Technologie informatyczne od dłuższego czasu są powiązane z ludzkim
umysłem: jakiś czas temu komputer określano w prosty sposób, jako
"rodzaj elektronicznego mózgu". Jednak komputery w krótkim czasie stały
się tak powszechne, że obecnie mózg określa się niekiedy jako "rodzaj
biologicznego komputera".
Komentując tegoroczny budżet w kwocie 150 milionów euro,
przeznaczony na projekty badawcze z dziedziny TIK dotyczące mózgu,
Neelie Kroes, Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za
Agendę Cyfrową dla Europy, stwierdziła, że "pomimo ogromnych postępów,
które dokonały się w ciągu ostatnich dziesięcioleci, nadal istnieje
wiele do odkrycia: począwszy od rozwiązań komputerowych, które będą
funkcjonować podobnie, jak czynią to nasze mózgi, takich jak sieci
komputerowe imitujące strukturę umysłu człowieka, w celu lepszego
przetwarzania "dużych danych" ('big data'), aż po diagnozowanie i
leczenie schorzeń mózgu, na które cierpi każdego roku prawie jedna
trzecia Europejczyków, takich jak choroba Alzheimera, autyzm oraz
schizofrenia".
Tęga głowa
W związku z powyższym zrozumienie zasad działania ludzkiego mózgu
stanowi jedno z największych wyzwań naukowych 21-go wieku. Uczestnicy
ambitnych, nowych projektów realizowanych w ramach działania
"Przyszłe i Powstające Technologie" - 'Future and Emerging Technologies' , pod egidą inicjatywy
'Human Brain Project' - HBP
, a także w Stanach Zjednoczonych, w ramach projektu BRAIN, stawiają
czoła tego rodzaju wyzwaniom, z nadzieją dogłębnego poznania mechanizmów
funkcjonowania ludzkiego organizmu, w celu opracowania nowych metod
leczenia schorzeń mózgu oraz nowych, rewolucyjnych rozwiązań
obliczeniowych.
Podstawowym celem inicjatywy HBP jest opracowanie zintegrowanego
systemu platform badawczych opartych na technologiach TIK,
zapewniających neurobiologom, badaczom klinicznym oraz twórcom
technologii dostęp do innowacyjnych narzędzi i usług, które pozwolą
radykalnie zwiększyć tempo prowadzonych przez nich badań. Projekt HBP
uzyska w ciągu 10 lat wsparcie finansowe w kwocie około 1 miliarda euro,
a jego uczestnicy będą ściśle współpracować z
nową inicjatywą prezydenta Obamy dotycząca "Mapowania aktywności mózgu" - 'Brain Activity Mapping', BAM , której budżet w pierwszym roku realizacji prac wyniesie 100 milionów dolarów.
Drugim celem inicjatywy HBP jest zapoczątkowanie i dalsze
stymulowanie globalnego, wspólnego wysiłku, polegającego na korzystaniu z
powyższych platform w celu sprostania podstawowym wyzwaniom w
dziedzinie neurobiologii, medycyny oraz informatyki. Efektem końcowym
powyższych wysiłków powinno być nie tylko lepsze zrozumienie zasad
działania mózgu, ale także opracowanie całkowicie nowych rozwiązań z
dziedziny TIK. Przykładowo, mózg zarządza miliardami jednostek
obliczeniowych, połączonych ze sobą kilometrami włókien i bilionami
synaps, zużywając jednocześnie mniej energii niż żarówka. Zrozumienie
mechanizmów jego działania mogłoby zrewolucjonizować dostępną moc
obliczeniową i pomóc opracować nową infrastrukturę TIK.
Tęgie głowy: ludzie pomagający komputerom
Wszyscy wiemy, że współczesny świat oferuje ogromną ilość
informacji, obecnej zarówno w supermarketach, jak i docierającej do nas w
postaci reklam internetowych, często wymagając od nas szybkiego
podejmowania decyzji na ruchliwych ulicach lub w zatłoczonych sklepach.
Być może jest to zaskakujące, ale powyższe wyzwania mają swe analogie w
wielu dziedzinach nauki, takich jak astronomia, neurobiologia,
archeologia, historia oraz ekonomia.
Naukowcy zgłębiający te dziedziny wiedzy często muszą zrozumieć
bardzo rozległe i skomplikowane zbiory danych. Uczestnicy projektu
CEEDS
opracowują nowe narzędzia służące do "interakcji człowiek-maszyna"
('human-computer interaction' - HCI), których celem jest wspieranie
procesów podejmowania codziennych decyzji oraz ułatwianie analizowania
informacji naukowych. Podejście obrane przez uczestników projektu CEEDS
bazuje na nowych systemach "rzeczywistości syntetycznej" ('synthetic
reality' - SR), które ułatwiają świadome przeglądanie dużych zbiorów
danych, przy jednoczesnym wykorzystaniu mocy i potencjału nieświadomego
mózgu.
Jesteśmy świadomi zaledwie niewielkiego podzbioru informacji
docierających do nas za pośrednictwem zmysłów, jednak nasz mózg
podświadomie przetwarza pozostałe bodźce, a także bardzo skutecznie
wykrywa wzorce. Dlatego uczestnicy inicjatywy CEEDS zamierzają zbadać te
podświadome procesy, oczekując nowych odkryć oraz niespodzianek,
wykorzystując przenośne technologie, które pozwalają mierzyć reakcje
ludzi na wizualizację dużych zbiorów danych w środowiskach SR.
Następnie system CEEDS będzie nakierowywał użytkowników na potencjalnie
interesujące obszary wizualizacji oraz pomoże im rozpoznawać wzorce i
znaczenia w obrębie zbiorów danych.
Uwalniając moc podświadomości rozwiązanie CEEDS pomoże użytkownikom
odnajdywać wzorce lub sygnały ukryte pośród dużych ilości danych. Ta
nowa, jednolita technologia, w której komputery i użytkownicy stanowią
integralną część systemu, być może pozwoli nawet wielu użytkownikom
współpracować, w celu stworzenia kolektywnego systemu badawczego.
Podczas, gdy rozwiązanie CEEDS ułatwia współpracę komputerów i ludzi, projekt
BRAINSCALES
pomaga komputerom "myśleć" bardziej jak ludzie. Nasze umysły pracują
jednocześnie na wielu płaszczyznach: od pojedynczych neuronów po duże
obszary dedykowane konkretnym funkcjom, takim jak wzrok czy węch oraz od
przetwarzania w ciągu milisekund (reakcje fizyczne) aż po przetwarzanie
przez wiele dni (uczenie się). Uczestnicy projektu BRAINSCALES
korzystają z symulacji z zastosowaniem super-szybkich komputerów, w celu
stworzenia "sztucznej syntezy korowych umiejętności poznawczych" oraz
opracowują "nie von Neumannowską architekturę sprzętową".
Tradycyjne komputery oparte są na architekturze "von Neumanna",
powszechnie stosowanej w komputerach osobistych, w przypadku której
pamięć i urządzenia magazynujące oddzielone są od jednostek
obliczeniowych. Jednakże uczestnicy inicjatywy BRAINSCALES opracowali
nie von Neumannowskie urządzenia obliczeniowe, wykorzystując struktury
imitujące wielopłaszczyznowe funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Prace
uczestników projektu BRAINSCALES mają zastosowanie poza dziedziną nauk o
mózgu, a także okazały się przydatne podczas przygotowywania projektu
FET
Human Brain Project .
Z kolei celem projektu
REALNET
jest opracowanie pierwszego, realistycznego modelu ludzkiego móżdżku
czasu rzeczywistego. Móżdżek to obszar mózgu odgrywający istotną rolę w
motoryce oraz odpowiedzialny za funkcje poznawcze, takie jak skupienie
uwagi oraz umiejętności językowe. Uczestnicy inicjatywy REALNET
opracowują specjalistyczne mikroukłady oraz techniki obrazowania, które
pozwolą rejestrować neurofizjologiczne mechanizmy zachodzące w neuronach
zlokalizowanych w móżdżku.
Końcowym efektem powyższych prac będzie realistyczna sieć neuronowa,
bazująca na danych anatomicznych i fizjologicznych, która znajdzie
zastosowanie zarówno w symulowanych, jak i w rzeczywistych robotach, co
pozwoli ocenić przydatność tej sieci. Celem projektu REALNET jest także
zaproponowanie całkowicie nowego spojrzenia na obliczenia zachodzące w
centralnych obwodach mózgowych, co pozwoli położyć podwaliny pod nowe
rozwiązania technologiczne z dziedziny sensoryki, sterowania oraz
systemów kognitywnych.
Sterowanie umysłem: komputery pomagające ludziom
Badania TIK dotyczące mózgu nie tylko pozwalają lepiej zrozumieć
funkcjonowanie umysłu oraz imitować je, ale także mają na celu
urzeczywistnienie snu, który jest równie stary, jak baśnie i opowiadania
- snu o kontrolowaniu świata fizycznego za pośrednictwem umysłu, czyli
np. przemieszczaniu obiektów z wykorzystaniem wyłącznie myśli.
W powyższym kontekście jedną z największych kontrybucji badań nad
umysłem może okazać się niesienie pomocy sparaliżowanym ofiarom wypadków
samochodowych, osobom cierpiącym na całkowity paraliż, czy też
pacjentom dotkniętym zespołem zamknięcia. Miliony Europejczyków cierpi
na jakiś rodzaj niepełnosprawności ruchowej, ograniczającej ich
mobilność, a także możliwość interakcji i komunikacji z innymi ludźmi.
Projekt
BRAINABLE to
trzyletnia inicjatywa wsparta kwotą 2,3 milionów euro, której celem jest
opracowanie oraz zintegrowanie ze sobą zaawansowanych "interfejsów
mózg-komputer" ('brain-computer interface' - BCI), rozwiązań z dziedziny
inteligentnego otoczenia ('ambient intelligence' - AmI) oraz wirtualnej
rzeczywistości ('virtual reality' - VR), a także innych technologii,
których połączenie prawdopodobnie pozwoli zapewnić niespotykaną
dotychczas autonomię osobom niepełnosprawnym.
"Naszym celem jest zapewnienie osobom cierpiącym na
niepełnosprawność ruchową tak dużej autonomii, na jaką pozwala
współczesna technologia, a tym samym znaczne poprawienie jakości ich
życia", twierdzi Felip Miralles, pracownik Centrum Technologii Cyfrowych
w Barcelonie - hiszpańskiego centrum badawczego będącego koordynatorem
projektu BRAINABLE.
Łącząc BCI oraz inne technologie wspomagające naukowcy umożliwili
użytkownikom zdalne kontrolowanie robotów oraz sterowanie nimi w obrębie
domu, a także zwiększyli możliwości pacjentów w zakresie komunikacji z
innymi ludźmi. Uczestnicy inicjatywy BRAINABLE stawiają czoła powolnemu
czasowi reakcji dotychczasowych systemów poprzez wbudowywanie
inteligencji w obrębie opracowywanej przez siebie platformy, dzięki
czemu system jest w stanie "rozumieć" kontekst, w którym funkcjonuje
użytkownik oraz jego nawyki, a także może działać w sposób proaktywny.
Platforma BRAINABLE umożliwia także uproszczony dostęp do portali
społecznościowych, takich jak Twitter czy Facebook, które stają się
coraz ważniejszym narzędziem pomagającym osobom niepełnosprawnym walczyć
z izolacją społeczną.
Nad innym, rewolucyjnym zastosowaniem technologii BCI pracują natomiast uczestnicy finansowanego przez UE projektu
MINDWALKER
, którzy pragną pomóc tysiącom Europejczyków cierpiących na paraliż
będący następstwem urazu rdzenia kręgowego. Sterowany umysłem
egzoszkielet, opracowywany w ramach tego projektu, powinien pomóc
pacjentom ponownie chodzić. Egzoszkielekt MINDWALKER być może pozwoli
także usprawnić rehabilitację ofiar udaru mózgu oraz pomoże astronautom
odbudowywać masę mięśniową po długim pobycie w przestrzeni kosmicznej.
Większość systemów BCI jest inwazyjna, wymagając umieszczenia
elektrod bezpośrednio w mózgu pacjenta, lub też wymaga od użytkowników
noszenia "mokrego" nakrycia głowy oraz stosowania specjalnego żelu,
który zmniejsza opór elektryczny. W ramach projektu MINDWALKER
wykorzystano "suchą" technologię oraz rozwiązania elektroniczne, które
pozwalają wzmacniać i optymalizować sygnały pochodzące z mózgu.
"Suche nakrycie głowy EEG może być ubierane przez użytkowników w
czasie krótszym niż minuta, podobnie jak czepek kąpielowy", tłumaczy
Michel Ilzkovitz, koordynator projektu oraz pracownik belgijskiej firmy
Space Application Services.
Co więcej, uczestnicy projektu opracowali nową metodą ułatwiającą
chodzenie, różniącą się od większości wcześniejszych egzoszkieletów,
które projektowano w taki sposób by znajdowały się w stanie równowagi,
gdy są całkowicie lub prawie całkowicie nieruchome. Rozwiązanie
MINDWALKER bazuje na kontrolowanej utracie równowagi w kierunku
przemieszczania się, odzwierciedlając tym samym sposób chodzenia
człowieka.
"Powyższe podejście, określane jako 'Limit-cycle walking', wdrożono
bazując na sterowaniu predykcyjnym, polegającym na przewidywaniu
zachowań użytkownika oraz egzoszkieletu i odpowiednim kontrolowaniu
egzoszkieletu podczas chodu", tłumaczy Ilzkovitz. Zwiększona wydajność
oznacza, że egzoszkielet charakteryzuje się większym zasięgiem oraz
umożliwia stosowanie lżejszych baterii.
Niepełnosprawność fizyczna nie tylko ogranicza mobilność - może
także powodować izolację społeczną oraz uniemożliwiać czerpanie pełnych
korzyści ze współczesnego, internetowego świata. Dlatego uczestnicy
projektu
ASTERICS pracowali nad
platformą wspierającą, która ułatwia i usprawnia komunikację w przypadku
osób cierpiących na niepełnosprawność ruchową kończyn górnych. W ramach
rozwiązania ASTERICS połączono BCI, widzenie komputerowe oraz
stosunkowo proste siłowniki, pozwalające sterować systemem komputerowym.
Przed zakończeniem prac w grudniu 2012 roku uczestnikom inicjatywy
ASTERICS udało się stworzyć produkt umożliwiający dostęp do różnorakich
urządzeń, takich jak komputery osobiste, telefony komórkowe oraz
inteligentne urządzenia domowe, a opracowane rozwiązania mogą być
wdrażane w obrębie platformy, którą da się dostosować do potrzeb
poszczególnych użytkowników. Rozwiązanie ASTERICS dostępne jest zarówno w
formie oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym, jak i w postaci
prekonfigurowanego urządzenia, sprzedawanego za pośrednictwem
dystrybutorów.
Tego rodzaju systemy mogą w przyszłości poprawić jakość życia tysięcy osób. W
drugiej części tego artykułu przedstawimy niektóre z pozostałych zastosowań badań z dziedziny TIK dotyczących mózgu, finansowanych przez Unię Europejską.
Projekty opisane w niniejszym artykule uzyskały wsparcie w ramach
działania na rzecz wspierania technologii TIK, będącego częścią Programu
na rzecz Konkurencyjności i Innowacji ('Competitiveness and Innovation
Programme') lub w ramach Siódmego Programu Ramowego (7PR).
Odnośniki do projektów na stronie CORDIS:
-
informacje na temat 7PR w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu CEEDS w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu BRAINSCALES w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu REALNET w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu BRAINABLE w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu MINDWALKER w bazie danych CORDIS-
informacje na temat projektu ASTERICS w bazie danych CORDIS
Odnośnik do strony internetowej projektu:
-
strona internetowa projektu Human Brain Project-
strona internetowa projektu 'Collective experience of empathic data systems'-
strona internetowa projektu 'Brain-inspired multiscale computation in neuromorphic hybrid systems'-
strona internetowa projektu 'Realistic real-time networks: computation dynamics in the cerebellum'-
strona
internetowa projektu 'Autonomy and social inclusion through mixed
reality "brain-computer interfaces": Connecting the disabled to their
physical and social world'-
strona internetowa projektu 'Mind controlled orthosis and VR training environment for walk empowering'-
strona internetowa projektu 'Assistive technology rapid integration and construction set'
Odnośniki do powiązanych wiadomości i artykułów:
-
Wpis na blogu Komisarz Kroes dotyczący Europejskiego Miesiąca Mózgu: 'the EU and US putting our grey matter together'-
Komunikat prasowy KE: 150 milionów euro funduszy unijnych na początek "Miesiąca Mózgu"-
Pytania i odpowiedzi KE: Pytania i odpowiedzi dotyczące "Europejskiego Miesiąca Mózgu"-
strona internetowa KE dotycząca "Europejskiego Miesiąca Mózgu", Maj 2013-
Wydarzenia organizowane pod egidą "Europejskiego Miesiąca Mózgu", Maj 2013-
"Usprawniony
interfejs mózg-komputer obiecuje niespotykaną autonomię" - 'Enhanced
brain-computer interface promises unparalleled autonomy for disabled'-
"Sterowany
umysłem egzoszkielet, który pomoże osobom niepełnosprawnym ponownie
chodzić" - 'Mind-controlled exoskeleton to help disabled people walk
again'
Pozostałe odnośniki:
-
strona internetowa Agendy Cyfrowej Komisji Europejskiej