobie stacje paliw wyposażone w pompy paliwa, które wykorzystują energię słoneczną do produkcji paliw – w procesie zbliżonym do tego, jaki rośliny wykorzystują do produkcji własnego pożywienia. Badacze z UE dokonali ważnych postępów, opracowując technologię słoneczną pozwalającą przekształcać dwutlenek węgla (CO2) w paliwo słoneczne, przyczyniając się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Zespół europejskich badaczy opracowuje system monitorowania jakości powietrza do użytku publicznego. Po przeprowadzeniu analiz przypadku w kilku miastach europejskich, zespół zaprojektował, a następnie zbudował i przetestował moduły odczytu i komunikacji oraz oprogramowanie.

Pola golfowe są często krytykowane za nadmierne zużycie wody, szczególnie w bardziej suchych regionach, na przykład w południowej Europie. Nowo opracowany system pomaga rozwiązać ten problem dzięki sieci czujników i modułowi inteligentnego sterowania, umożliwiającym zarządzanie zużyciem wody i ograniczenie jej zużycia o jedną trzecią.

W ramach jednego z badań unijnych opracowano nowe metody oceny wpływu ekologicznego produkcji żywności i napojów w Europie. Stwierdzono, że większość metod nie umożliwia uwzględnienia różnic regionalnych, zalecono zmiany w bazach danych i opracowano narzędzie programowe.

Zrozumienie związku między klimatem a ekosystemami ma zasadnicze znaczenie w kontekście zapobiegania niepożądanym zmianom w środowisku, takim jak pustynnienie i utrata gatunków. Jednak wieloskładnikowy i wieloskalowy charakter ekosystemów sprawia, że związek ten jest trudny do zrozumienia.

Europejscy uczeni opracowali rozwiązania mające usprawnić zintegrowane zarządzanie miejskimi systemami ścieków i ekosystemami słodkowodnymi.

Dla badaczy Ziemi oczywiste jest, że wiele części skorupy ziemskiej pochodzi ze spodnich warstw płaszcza ziemskiego. Czas powstawania nowej skorupy i zawracania do obiegu skorupy starej okazuje się jednak trudną do zbadania kwestią.

Chcąc zrozumieć zmiany zaobserwowane w warstwie aerozolowej stratosfery, naukowcy wykorzystują technikę teledetekcji, aby zgromadzić właściwe dane. Badacze finansowani ze środków UE zajmują się obecnie modelowaniem 4D formacji i transportu aerozoli, zwłaszcza po erupcjach wulkanicznych.

Bezpieczeństwo stanowi główne wyzwanie reaktorów neutronów prędkich nowej generacji IV (Gen-IV). Trwające działania badawczo-rozwojowe (R&D), wspierane przez UE, opracują nowe lub zaktualizują istniejące kody komputerowe do dokładnego modelowania innowacyjnych konstrukcji reaktorów i scenariuszy wypadków.

Naukowcy przeprowadzili modelowe symulacje pozwalające oszacować wpływ przyszłych emisji antropogenicznych na jakość powietrza w Europie i we wschodniej części regionu śródziemnomorskiego w obecnych i przyszłych warunkach klimatycznych.