Nawigowanie pojazdem kosmicznym stanowi jedno z największych wyzwań, z jakim mierzą się inżynierowie podczas planowania nowych misji na odległe planety, ich księżyce, a nawet asteroidy. Gdy pojazd kosmiczny odbywa lot, nowy, zintegrowany system nawigacji ma poprowadzić go niezawodnie poprzez Układ Słoneczny do wyznaczonego celu.
Nawigacja pojazdem kosmicznym jest prowadzona najczęściej z Ziemi, gdzie
stacje śledzące gromadzą i przetwarzają wszystkie dane o odległości i
prędkości dla określenia orbity pojazdu kosmicznego. Nawigacja naziemna
jest co prawda bardzo dokładna, lecz również kosztowna i wymaga ciągłej
łączności. Wymaga ona również odpowiedniej ilości czasu, by przesłać
informacje do pojazdu kosmicznego. Z tych powodów nie nadaje się ona do
prowadzenia odległych misji kosmicznych, gdy konieczne jest
natychmiastowe działanie, na przykład przy lądowaniu.
W przypadku misji eksploracji kosmosu, które będą zabierać do punktu
przeznaczenia zrobotyzowane pojazdy i ewentualnie powracać z próbkami
na Ziemię, kluczowe znaczenia ma również masa, jaka ma być wystrzelona i
wysłana na orbitę. Finansowany ze środków UE projekt "Small integrated
navigator for planetary exploration" (
SINPLEX) miał odegrać kluczową rolę w znaczącym ograniczeniu masy podsystemu nawigacyjnego.
Naukowcy biorący udział w projekcie SINPLEX opracowali lekki,
autonomiczny system nawigacji. Ten zintegrowany system nawigacji
obejmuje sekstans automatyczny, wysokościomierz laserowy, kamerę wideo,
inercyjny system pomiarowy i komputer pokładowy. Obniżenie masy przy
zachowaniu wysokiej wydajności uzyskano poprzez miniaturyzację osprzętu
czujników i fuzję danych w filtrze Kalmana.
Dzięki połączeniu druku przestrzennego 3D z odlewaniem metodą
traconego wosku uzyskano bardzo kompaktowe, aluminiowe obudowy
czujników. Korzyści z takiego połączenia obejmowały ogromne obniżenie
masy i wysoki stopień integracji funkcjonalnej osprzętu czujników. Model
latający ma masę poniżej 6 kg i został zaprojektowany, aby sprostać
wymogom lądowania na asteroidzie lub księżycu oraz by móc przechwycić
pojemnik z próbką na orbicie.
Model eksperymentalny systemu SINPLEX został poddany szeroko
zakrojonym testom, aby scharakteryzować odpowiedź danego czujnika, jak
również jego wpływ na ogólną wydajność systemu. Przeprowadzono
testowanie z użyciem sprzętowego sprzężenia zwrotnego (HIL) dla oceny
skuteczności nawigacyjnej przy reprezentatywnych trajektoriach pojazdów
kosmicznych i dla zademonstrowania jego stosowalności dla automatycznej
nawigacji.
Wyniki testu ujawniły, że system SINPLEX ma potencjał, aby być
zaawansowanym systemem nawigacyjnym mogącym przynieść duże oszczędności w
porównaniu do pakietu komercyjnych, standardowych komponentów o
porównywalnej wydajności. Szereg usprawnień niezbędnych dla poprawy
wydajności systemu jest już w trakcie realizacji, aby wiarygodnie
wytyczać przyszłe loty w kosmos.