Gaworzenie z niemowlęciem może przyspieszać rozwój umiejętności językowych

Babbling with baby can speed up language development
Wyniki nowych badań sugerują, że wyraźne próby zrozumienia tego, co niemowlęta starają się powiedzieć, mogą przyspieszyć proces uczenia się języka.
 
Naukowcy z Uniwersytetu Iowa (UI) i Uniwersytetu Indiana odkryli, że 
sposób w jaki rodzice reagują na gaworzenie dzieci może kształtować u 
niemowląt umiejętności komunikowania się. Wedle wyników badań, jeżeli 
rodzice zachowują się tak, jakby rozumieli dziecięcą paplaninę, 
niemowlęta wykazują „intensyfikację rozwoju zaawansowanych wokalizacji 
spółgłoskowo-samogłoskowych”.
Zespół naukowców jest przekonany, że ustalenia podważają 
przekonanie, że komunikacja ludzka jest wrodzona i pozostaje poza 
wpływem rodziców. Naukowcy argumentują, że rodzice, którzy świadomie 
włączają się w gaworzenie niemowląt, mogą przyspieszyć wokalizację i 
przyswajanie języka przez dzieci.
„Nie oznacza to, że odkryliśmy rolę reagowania” – zauważa Julie 
Gros-Louis, adiunkt psychologii na UI i autorka raportu. „Znaczenie ma 
raczej sposób, w jaki reaguje matka”.
Naukowcy obserwowali dwa razy w miesiącu interakcje między 12 
matkami a ich ośmiomiesięcznymi niemowlętami w czasie swobodnej zabawy 
przez okres sześciu miesięcy. Zauważyli, że matki reagowały na pozytywne
 wokalizacje swoich dzieci, takie jak gaworzenie i mruczenie, zwłaszcza 
kiedy było skierowane do nich.
Zespół ustalił, że niemowlęta, których matki reagowały na to, co jak
 sądziły mówiły ich dzieci, wykazywały postępy w zaawansowanych 
rozwojowo wokalizacjach spółgłoskowo-samogłoskowych. Z czasem niemowlęta
 zaczynały coraz więcej gaworzyć do matek.
Z drugiej strony niemowlęta, których matki nie starały się tak 
bardzo ich zrozumieć i raczej przekierowywały uwagę dzieci na coś 
innego, nie wykazywały takiego samego postępu w umiejętnościach 
językowych i komunikacyjnych.
Jak donosi »Medical News Today« (MNT), wszystkie matki biorące 
udział w projekcie wypełniły miesiąc po zakończeniu badań ankietę, która
 szczegółowo opisywała rozwój języka ich dzieci. Jak czytamy w MNT: 
„Niemowlęta, których matki były uważne na gaworzenie w czasie badań, 
posługiwały się większym zasobem słów i gestów w wieku 15 miesięcy niż 
niemowlęta, których matki zwracały mniejszą uwagę na gaworzenie swoich 
dzieci w toku badań”.
Magazyn »Atlantic« podsumowuje: „Konkluzja jest taka, że sposób w 
jaki rodzice mówią do niemowląt może być równie istotny jak 
częstotliwość tej komunikacji”. To upoważnia nas – wedle magazynu 
»Atlantic« – do „zwracania się do niemowląt, jakby były miniaturowymi 
dorosłymi”.
opublikowano: 2015-01-23