Gaworzenie z niemowlęciem może przyspieszać rozwój umiejętności językowych
Wyniki nowych badań sugerują, że wyraźne próby zrozumienia tego, co niemowlęta starają się powiedzieć, mogą przyspieszyć proces uczenia się języka.
Naukowcy z Uniwersytetu Iowa (UI) i Uniwersytetu Indiana odkryli, że
sposób w jaki rodzice reagują na gaworzenie dzieci może kształtować u
niemowląt umiejętności komunikowania się. Wedle wyników badań, jeżeli
rodzice zachowują się tak, jakby rozumieli dziecięcą paplaninę,
niemowlęta wykazują „intensyfikację rozwoju zaawansowanych wokalizacji
spółgłoskowo-samogłoskowych”.
Zespół naukowców jest przekonany, że ustalenia podważają
przekonanie, że komunikacja ludzka jest wrodzona i pozostaje poza
wpływem rodziców. Naukowcy argumentują, że rodzice, którzy świadomie
włączają się w gaworzenie niemowląt, mogą przyspieszyć wokalizację i
przyswajanie języka przez dzieci.
„Nie oznacza to, że odkryliśmy rolę reagowania” – zauważa Julie
Gros-Louis, adiunkt psychologii na UI i autorka raportu. „Znaczenie ma
raczej sposób, w jaki reaguje matka”.
Naukowcy obserwowali dwa razy w miesiącu interakcje między 12
matkami a ich ośmiomiesięcznymi niemowlętami w czasie swobodnej zabawy
przez okres sześciu miesięcy. Zauważyli, że matki reagowały na pozytywne
wokalizacje swoich dzieci, takie jak gaworzenie i mruczenie, zwłaszcza
kiedy było skierowane do nich.
Zespół ustalił, że niemowlęta, których matki reagowały na to, co jak
sądziły mówiły ich dzieci, wykazywały postępy w zaawansowanych
rozwojowo wokalizacjach spółgłoskowo-samogłoskowych. Z czasem niemowlęta
zaczynały coraz więcej gaworzyć do matek.
Z drugiej strony niemowlęta, których matki nie starały się tak
bardzo ich zrozumieć i raczej przekierowywały uwagę dzieci na coś
innego, nie wykazywały takiego samego postępu w umiejętnościach
językowych i komunikacyjnych.
Jak donosi »Medical News Today« (MNT), wszystkie matki biorące
udział w projekcie wypełniły miesiąc po zakończeniu badań ankietę, która
szczegółowo opisywała rozwój języka ich dzieci. Jak czytamy w MNT:
„Niemowlęta, których matki były uważne na gaworzenie w czasie badań,
posługiwały się większym zasobem słów i gestów w wieku 15 miesięcy niż
niemowlęta, których matki zwracały mniejszą uwagę na gaworzenie swoich
dzieci w toku badań”.
Magazyn »Atlantic« podsumowuje: „Konkluzja jest taka, że sposób w
jaki rodzice mówią do niemowląt może być równie istotny jak
częstotliwość tej komunikacji”. To upoważnia nas – wedle magazynu
»Atlantic« – do „zwracania się do niemowląt, jakby były miniaturowymi
dorosłymi”.
opublikowano: 2015-01-23